Göran Lambertz och förgörandet av våldtäktsoffren

Svar till @nilie Nu var det ju @corzette jag citerade. Om du går ut ur din försvararbubbla så kanske du inser att jag protesterade mot att hen använde fet som ett skällsord vilket upprör mig rejält. Återigen får fet/tjock stå som något som talar för att personen är extra klandervärd. Och det är så fel.
Självklart är det inte är ok att klandra någon för hens vikt.
Nu tror jag inte att medlemmen anspelar på kroppsvikt i uttrycket "fet idiot". Jag tror hen menar stor idiot. Ordet fett/fet används ofta av ungdomar som förstärkningsord. Om medlemmen sett Göran Lambertz på foto, så vet hen att GL är mycket magerlagd, snarare underviktig. Han ser inte ut att ha något fett alls på kroppen. Man kallar inte en mycket magerlagd person för fet. Här betyder fet något annat.
 
Så om person X kommer fram och lägger armen om och pussar på kinden på person Y så är det inte ofredande så länge den slutar om person Y säger nej?

Det stämmer inte överens om vad jag hittar vid googling.
Det är inte ofredanden. Människor i sydeuropa och i mellanöstern kindpussar varandra som hälsning. Det har blivit vanligt bland en del svenskar också, i speciellt Stockholm.
Lägga armen om är för det mesta oskyldigt, enligt min uppfattning, men beror förstås på sammanhang. En kram kan vara en hälsning, tröst, tecken på att man bryr sig om, att man gillar varandra, support, beröm mm. I idrottssammanhang kramas man och lägger armen om när någon gjort en bra prestation.

Man vet i regel innan om kramen som ska komma har någon sexuell innebörd och då avvisar man om man inte vill det. Alla de här sociala koderna kan de flesta människor i dag automatiskt.
 
Det är inte ofredanden. Människor i sydeuropa och i mellanöstern kindpussar varandra som hälsning. Det har blivit vanligt bland en del svenskar också, i speciellt Stockholm.
Lägga armen om är för det mesta oskyldigt, enligt min uppfattning, men beror förstås på sammanhang. En kram kan vara en hälsning, tröst, tecken på att man bryr sig om, att man gillar varandra, support, beröm mm. I idrottssammanhang kramas man och lägger armen om när någon gjort en bra prestation.

Man vet i regel innan om kramen som ska komma har någon sexuell innebörd och då avvisar man om man inte vill det. Alla de här sociala koderna kan de flesta människor i dag automatiskt.
Jo, det är ofredande ifall den andre parten inte vill även om det är avsett som något annat.
Det är liksom poängen du ideligen tycks missa...vad som är övergrepp och ofredande är upp till offret att avgöra. INTE gärningsmannen.
 
Jo, det är ett brott att "kladda". I BrB kapitel 4, §7: Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Om målsäganden sa nej, är det att anses som ett fysiskt antastande. Man får inte bara ta på folk hur som helst.
Dessutom kan jag tycka att det är lite märkligt att GL har ansett sig ha haft samtycke till sex efter att målsäganden tackat nej till en puss på kinden. Det går inte riktigt ihop.
Det krävs väldigt mycket för att det ska räknas som störade kontakt. Kindpussar hör inte dit.

Om du hann se den direktsända versionen av presskonferensen hemma hos GL, så sa han att kvinnan först avvisade kramen och kindpussen, men lite senare blev hon klängig på honom och därefter bar det av till sängkammaren. Klängig tolkar jag som tafsande, dvs att hon började tafsa på honom. Han kunde inte stå emot och gjorde henne till viljes och de gick tillsammans upp till sovrummet på övervåningen. Han ångrar detta nu.
 
Det krävs väldigt mycket för att det ska räknas som störade kontakt. Kindpussar hör inte dit.

Om du hann se den direktsända versionen av presskonferensen hemma hos GL, så sa han att kvinnan först avvisade kramen och kindpussen, men lite senare blev hon klängig på honom och därefter bar det av till sängkammaren. Klängig tolkar jag som tafsande, dvs att hon började tafsa på honom. Han kunde inte stå emot och gjorde henne till viljes och de gick tillsammans upp till sovrummet på övervåningen. Han ångrar detta nu.
Gud va hyggligt av honom att ställa upp och ge henne sex efter att hon avvisat honom. Och detta trots att hon var berusad.
Vilken gentleman!
 
Och du. Jag har också varit nakenmodell (krokimålningskurser) och nu har jag en master i humanitär rätt och har jobbat som folkrättsrådgivare i stora internationella organisationer - skulle jag nämna det ena jobbet skulle det alltså vara helt okej att begå sexuella övergrepp eller till och med våldta mig för jag är ändå inte trovärdig, medan det andra yrket ger mig trovärdighet?
Det är galet att jämföra nakenfoton av professionella modeller, med teckningar i ett skissblock som gjorts av deltagare i en krokikurs!

Det ingår i upplägget av många krokikurser att man ska turas om att stå modell och teckna /måla av varandra. De flesta kurser består av få deltagare och startas ett studieförbund. Ibland krävs att 8 deltagare anmäler sig för att kursen ska startas, ibland färre. Teckningarna sparas i var och ens skissblock. Det är inga bilder man sprider vidare över hela internet (om man inte överenskommit om det innan förstås). Jag vet, jag har själv gått en sån kurs. Jag skulle inte drömma om att sprida bilderna av de kvinnor jag tecknat av. Ni kanske spred bilderna, vad vet jag, men jag tror inte det är vanligt.
 
Det är inte ofredanden. Människor i sydeuropa och i mellanöstern kindpussar varandra som hälsning. Det har blivit vanligt bland en del svenskar också, i speciellt Stockholm.
Lägga armen om är för det mesta oskyldigt, enligt min uppfattning, men beror förstås på sammanhang. En kram kan vara en hälsning, tröst, tecken på att man bryr sig om, att man gillar varandra, support, beröm mm. I idrottssammanhang kramas man och lägger armen om när någon gjort en bra prestation.

Man vet i regel innan om kramen som ska komma har någon sexuell innebörd och då avvisar man om man inte vill det. Alla de här sociala koderna kan de flesta människor i dag automatiskt.
Hur vet du säkert att det inte är ofredande för den utsatta personen? Det är det som spelar roll. Spelar ingen roll alls att det kanske är vanligt i stockholm, finns ju faktiskt många enskilda individer där med.

En kram kan säkert vara menat som positivt av anledning x, y och z, men kan också vara mycket obehagligt helt beroende på omständigheter.

Du skriver att man i regel vet innan om kramen kommer ha sexuell innebörd, hur funkar det med händelserna som inte följer reglerna tänker du? De flesta människor kan de sociala koderna, de andra då? Om allt bara hade följt standarden hade det ju inte varit ett problem, därför funkar det inte att utgå från att allt är som det ska.
 
Det är inte ofredanden. Människor i sydeuropa och i mellanöstern kindpussar varandra som hälsning. Det har blivit vanligt bland en del svenskar också, i speciellt Stockholm.
Lägga armen om är för det mesta oskyldigt, enligt min uppfattning, men beror förstås på sammanhang. En kram kan vara en hälsning, tröst, tecken på att man bryr sig om, att man gillar varandra, support, beröm mm. I idrottssammanhang kramas man och lägger armen om när någon gjort en bra prestation.

Man vet i regel innan om kramen som ska komma har någon sexuell innebörd och då avvisar man om man inte vill det. Alla de här sociala koderna kan de flesta människor i dag automatiskt.
Som tur är så har kollegorna på jobbet inte tagit med traditionen att dela ut kindpussar.
 
Det är galet att jämföra nakenfoton av professionella modeller, med teckningar i ett skissblock som gjorts av deltagare i en krokikurs!

Det ingår i upplägget av många krokikurser att man ska turas om att stå modell och teckna /måla av varandra. De flesta kurser består av få deltagare och startas ett studieförbund. Ibland krävs att 8 deltagare anmäler sig för att kursen ska startas, ibland färre. Teckningarna sparas i var och ens skissblock. Det är inga bilder man sprider vidare över hela internet (om man inte överenskommit om det innan förstås). Jag vet, jag har själv gått en sån kurs. Jag skulle inte drömma om att sprida bilderna av de kvinnor jag tecknat av. Ni kanske spred bilderna, vad vet jag, men jag tror inte det är vanligt.
Alltså, på riktigt, du sitter och mansplainar på hur krokikurser där jag jobbat extra gått till? Jag har inte gått en enda krokikurs, är totalt inkompetent på att måla och har ingen talang eller intresse alls. Jag har däremot tjänat ganska bra på det när jag läst som student. Ironiskt nog juridik.

Vad jag däremot har stor arbetserfarenhet av är fotografi. Så stor att jag har varit med som fotograf i många av våra stora tidningar. Vad exakt får dig att tro att en fotograf, eller för den delen modell, sprider bilder vind för våg? Jag SÄLJER bilder, skulle aldrig komma på tanken att sitta och lägga ut dem på nätet, där går också en jädra massa lagar in, GDPR, copyright, reklamlagar etc, som gör att jag inte kan lägga ut dem, samma med professionella modeller. Visst kan man absolut köpa bilderna jag tar av mig, jag har dock ännu inte sett någon som sprider dessa vind för våg. Nakenmodeller jobbar exakt som alla andra modeller. Skulle tippa på att de är än mer försiktiga med var de lägger sina bilder dock.
 
Det är inte ofredanden. Människor i sydeuropa och i mellanöstern kindpussar varandra som hälsning. Det har blivit vanligt bland en del svenskar också, i speciellt Stockholm.
Lägga armen om är för det mesta oskyldigt, enligt min uppfattning, men beror förstås på sammanhang. En kram kan vara en hälsning, tröst, tecken på att man bryr sig om, att man gillar varandra, support, beröm mm. I idrottssammanhang kramas man och lägger armen om när någon gjort en bra prestation.

Man vet i regel innan om kramen som ska komma har någon sexuell innebörd och då avvisar man om man inte vill det. Alla de här sociala koderna kan de flesta människor i dag automatiskt.
Du verkar ha missat en sak. Att det är MOTTAGAREN SOM drar gränsen. INTE DU. Du har också missat att svara på min fråga:

Anser du att män får ta på kvinnor som de vill? Vad anser du det är som ger dem den rätten?


Jag frågade för ett par sidor sedan. Du skiter i att svara, kan du svara på frågan eller sitter du bara och trollar?
 
Hon var nyktrare än han var. Hon smsade till väninnorna: "Göran är jättefull"
Du är helt otrolig! Klampar in här i forument (hitskickad av dina polare på flashback?). Jag blir både fruktansvärt arg och ledsen att det finns människor med dina åsikter. Jag tappar nästan hoppet om mänskligheten och att världen är påväg att bli bättre för kvinnor. Jag förväntar mig såklart inte att du ska förstå vad jag menar då du förmodligen tycker att jämstäldheten har gått för långt i Sverige.

En eloge till alla er andra i tråden som orkar ta fighten mot dessa förlegade och kvinnofientliga åsikter :heart!
 
Det krävs väldigt mycket för att det ska räknas som störade kontakt. Kindpussar hör inte dit.

Om du hann se den direktsända versionen av presskonferensen hemma hos GL, så sa han att kvinnan först avvisade kramen och kindpussen, men lite senare blev hon klängig på honom och därefter bar det av till sängkammaren. Klängig tolkar jag som tafsande, dvs att hon började tafsa på honom. Han kunde inte stå emot och gjorde henne till viljes och de gick tillsammans upp till sovrummet på övervåningen. Han ångrar detta nu.

Så när GL säger sig ha "kladdat" så är det absolut att tolka som "kladdat" vilket inte alls är samma sak som att tafsa, men när kvinnan beskrivs som "klängig" då är det fritt att tolka det som att GL menar "tafsa".
Hur kommer det sig?

Han kunde inte stå emot, gjorde henne till viljes, ångrar det nu. Alltså lägg ner. Du får det att låta som att han är något stackars våp som blivit förtrollad och inte kunnat kontrollera sig, förbannade kvinna som kom och gjorde så mot honom! Än en gång ursäktas mäns beteende med att de inte kan kontrollera sig. Hur är inte DET ett problem? Hur är det en rimlig förklaring till vad som hänt? Gäller samma när män misshandlar? "han blev ju så arg, kunde inte kontrollera sig"? När slutar den ursäkten att fungera? Var går gränsen för detta orimliga förbannat tröttsamma daltande med män och deras oförmåga att kontrollera sina impulser och känslor?
 
Du är helt otrolig! Klampar in här i forument (hitskickad av dina polare på flashback?). Jag blir både fruktansvärt arg och ledsen att det finns människor med dina åsikter. Jag tappar nästan hoppet om mänskligheten och att världen är påväg att bli bättre för kvinnor. Jag förväntar mig såklart inte att du ska förstå vad jag menar då du förmodligen tycker att jämstäldheten har gått för långt i Sverige.

En eloge till alla er andra i tråden som orkar ta fighten mot dessa förlegade och kvinnofientliga åsikter :heart!
Närå. Den här Bukefalisten har hållit på så här länge på "hund" så tyvärr är Flashbackarna oskyldiga :meh:
 
Så när GL säger sig ha "kladdat" så är det absolut att tolka som "kladdat" vilket inte alls är samma sak som att tafsa, men när kvinnan beskrivs som "klängig" då är det fritt att tolka det som att GL menar "tafsa".
Hur kommer det sig?

Han kunde inte stå emot, gjorde henne till viljes, ångrar det nu. Alltså lägg ner. Du får det att låta som att han är något stackars våp som blivit förtrollad och inte kunnat kontrollera sig, förbannade kvinna som kom och gjorde så mot honom! Än en gång ursäktas mäns beteende med att de inte kan kontrollera sig. Hur är inte DET ett problem? Hur är det en rimlig förklaring till vad som hänt? Gäller samma när män misshandlar? "han blev ju så arg, kunde inte kontrollera sig"? När slutar den ursäkten att fungera? Var går gränsen för detta orimliga förbannat tröttsamma daltande med män och deras oförmåga att kontrollera sina impulser och känslor?
Och så säger de sen att kvinnor är känslostyrda :confused:.
 
Så när GL säger sig ha "kladdat" så är det absolut att tolka som "kladdat" vilket inte alls är samma sak som att tafsa, men när kvinnan beskrivs som "klängig" då är det fritt att tolka det som att GL menar "tafsa".
Hur kommer det sig?

Han kunde inte stå emot, gjorde henne till viljes, ångrar det nu. Alltså lägg ner. Du får det att låta som att han är något stackars våp som blivit förtrollad och inte kunnat kontrollera sig, förbannade kvinna som kom och gjorde så mot honom! Än en gång ursäktas mäns beteende med att de inte kan kontrollera sig. Hur är inte DET ett problem? Hur är det en rimlig förklaring till vad som hänt? Gäller samma när män misshandlar? "han blev ju så arg, kunde inte kontrollera sig"? När slutar den ursäkten att fungera? Var går gränsen för detta orimliga förbannat tröttsamma daltande med män och deras oförmåga att kontrollera sina impulser och känslor?
Den ursäkten slutar fungera när han slår ihjäl en annan man.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp