"Golden cross" med Concorde (hoppning)

M

md5krist

Vet att vi hade en liknande tråd tidigare där det diskuterades vilka kombinationer med far och morfar som verkar slå extra väl ut. För hoppning är väl ett typexempel Landgraf och Cor de la Bryére.

Nu är jag intresserad av vad som passar med Concorde-blodet. Finns det inga kända "extra bra" kombinationer med Concorde kanske det finns något som slagit väl ut med andra hingstar i hans stam, såsom Voltaire, Furioso II eller Marco Polo?

Ideér på vad som kan passa, rent stammässigt, att betäcka ett sto e. Concorde med? Målet är att få fram riktigt bra hopphästar.
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Ingen?

Några allmäna hingstfunderingar då? Vi har väl inte funderat så mycket kring valet själva. Eklunda har ju många fina hingstar, kanske någon av dem kan passa. I år är hon dräktig med For Feeling.
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Cornetto verkar bra. Såg flera avkommor i falsterbo om jag minns rätt.
ursäkta amatören, men vad ligger bakom Concorde?
Själv använde jag Carson Ask, oxå via Eklunda. Casir Ask går inte av för hackor, heller.
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Concorde är e. Voltaire-Marco Polo

Vad kul med Carson Ask. Vad har du för sto? Cornetto är fin, och har ju fått mycket fina avkommor också, fast kanske är han aningen grov. Tycker nog bättre om ditt val i så fall.
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Vad är det mer än Concorde bakom henne??
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Kaliber-Toddhurst xx. Kanske inte låter så fantastiskt, men hon kommer från stofamilj 46 och hennes mamma Kahlua är helsyster med Krocket. Bland hennes (stoets alltså) syskon finns bland annat Strega (seger BT ft och mamma till Amaretto, OS ft), Baileys (e. Irco Mena som blev 3:a i Falsterbo Derby för några år sedan med Peder Fredricsson) och flera andra hästar som går minst msv hoppning.

Stoet själv har tyvärr inga meriter pga en skada som unghäst. Skadan gjorde tydligen också att hon inte visades i hoppning på treårstest. I gångarter fick hon diplom. En helsyster visades dock och fick 10-10 i hoppning.
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Vilken härlig stam på ditt sto! Krocket fick väl inte så många ston men nu börjar han ju visa sig som morfar, roligt. Strega har jag inte sett live men Baileys är go i typen och läcker tycker jag.
Mitt sto är Irco Marco Jovial, lite stor och grov så jag hoppas att Carson skall kunna lätta upp lite. Det är ju lite rysk roulett att ta en treåring till en maiden, men jag hoppas på ett golden cross via fru Fortuna... Som väl alla stoägare gör.
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Mkt fin stam på ditt sto!

I regel när man diskuterar blodet från Voltaire och Marco Polo som Concorde har och även till Concorde själv rekommenderas ston som har god storlek och som står högt i blod (mkt fullblod).

Alltid svårt med att välja hingstar...du hinner ändra dej flera gånger om till våren!
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Tack båda två! Jo, vi är väldigt nöjda med stammen. Hon är ganska nyinköpt och vi har letat länge för att hitta något vi gillade.

Jag ska tänka på det där med storlek och fullblodsinslag. Men som sagt, det är ju lång tid kvar att fundera på. Fast det känns extra svårt när man inte vet hur stoet är att rida. Bara en sådan sak som galoppen till exempel. En "estetiskt tilltalande" galopp behöver ju inte nödvändigtvis vara lättreglerad och användbar vid ridning och tvärtom. Vi har två andra ston där den ena är lättreglerad, men vars galopp kanske inte ser så luftig ut, och den andra har en väldigt rund fin galopp, men har varit lite svår att reglera.
Så till det här stoet måste det bli en hingst som har allt, eftersom vi inte riktigt känner till hennes svaga sidor... :rofl:
 
Sv: "Golden cross" med Concorde (hoppning)

Lite onödigt vetande:

Jag brukar rida ett sto efter Concorde ibland, hon är kul men har MKT egen vilja. Väldigt mycket sto, om man säger så. Fast jag gillar det!
 

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 706
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp