Göra själv, inspirationstråd självhushåll

Jag har tre plommonträd FULLA med plommon, och rönnbär och nypon är inte långt efter.
Jag inser att jag inte kommer att hinna med både slakt av 20-40 höns och alla dessa frukter och bär. :(
 
Detta ska jag ha i en egengjord marinad, egen honung och olika chili.
20190909_133913.jpg
Det som ska marinera är vildsvin eller älg och sedan ska köttet torkas.😋
 
Nu när hasselnötter ändå är aktuella i tråden - när plockar man dem?

Vi ska flytta till hus med hasselnötter vid entrén. Nuvarande husägaren berättade att de aldrig hinner plocka nötterna innan ekorren hunnit före dem. Jag missunnar inte ekorren nötterna men nuvarande husägare har på 7 år inte upptäckt plommonträdet eller vinrankan i trädgården så jag misstänker att de helt enkelt inte varit så intresserade av frukterna trädgården bär :D

Jag visste inte ens att hassel växte här uppe så det vore roligt om vi kunde skörda några i alla fall :love:
Off topic, men vad kul att höra att ni ska flytta till hus :love: :)
 
Kalkoner och jakt för kött
Höns för ägg
Honung(säljer även en hel del för extra inkomst)
Och tar eget hö till hästarna då(även det säljs en hel del)😁
 
Har gjort eget äppelmos för första gången ikväll! Blev en lite test-burk så har inte lagt energi på konservering utan bara socker och lite natriumbensoat, lär förhoppningsvis ätas inom några veckor. Men roligt att testa, och vad enkelt det var!

36634
 
Har gjort eget äppelmos för första gången ikväll! Blev en lite test-burk så har inte lagt energi på konservering utan bara socker och lite natriumbensoat, lär förhoppningsvis ätas inom några veckor. Men roligt att testa, och vad enkelt det var!

Visa bifogad fil 36634


Ja, och gör man mycket är det skitbra att frysa. Då behöver man inte heller konserveringsmedel.
 
Puttar upp den här tråden med en fråga om hur ni gör med nypon?

Jag har i år provat plocka och torka för att mala och ha i mat & bak. Men det är ju så pilligt med att dela och kärna ur 🙈 Nu gör jag det för att jag plockat dem och inte kan slänga mat, men går det inte att förenkla kommer jag mest troligt aldrig göra om det 😄
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Mitt fantastiska avelssto är numera 20 år, och våra försök på att göra en sista avkomma har tyvärr inte lyckats i år. Samtidigt så...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 594
Senast: sorbifolia
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 001
Senast: nilie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 146
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp