Göran Lambertz och förgörandet av våldtäktsoffren

Return_to_the_moon

Trådstartare
Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta.

Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L. blev anklagad för våldtäkt av en person han kände som är 40 år yngre. Hon hade varit med om tidigare våldtäkter som lagts ned pga bist på bevis och han var där för att hjälpa henne (har inget med målet att göra men har använts mot henne i media). Hon anmälde honom för våldtäkt när hon varit berusad/sov och inte kunde freda sig. Han satt häktad tills han blev släppt då bevisningen inte var tillräcklig (som vanligt vid våldtäktsmål :meh:). Istället så kallar han henne lögnare/bedragerska i en presskonferens som svt sänt och han anger även hennes namn (har ej sett den men läst om den). Våldtäktsoffret börjar få hot och tvingas leva under jord där hon måste sova på olika adresser varje natt.

Här finns en artikel som sammafattar allt ganska bra:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ertz-misstanktes-ha-valdtagit--hamnade-i-en-m

Sedan vill jag bara säga att det tyvärr inte är ovanligt att man som kvinna varit med om flera våldtäkter under sitt liv. Jag har flera vänner som varit med om diverse. Samt jag själv som två ggr varit med om att män haft sex med mig när jag sovit. Jag anmälde ena men den lades ned direkt då det enligt någon manlig rättsperson inte var våldtäkt då jag ju sov ihop med mannen :rage: .


Så vad är det som händer eller snarare inte händer i samhället? Vad hände med metoo?? Vem vågar anmäla en våldtäkt nu och särskilt om förövaren är en mäktig man?

Så vad kan jag göra för att hjälpa den här kvinnan? Hon ska inte behöva gömma sig. Och hur ska vi göra för att ta itu med denna skit vi kvinnor måste stå ut med? Hur ska vi kunna anmäla våldtäkter utan att skit kastas på oss istället? Hur ska vi få förövarna fällda? Finns det några demonstrationer någonstans eller varför hör jag inga kvinnnor protestera mot detta? Vi måste göra någonting!
 
Så vad kan jag göra för att hjälpa den här kvinnan? Hon ska inte behöva gömma sig. Och hur ska vi göra för att ta itu med denna skit vi kvinnor måste stå ut med? Hur ska vi kunna anmäla våldtäkter utan att skit kastas på oss istället? Hur ska vi få förövarna fällda? Finns det några demonstrationer någonstans eller varför hör jag inga kvinnnor protestera mot detta? Vi måste göra någonting!
Det har lyfts tidigare av feministiska röster, men ett av de stora problemen i rättsystemet är avsaknaden av kvinnor. Nu minns jag inte siffrorna och har inte tid att söka rätt på dem, men det är en skrämmande stor majoritet av män - ofta en bit över pensionsålder - som sitter på de avgörande stolarna. Män med förlegad kvinnosyn och män med en förlegad syn på männens rätt till kvinnor och kvinnors kroppar etc. Män som håller andra män om ryggen. Klart att inte Lambertz döms i ett system fullt av män(niskor) som ser upp till honom.
Så som svar på din fråga om vad du kan göra, engagera dig i din lokala rättssal. Jobba för fler kvinnor/män med en rumsren kvinnosyn i rätten.
 
Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta.

Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L. blev anklagad för våldtäkt av en person han kände som är 40 år yngre. Hon hade varit med om tidigare våldtäkter som lagts ned pga bist på bevis och han var där för att hjälpa henne (har inget med målet att göra men har använts mot henne i media). Hon anmälde honom för våldtäkt när hon varit berusad/sov och inte kunde freda sig. Han satt häktad tills han blev släppt då bevisningen inte var tillräcklig (som vanligt vid våldtäktsmål :meh:). Istället så kallar han henne lögnare/bedragerska i en presskonferens som svt sänt och han anger även hennes namn (har ej sett den men läst om den). Våldtäktsoffret börjar få hot och tvingas leva under jord där hon måste sova på olika adresser varje natt.

Här finns en artikel som sammafattar allt ganska bra:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ertz-misstanktes-ha-valdtagit--hamnade-i-en-m

Sedan vill jag bara säga att det tyvärr inte är ovanligt att man som kvinna varit med om flera våldtäkter under sitt liv. Jag har flera vänner som varit med om diverse. Samt jag själv som två ggr varit med om att män haft sex med mig när jag sovit. Jag anmälde ena men den lades ned direkt då det enligt någon manlig rättsperson inte var våldtäkt då jag ju sov ihop med mannen :rage: .


Så vad är det som händer eller snarare inte händer i samhället? Vad hände med metoo?? Vem vågar anmäla en våldtäkt nu och särskilt om förövaren är en mäktig man?

Så vad kan jag göra för att hjälpa den här kvinnan? Hon ska inte behöva gömma sig. Och hur ska vi göra för att ta itu med denna skit vi kvinnor måste stå ut med? Hur ska vi kunna anmäla våldtäkter utan att skit kastas på oss istället? Hur ska vi få förövarna fällda? Finns det några demonstrationer någonstans eller varför hör jag inga kvinnnor protestera mot detta? Vi måste göra någonting!
Maktmissbruk på hög nivå ”ponnymamman” summerar det bra. Det är också fruktansvärt hur media har helt dansat efter hans pipa.
 
Det har lyfts tidigare av feministiska röster, men ett av de stora problemen i rättsystemet är avsaknaden av kvinnor. Nu minns jag inte siffrorna och har inte tid att söka rätt på dem, men det är en skrämmande stor majoritet av män - ofta en bit över pensionsålder - som sitter på de avgörande stolarna. Män med förlegad kvinnosyn och män med en förlegad syn på männens rätt till kvinnor och kvinnors kroppar etc. Män som håller andra män om ryggen. Klart att inte Lambertz döms i ett system fullt av män(niskor) som ser upp till honom.
Så som svar på din fråga om vad du kan göra, engagera dig i din lokala rättssal. Jobba för fler kvinnor/män med en rumsren kvinnosyn i rätten.

Förvisso är könsfördelningen i Högsta domstolen 11 män 5 kvinnor för närvarande. De tjänsterna har en trögrörlighet, men jag är säker på att det kommer att jämnas ut eller bli kvinnor i majoritet inom inte särskilt många år. Högsta förvaltningsdomstolen har 8-8, ordföranden är kvinna. Riksåklagaren och vice riksåklagaren är kvinnor. Andelen åklagare totalt var förra året 62 % kvinnor, 38 % män.

I senaste antagningsomgången för åklagaraspiranter var det storleksordningen 14-15 kvinnor och en man. Där började det höras röster om att det blir för skevt på andra hållet, men att kvinnor generellt har högre betyg både i skolan och på juristutbildningen och därför i större grad kommer i fråga för de statliga jobben som förutsätter tingsmeritering. Dvs bland annat domare och åklagare. Och den trenden kommer knappast att vända i första taget.

Justitiekanslern är kvinna. Chefsjustitieombudsmannen är kvinna. Jag har inte de aktuella exakta siffrorna på fördelningen av domare i tings- och hovrätter, men för några år sedan meddelades det att kvinnorna numera är i majoritet där också. Inget tyder på att detta kommer att ändras utan snarare förstärkas. Lambertz generation är - gudskelov - på väg ut i rask takt nu och de allra flesta har redan lämnat.

I sak i Lambertzfrågan så skulle jag kunna utveckla mig mer än jag hinner här. Men ja, jag blev också illamående och bedrövad av hans "pressträff" men tyvärr inte helt förvånad. Kändes som stor katastrofpotential redan innan den börjat sändas och sedan blev det ännu värre. Men på Flashback verkar han ha blivit den nya hjälten. Inget som någon "toppjurist" med självaktning borde se som en merit dock.
 
Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta.

Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L. blev anklagad för våldtäkt av en person han kände som är 40 år yngre. Hon hade varit med om tidigare våldtäkter som lagts ned pga bist på bevis och han var där för att hjälpa henne (har inget med målet att göra men har använts mot henne i media). Hon anmälde honom för våldtäkt när hon varit berusad/sov och inte kunde freda sig. Han satt häktad tills han blev släppt då bevisningen inte var tillräcklig (som vanligt vid våldtäktsmål :meh:). Istället så kallar han henne lögnare/bedragerska i en presskonferens som svt sänt och han anger även hennes namn (har ej sett den men läst om den). Våldtäktsoffret börjar få hot och tvingas leva under jord där hon måste sova på olika adresser varje natt.

Här finns en artikel som sammafattar allt ganska bra:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ertz-misstanktes-ha-valdtagit--hamnade-i-en-m

Sedan vill jag bara säga att det tyvärr inte är ovanligt att man som kvinna varit med om flera våldtäkter under sitt liv. Jag har flera vänner som varit med om diverse. Samt jag själv som två ggr varit med om att män haft sex med mig när jag sovit. Jag anmälde ena men den lades ned direkt då det enligt någon manlig rättsperson inte var våldtäkt då jag ju sov ihop med mannen :rage: .


Så vad är det som händer eller snarare inte händer i samhället? Vad hände med metoo?? Vem vågar anmäla en våldtäkt nu och särskilt om förövaren är en mäktig man?

Så vad kan jag göra för att hjälpa den här kvinnan? Hon ska inte behöva gömma sig. Och hur ska vi göra för att ta itu med denna skit vi kvinnor måste stå ut med? Hur ska vi kunna anmäla våldtäkter utan att skit kastas på oss istället? Hur ska vi få förövarna fällda? Finns det några demonstrationer någonstans eller varför hör jag inga kvinnnor protestera mot detta? Vi måste göra någonting!
Jag får galet högt blodtryck av bara tanken på att medierna DIREKTSÄNDE en uppenbart labil människas hämndaktion. Att han rent känslomässigt reagerar sådär på en upplevd (?) oförrätt kan jag möjligen förstå som människa, att två veckor i häkte om man upplever sig oskyldig känns som en enorm kränkning osv - men att han ges det mediala utrymmet är ren skandal.

Han tycks vara stadd i totalt förfall intellektuellt och framstår som en ren galning. Tyvärr eldar det på andra sinnesslöa (företrädesvis) män med usel kvinnosyn vilket gör att jag sympatiserar fullt ut med kvinnans upplevelse av att hennes liv förstörts. Nu tror jag inte det behöver bli så, de flesta stormar ebbar ut och hon är ju till skillnad från kräket Lambertz ung, men hennes situation i detta är rent ut sagt vidrig.

Det är mycket möjligt att Lambertz rent juridiskt kan vara oskyldig, jag ifrågasätter inte den juridiska bedömningen, men övergreppet som begås genom hans "presskonferens" är i allt väsentligt så vidrigt att jag mår fysiskt illa. Lambertz är ju en föredetting med tveksam juridisk och moralisk kompass, med markanta haveristiska drag (handskriven stämning mot staten liksom? motanmäla för våldtäkt som en 'symbolhandling'?) - men våra stora mediehus borde väl för fan fatta att inte direktsända karlslokens verbala rallarsvingar?
 
Något jag inte hänger med på är varför han inte fällts för något. I hans presskonferens så säger han ju rakt ut att han ”kladdat och pussat” på henne fastän hon inte ville. Sen har han ju haft sex med henne fastän hon avvisat hans tidigare ”kladdandes”. Helt obegripligt att gubben inte dömts och dessutom får fritt spelrum i SVT.

Fick en flash på Omni igår att kvinnan behöver leva skyddat efter hans uttalanden. Så fruktansvärt störigt!

Mvh Miks
 
Något jag inte hänger med på är varför han inte fällts för något. I hans presskonferens så säger han ju rakt ut att han ”kladdat och pussat” på henne fastän hon inte ville. Sen har han ju haft sex med henne fastän hon avvisat hans tidigare ”kladdandes”. Helt obegripligt att gubben inte dömts och dessutom får fritt spelrum i SVT.

Fick en flash på Omni igår att kvinnan behöver leva skyddat efter hans uttalanden. Så fruktansvärt störigt!

Mvh Miks
Det har inte gått att styrka att kvinnan inte varit i stånd att lämna samtycke som jag förstår det. Något i bevisväg måste verkligen ha fallit samman tänker jag eftersom det gick från högsta (?) misstankegraden till att helt läggas ned.
 
2021 :(

Som @Miks säger - även om åtalet lades ner pga brist på bevis och he said, she said så är ju fanskapets "pressträff" att betrakta som ett erkännande. Det är ju faktiskt brottsligt att tafsa på någon som låter förstå att det är oönskat

(Det är sådana här grejer som får mig att undra: Vi behöver öht män?)
 
Jag är så jäkla frustrerad över detta. Säger som andra också sagt att jag förstås inte kan uttala mig i skuldfrågan, men oavsett om bevisningen räckte för en föruhndersökning eller inte så finns det en kvinna som upplever att hon blivit utsatt för ett sexualbrott. Att låta en man i direktsändning i stora medier fritt få baktala henne bara för att han är kändis - fy fan.

Och även om han inte begått våldtäkt - make till dåligt omdöme som den där mannen har :yuck:
 
Känns som Lambertz blivit helt förvirrad på gamla dagar. Han var en respekterad jurist en gång i tiden som var relativt skärpt och kunde sin lagstiftning. Nu har han helt spårat ut.

En ganska hyfsad sammanfattning tycker jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ttshaverist-stammer-staten-i-handskrivet-brev

Sedan undrar man vilka dårar det är som hotat kvinnan, hur kan någon försvara Lambertz agerande? Än mindre hota offret.
 
Ja vad som än hänt eller inte hänt så blir man lite yr i mössan av att försöka följa med i GLs vändningar. Han har stått för tvära kast förut, först med att ta strid för påståendet om hur många oskyldigt dömda det fanns i Sverige, och sedan med att ta strid för att Quick inte alls hörde till den kategorin. Även kring Palmemordet har han bytt sida några gånger.

Och den 24 januari i år - exakt en månad efter julaftonshändelsen - skriver han på sin blogg om Cissi Wallins bok:

"Efter att ha läst ut Cissi Wallins bok ”Allt som var mitt, Historien som inte får berättas” skrev jag BRAVO! på den sista sidan. Jag rekommenderar den varmt. Det är sex omständigheter som är upprörande i boken:
1. Att regelsystemet och rättsväsendet är som det är, och fungerar så som det gör för våldtagna kvinnor som berättar öppet vem som har våldtagit dem. (Och det gäller oavsett om Cissi Wallin blev våldtagen av Fredrik Virtanen eller ej.)
2. Att så många män är så hatiska, elaka och ofta även hotfulla.
3. Att de som har makten i medievärlden handlar så fegt som de gör – i Cissi Wallins fall bl.a. Sveriges television och hennes bokförlag – fast deras risker är ganska små. (Det skulle ta för lång tid att förklara bättre, beklagar.)
4. Att de misstankar som finns mot Fredrik Virtanen behandlas på ett så arrogant och okvalificerat sätt i den rättsliga processen.
5. Att så många, även kvinnor, klandrade Cissi Wallin för det hon gjorde. Och inte bara före #metoo.
6. Och att det företag som Aftonbladet använt för att utreda misstankarna mot Fredrik Virtanen uppenbarligen ljög under förtalsrättegången mot Cissi Wallin.
Man kan bli uppgiven för mindre. Men det är bättre att bli upprörd."

De två sista meningarna känns ju i alla fall som en lämplig sammanfattning också idag.
 
Senast ändrad:
Ja vad som än hänt eller inte hänt så blir man lite yr i mössan av att försöka följa med i GLs vändningar. Han har stått för tvära kast förut, först med att ta strid för påståendet om hur många oskyldigt dömda det fanns i Sverige, och sedan med att ta strid för att Quick inte alls hörde till den kategorin. Även kring Palmemordet har han bytt sida några gånger.

Och den 24 januari i år - exakt en månad efter julaftonshändelsen - skriver han på sin blogg om Cissi Wallins bok:

"Efter att ha läst ut Cissi Wallins bok ”Allt som var mitt, Historien som inte får berättas” skrev jag BRAVO! på den sista sidan. Jag rekommenderar den varmt. Det är sex omständigheter som är upprörande i boken:
1. Att regelsystemet och rättsväsendet är som det är, och fungerar så som det gör för våldtagna kvinnor som berättar öppet vem som har våldtagit dem. (Och det gäller oavsett om Cissi Wallin blev våldtagen av Fredrik Virtanen eller ej.)
2. Att så många män är så hatiska, elaka och ofta även hotfulla.
3. Att de som har makten i medievärlden handlar så fegt som de gör – i Cissi Wallins fall bl.a. Sveriges television och hennes bokförlag – fast deras risker är ganska små. (Det skulle ta för lång tid att förklara bättre, beklagar.)
4. Att de misstankar som finns mot Fredrik Virtanen behandlas på ett så arrogant och okvalificerat sätt i den rättsliga processen.
5. Att så många, även kvinnor, klandrade Cissi Wallin för det hon gjorde. Och inte bara före #metoo.
6. Och att det företag som Aftonbladet använt för att utreda misstankarna mot Fredrik Virtanen uppenbarligen ljög under förtalsrättegången mot Cissi Wallin.
Man kan bli uppgiven för mindre. Men det är bättre att bli upprörd."

De två sista meningarna känns ju i alla fall som en lämplig sammanfattning också idag.

Jag tycker det hela kokar ner till: "Det är helt ok att namnge sin våldtäktsman - så länge du inte säger att det är jag" :meh:

"Presskonferensen" i trädgården var något av det absurdaste jag sett.
 
Alltså jag är så förbannad nu! Har inte kunnat sova pga detta.

Jag vet inte om ni hängt med i vad som hänt. Men toppjuristen Göran L. blev anklagad för våldtäkt av en person han kände som är 40 år yngre. Hon hade varit med om tidigare våldtäkter som lagts ned pga bist på bevis och han var där för att hjälpa henne (har inget med målet att göra men har använts mot henne i media). Hon anmälde honom för våldtäkt när hon varit berusad/sov och inte kunde freda sig. Han satt häktad tills han blev släppt då bevisningen inte var tillräcklig (som vanligt vid våldtäktsmål :meh:). Istället så kallar han henne lögnare/bedragerska i en presskonferens som svt sänt och han anger även hennes namn (har ej sett den men läst om den). Våldtäktsoffret börjar få hot och tvingas leva under jord där hon måste sova på olika adresser varje natt.

Här finns en artikel som sammafattar allt ganska bra:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...ertz-misstanktes-ha-valdtagit--hamnade-i-en-m

Sedan vill jag bara säga att det tyvärr inte är ovanligt att man som kvinna varit med om flera våldtäkter under sitt liv. Jag har flera vänner som varit med om diverse. Samt jag själv som två ggr varit med om att män haft sex med mig när jag sovit. Jag anmälde ena men den lades ned direkt då det enligt någon manlig rättsperson inte var våldtäkt då jag ju sov ihop med mannen :rage: .


Så vad är det som händer eller snarare inte händer i samhället? Vad hände med metoo?? Vem vågar anmäla en våldtäkt nu och särskilt om förövaren är en mäktig man?

Så vad kan jag göra för att hjälpa den här kvinnan? Hon ska inte behöva gömma sig. Och hur ska vi göra för att ta itu med denna skit vi kvinnor måste stå ut med? Hur ska vi kunna anmäla våldtäkter utan att skit kastas på oss istället? Hur ska vi få förövarna fällda? Finns det några demonstrationer någonstans eller varför hör jag inga kvinnnor protestera mot detta? Vi måste göra någonting!
Jag är ju noll insatt i juridik. Men jag finner det ofattbart att han inte kan fällas för något.
Han har ju bett om ursäkt i sms, han har erkänt diverse saker i sin "presskonferens" och i i intervjuer.

Sen att han sa att hans "kladdande inte var av sexuell art" gör ju inte att mottagaren inte tolkar det sexuellt. Alla vi kvinnor är nog rätt medvetna att när det kommer oönskad beröring från en man så kan det eskalera från klapp på kinden, puss i håret etc till mer sexuella beröringar. Så redan vid minsta kroppsberöring kan man ju frysa till is och bli väldigt illa till mods just för att man vet att det kan braka åt helvete fort. Så om hon avvärjer de beröringarna han säger är totalt osexuella så kan ju hon så klart veta att det där kan snabbt bli värre.

Och VARFÖR ska man påtvinga en ensam, full och mycket yngre tjej som ser en som en fadersfigur "kladdet" när hon inte vill? Och vem ligger med sin "dotter"? Vem får ut ngt njutningsfullt av det och man är normal i huvudet?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp