Göran Lambertz och förgörandet av våldtäktsoffren

Ja, det bör man förstå när det gäller tre våldtäkter på fyra år och att samtliga lagts ned och när de anmälda männen är välkända i media. Finns det dessutom ett förtalsåtal med i bilden blir mediaintresset stort.
En modell vill att bilder ska spridas. Det är en form av marknadsföring för att få fler modelljobb.
Men alltså, va??? Jag har visserligen fotograferat mycket och är på andra sidan, men det finns mig veterligen ingen professionell modell som jobbar på det sättet du beskriver. Juridiken har du redan visat att du inte har någon utbildning inom, men du menar alltså att män får kladda hur de vill? Glöm allt annat, inga men, inga om, det existerar inte här. Menar du att det är mäns rättigheter att kladda hur de vill?
 
Ja, det bör man förstå när det gäller tre våldtäkter på fyra år och att samtliga lagts ned och när de anmälda männen är välkända i media. Finns det dessutom ett förtalsåtal med i bilden blir mediaintresset stort.
En modell vill att bilder ska spridas. Det är en form av marknadsföring för att få fler modelljobb.

Din logik är så haltande att den inte ens är lätt att bemöta, men om du bortser från (och jag inser att detta kan vara svårt för dig) flashback och stoppapressarna så förstår jag inte hur du kan komma till slutsatsen att mediaintresset för kvinnans privatliv varit så stort? Förutom ett och annat övertramp har det stora fokuset legat på Lambertz, vilket känns rätt logiskt då det är han som valde att gå ut offentligt och ge intervjuer.
 
Minns att förundersökningen mot henne när det gäller förtalmot GL är nedlagd - så i det här fallet är hon lika oskyldig för förtal som han är för våldtäkt. Det vi andra reagerat på är att han gått ut i en presskonferens och erkänt brott samt att han då "råkat" säga hennes namn.

Att det finns bilder på internet av henne betyder inte att hon vill vara offentlig

Det finns lika många - om inte fler - bilder av honom. Så han har enligt den logiken också valt att vara offentlig. MEN Han har dessutom valt att gå ut med presskonferensen (det finns ingen skyldighet att tala med journalister) och att skriva på sin blogg. Han har alltså aktivt valt att vara offentlig även i denna situation - vilket innebär att han inte kan räkna med att vara oemotsagd. Han har även valt en karriär som gör honom till en offentlig person (och som OT gör gränsen för förtal mot honom lägre än gränsen för förtal mot henne, vilket även hans bloggande och presskonferens gör eftersom han själv valt att gå ut)

OT men viktigt för dig - kan vi ha jurister på den nivån "som öppet och spontant" råkar nämna namn? I hans yrke känner man till namn (källor, vittnen, misstänkta) som om de kommer ut innebär fara för människors liv eller i extremfall rikets säkerhet. Han är insatt i Polisens arbetsmetoder, vilket inte heller är något man vill att en kränkt gubbe "öppet och spontant" råkar börja tala om.
Om förtalsmålet läggs ned ska hon betraktas som oskyldig.

Var har du fått det ifrån att gränsen för förtal är olika för olika människor? Det där tror jag inte ett dugg på. Vi ska vara lika inför lagen.

Lambertz är pensionär. Hur aktiv är han som jurist idag? Det var inte bra att han råkade nämna hennes namn. Jag tror inte han ljuger om det. Det är lätt att säga fel namn i en stressig situation. Det gör nyhetsuppläsarna på TV ofta. Lambertz är bara människa han också och dessutom inte så ung längre. Jag ser att han i sin blogg kallar kvinnan för ett namn som man lätt kan förväxla med det riktiga namnet, så lätt att säga fel när han är så spontan. Han borde ha haft ett manus och inte bara talat rakt ut från hjärtat.
Mer OT; hur stort förtroende får en framtida jurist som figurerat i falskanmälningar?

Jo, Lambertz finns också på många bilder, men han står inte i bara mässingen.
 
Fet är inget skällsord.
gubbslem, äcklig gubbe, fruktansvärt, sjukt, äckligt och hemskt, äcklig person, stor, fet idiot,

Nej det ovan är inte förtal om jag UPPLEVER honom som ovan... Vilket jag gör iom hans egna pressträff utanför hans hus.
Han ÄR allt ovan... För mej !
 
Sedan är jag väldigt trött på att man måste försvara en man som går ut offentligt och erkänner ett brott, vilket "kladdande" är (och det är hans eget ordval). Och att det försvaret innebär att man i så hög utsträckning lägger skulden på offret. I det här fallet spelar det ingen roll vad hon gjort tidigare. Att det ska vara så svårt att fatta: MAN PUSSAR INTE ANDRA MÄNNISKOR UTAN DERAS MEDGIVANDE.

Det innebär att hans hemska människosyn (för det handlar inte "bara" om kvinnor) är mer utbredd. Vilket gör mig ledsen.
Att kladda är inget brott. Du har förväxlat med tafsa, men är inte samma sak.
Man kan bli dömd för ofredande, men dit räknas inte att lägga armen om och pussa på kinden (och sluta direkt när den andra säger nej).
 
Tror vår @nilie här måste vara i besittning av en stor telepatisk förmåga då denne kan veta att GL börjar bli senil, samt vad denne tänker samt känner.
Läs hans blogg så får du veta hur han tänker och känner. Senil? Det är du som påstår det. Jag tycker att vi kan visa respekt för en hårt pressad äldre man. Vi vet inte hur han haft det i sin cell. Har han sovit något alls under de 9 dagarna han suttit häktad? Hur fräsch skulle du själv vara i huvudet efter 9 dagar i häkte?
Jag gissar att du är yngre än 71 år. Tänk då på dina mor-eller farföräldrar om de varit i samma situation.
 
Om förtalsmålet läggs ned ska hon betraktas som oskyldig.

Var har du fått det ifrån att gränsen för förtal är olika för olika människor? Det där tror jag inte ett dugg på. Vi ska vara lika inför lagen.

Lambertz är pensionär. Hur aktiv är han som jurist idag? Det var inte bra att han råkade nämna hennes namn. Jag tror inte han ljuger om det. Det är lätt att säga fel namn i en stressig situation. Det gör nyhetsuppläsarna på TV ofta. Lambertz är bara människa han också och dessutom inte så ung längre. Jag ser att han i sin blogg kallar kvinnan för ett namn som man lätt kan förväxla med det riktiga namnet, så lätt att säga fel när han är så spontan. Han borde ha haft ett manus och inte bara talat rakt ut från hjärtat.
Mer OT; hur stort förtroende får en framtida jurist som figurerat i falskanmälningar?

Jo, Lambertz finns också på många bilder, men han står inte i bara mässingen.
Förundersökningen om förtal mot Göran är nedlagd. INGEN annan rättssak har någon bäring i den aktuella situationen.

MEN Inte ens en fd justitiekansler ska inte vara "spontan" och råka yppa namn. Att peka på henne gör inte hans övertramp mindre. Förstår du vilken post den mannen suttit på? Vilken ställning han har inom svensk juridik? Fattar du inte hur illa han framstår i ditt försvar?
 
Läs hans blogg så får du veta hur han tänker och känner. Senil? Det är du som påstår det. Jag tycker att vi kan visa respekt för en hårt pressad äldre man. Vi vet inte hur han haft det i sin cell. Hat han sovit något alls under de 9 dagarna han satt häktad? Hur fräsch skulle du vara i huvudet efter 9 dagar i häkte?
Som jurist vet man att det är del i spelet - han har inte varit sämre behandlad än någon annan brottsmisstänkt. Tvärtom i Sverige kan du sitta väldigt, väldigt länge i häkte (och Göran är en av dem som skapat och underhållit systemet)
 
Att kladda är inget brott. Du har förväxlat med tafsa, men är inte samma sak.
Man kan bli dömd för ofredande, men dit räknas inte att lägga armen om och pussa på kinden (och sluta direkt när den andra säger nej).
Så om person X kommer fram och lägger armen om och pussar på kinden på person Y så är det inte ofredande så länge den slutar om person Y säger nej?

Det stämmer inte överens om vad jag hittar vid googling.
 
Att kladda är inget brott. Du har förväxlat med tafsa, men är inte samma sak.
Man kan bli dömd för ofredande, men dit räknas inte att lägga armen om och pussa på kinden (och sluta direkt när den andra säger nej).
Varken kladda eller tafsa är brottsrubriceringar. Sexuellt ofredande tror jag det heter, och jag misstänker skarpt att oönskade närmanden faller under det brottet, oavsett hur förövaren beskriver förloppet.
 
Svar till @nilie Nu var det ju @corzette jag citerade. Om du går ut ur din försvararbubbla så kanske du inser att jag protesterade mot att hen använde fet som ett skällsord vilket upprör mig rejält. Återigen får fet/tjock stå som något som talar för att personen är extra klandervärd. Och det är så fel.
 
Svar till @nilie Nu var det ju @corzette jag citerade. Om du går ut ur din försvararbubbla så kanske du inser att jag protesterade mot att hen använde fet som ett skällsord vilket upprör mig rejält. Återigen får fet/tjock stå som något som talar för att personen är extra klandervärd. Och det är så fel.
Jag reagerade på samma sak som du.
 
Svar till @nilie Nu var det ju @corzette jag citerade. Om du går ut ur din försvararbubbla så kanske du inser att jag protesterade mot att hen använde fet som ett skällsord vilket upprör mig rejält. Återigen får fet/tjock stå som något som talar för att personen är extra klandervärd. Och det är så fel.

Jag tänkte inte alls så. Jag hör ofta ungdomar använda fet som ett förstärkningsord, lika ofta för positiv som negativ förstärkning. Och har inte upplevt att det på något sätt är kopplat till mänsklig kroppshydda.

En äldre kanske hade skrivit ”riktig jubelidiot” istället.
 
Jag tänkte inte alls så. Jag hör ofta ungdomar använda fet som ett förstärkningsord, lika ofta för positiv som negativ förstärkning. Och har inte upplevt att det på något sätt är kopplat till mänsklig kroppshydda.

En äldre kanske hade skrivit ”riktig jubelidiot” istället.
Jag gör samma tolkning som du - precis som jag tolkar uttrycket "fett bra" som något som är väldigt bra och inte har något med varken någons kroppshydda att göra, eller dryper av olja.
 
Att kladda är inget brott. Du har förväxlat med tafsa, men är inte samma sak.
Man kan bli dömd för ofredande, men dit räknas inte att lägga armen om och pussa på kinden (och sluta direkt när den andra säger nej).
Jo, det är ett brott att "kladda". I BrB kapitel 4, §7: Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Om målsäganden sa nej, är det att anses som ett fysiskt antastande. Man får inte bara ta på folk hur som helst.
Dessutom kan jag tycka att det är lite märkligt att GL har ansett sig ha haft samtycke till sex efter att målsäganden tackat nej till en puss på kinden. Det går inte riktigt ihop.
 
Såg nu att SVT sänder en dokumentär i två delar om Soran Ismael. Inte svårt att förstå varför de ville finansieras via skattsedeln, nog många som skulle slutat betala efter hur de agerar.
 
Jag tycker du ska syna inläggen som är väldigt grova och hatiska mot GL. Här är ex på några av tillmälena mot GL som finns i tråden: gubbslem, äcklig gubbe, fruktansvärt, sjukt, äckligt och hemskt, äcklig person, stor, fet idiot, "Han skulle helt utan skrupler kunna sälja sin egen mamma". Det finns mycket mer.
Jag har uttryckt mig försiktigt och sansat. Det grövsta jag skrivit är ungefär :"Enl min uppfattning är hon inte trovärdig". Just modellandet har upprört några. På ett annat forum publiceras bilder på henne gång på gång ( bl a nästan 500 st vid ett enda tillfälle).

Jag önskar inte skada kvinnans anseende. Däremot är det många här som smutskastar GL mycket grovt. Jag tycker att tråden ska tas bort eller rensas hårt så att alla tveksamheter och grova påhopp försvinner. Jag är ingen fan av GL om någon tror det. Han är kontroversiell, men för den sakens skull tycker jag inte att det är rätt att kalla honom vad som helst.
Delar av det du skrivit verkar ha tagits bort. Av det som finns kvar har du till exempel påstått att kvinnan satt i system att lura pengar av äldre män, något som liknar smutskastning och som du motiverat med antaganden om just modellandet och hur länge du bedömer att en modellkarriär är lukrativ. (En snabb sökning visar för övrigt att bland de högst betalda modellerna i världen de senaste åren är ungefär hälften 30 år eller äldre och några är 40 år eller äldre. Kanske har du, vilket stämmer överens med övriga inlägg där du bland annat hävdar att det är lagligt att kladda på andra, en misogyn kvinnosyn som omöjliggör objektiva bedömningar.) Du driver din tes om bedrägeri trots att förundersökningen om falsk tillvitelse lagts ner och det saknas bevis för det du påstår.

Du verkar dessutom vilja ytterligare hetsa mot kvinnan i fråga när du skriver att tid och plats för ett annat mål finns utskrivet på annat forum och att många avser närvara. Andras ord här ändrar inte faktum att du beter dig som en del av mobben.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp