Golden retriever av sällskapstyp

Milosari

Trådstartare
En vän söker en golden till sällskap. Var letar man? Han vill ha den lata sorten men gör inte avkall på god mentalitet eller hälsa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Min bror och hans sambo köpte en valp i våras. Det är helt galet på golden-marknaden! Nog för att det föds många valpar och många uppfödare verkar utnyttja Covid och spruta ut valpar, men det finns fortfarande typ tre gånger så många valpintressenter :eek:

Är man bara en random valpköpare som bara vill ha en golden, vilken som helst, så kan man nog få vänta evigheter. Min bror med sambo hade kontakt med några olika uppfödare i ca 10 mån innan de fick sin valp till slut. De hade blivit ”godkända” av flera uppfödare innan egentligen, men de ville ha en tik och det ville alla andra med.. Så det föddes sällan tillräckligt många tikar så det räckte till dem.

Jag hjälpte dem att välja ut intressanta kullar, som vi hittade genom att kolla på uppfödarnas hemsidor, de mejlade inte på varenda en som annonserades, och jag tror det uppskattas av uppfödaren (man ses som seriös och kan få lite förtur) om man kan skriva varför man vill ha en valp ut just den kullen och vad man förväntar sig.

Medan jag hjälpte dem slogs jag av att extremt få gör BPH så det var omöjligt att välja kull efter mentaliteten om man inte åkte och hälsade på varenda en. Valpen de fick till slut är tyvärr inte så bra mentalt med stora rädslor, resursförsvar, separationsångest osv
 
Goldenklubbens hemsida är nog en bra början.
Vet inte om det är ok att tipsa om uppfödare i tråden?
Jag tror att det är emot forumreglerna? Blir osäker.
@lillebill @Mineur
Korrekt, i och med att det inte är tillåtet att skriva om namngivna/identifierbara personer, och det blir skevt om man bara får rekommendera men ingen får säga emot om den har andra erfarenheter.

Var man letar och vad man ska titta efter är dock helt okej att ge info och tips om.

@Milosari Jag tog bort frågan om tips på uppfödare så kan tråden vara kvar (med den räknas det som efterlysning och hör hemma under annonser). Meddela mig om du hellre vill att inlägget flyttas, eller av annan anledning inte är okej med redigeringen. :)

/Mod
 
Min mamma har en golden (nu 3 år) av utställningsvariant som sällskapshund, dvs. en större, ljusare och lugnare som inte konstant vill jobba. Även om den är lugnare än en jaktgolden så är den dock alltid pigg och glad av vad jag har märkt, men den har alltid varit lätt att hantera även utan riktig träning och inte så hyper som vissa jaktavlade golden jag träffat, som vill jobbajobbajobba.

De stod inte i kö innan kullen var född eller så, utan de tog kontakt runt omkring när kullen skulle födas och sa att de var intresserade - antingen om de fick reda på valpkullen via goldenklubbens lista på uppfödare eller om det var Köpahund.se. Jag tror inte de kollade supermycket på stammen innan varken gällande hälsa eller mentalt, och det finns allmänt inte så mycket att se annat än okej höfter/armbågar på de individer som röntgats, bra utställningsresultat på det fåtal hundar som visats, och kanske någon fåtal släkting som gjort BPH. Jag måste hålla med @Maniac123 att det är få som gör BPH, så det är svårt att säga något i förväg om hur hundarna blir mentalt - framförallt utställningsvarianten verkar det vara få som utvärderar hundarna mentalt.

Det blev i alla fall en trevlig hund för det de ska ha den till (dvs sällskap). Den är friröntgad A/ua och har inte visat några tecken till sjukdom (annat än lite dålig i magen när den kom hem som valp), och de tre helsyskonen som är röntgade är också friröntgade. Det är svårt att säga något direkt om mammas hund mentalt (annat än att den gillar folk), då den i princip aldrig varit iväg och gjort något utan bara varit hemma (dvs de har aldrig gått på valpkurs, varit iväg och tränat, varit inne och gått med hunden i stan eller liknande). Dvs finns det rädsleproblem så kan det mycket väl vara så att det inte har visats eftersom det inte har triggats.
 
En vän söker en golden till sällskap. Var letar man? Han vill ha den lata sorten men gör inte avkall på god mentalitet eller hälsa.
Tror det bara är att leta igenom uppfödarlistorna. Men kolla igenom ledstatistik NOGA, verkar vara helt ok bland goldenuppfödare (eller så bara häromkring...) att ta valpar på hundar som bevisligen lämnar skit (typ lika många D höfter som A/B höfter) bara för att föräldradjuren har A/B höfter (även fast det kan vara enda fria valpen i respektive kull...)
 
Svarar flera; det går ju att tipsa via PM. Jag har tyvärr träffat några riktiga måndagsexemplar av rasen med avseende på mentaliteten (stor ängslan) och mina bekanta har bara jaktlabbar. Även där finns en del att önska när det gäller mentaliteten, nerverna är inte alltid där de ska vara. Ser förhållandevis få på BPH med tanke på hur vanlig rasen är. Det är lite trist tycker jag.

Kollar rasklubben. Finns det några facebooksidor där rasen diskuteras kanske?
 
Jag skulle vara försiktig med sällskapsgoldens. Många lider av fukteksem och allergier, och jag jobbade med en vars ägare berättade att hunden hade behövt behandling för ögonfransar som växte in i ögonen, men uppfödaren ville ändå avla på hunden bara för att den gick bra på utställning. Den hunden i fråga var för övrigt anledningen till varför jag insåg att vissa hundar bara inte har en förmåga till att lära sig något.
 
Svarar flera; det går ju att tipsa via PM. Jag har tyvärr träffat några riktiga måndagsexemplar av rasen med avseende på mentaliteten (stor ängslan) och mina bekanta har bara jaktlabbar. Även där finns en del att önska när det gäller mentaliteten, nerverna är inte alltid där de ska vara. Ser förhållandevis få på BPH med tanke på hur vanlig rasen är. Det är lite trist tycker jag.

Kollar rasklubben. Finns det några facebooksidor där rasen diskuteras kanske?
Ja, det finns en facebooksida, Golden Retriever Sverige. Ganska intetsägande sida dock, för det mesta svenssonägare som gulligullar med feta, rädda hundar med våtexem. Titt som tätt dyker en uppfödare upp i gruppen och kommenterar blandrasavel/oseriös avel eller vikt på valpar, typ.
 
Ja, det finns en facebooksida, Golden Retriever Sverige. Ganska intetsägande sida dock, för det mesta svenssonägare som gulligullar med feta, rädda hundar med våtexem. Titt som tätt dyker en uppfödare upp i gruppen och kommenterar blandrasavel/oseriös avel eller vikt på valpar, typ.
Ett exempel på det här gulligullandet i den gruppen var till exempel för några veckor sedan, då flera personer lade in foton/videosar på deras golden som lagt sig ner och vägrat gå när de var ute på promenad, och kommenterat saker som att det var sött/gulligt etc. En uppfödare ifrågasatte då att det är synd att se rasen, som ska vara en följsam och arbetsglad hund, utvecklas på sådant sätt. Det var några få som höll med uppfödaren, men annars var det mycket arga miner kring uppfödarens ifrågasättande.
 
Ett exempel på det här gulligullandet i den gruppen var till exempel för några veckor sedan, då flera personer lade in foton/videosar på deras golden som lagt sig ner och vägrat gå när de var ute på promenad, och kommenterat saker som att det var sött/gulligt etc. En uppfödare ifrågasatte då att det är synd att se rasen, som ska vara en följsam och arbetsglad hund, utvecklas på sådant sätt. Det var några få som höll med uppfödaren, men annars var det mycket arga miner kring uppfödarens ifrågasättande.
Det är verkligen sorgligt, speciellt med tanke på att jaktgoldens är några av de härligaste hundar jag träffat.
Träning-014.png

Älskade att fota dem på jaktträning :love:
 
Det är verkligen sorgligt, speciellt med tanke på att jaktgoldens är några av de härligaste hundar jag träffat.
Visa bifogad fil 58962
Älskade att fota dem på jaktträning :love:
Jag tycker också jaktgoldens verkar vara riktigt härliga, och det är en av raserna jag funderar på för min nästa hund (därav att jag är med i goldengrupper på Facebook ;) )

Däremot tror jag definitivt inte att det är jaktgolden som TS söker ;)
 
Jag har själv haft en sällskaps golden och hon hade enorma rädslor samt var super känslig för minsta lilla ändring på mitt humör/kroppsspråk. Hon var dock väldigt följsam och gillade att jobba.
Min kompis har en också och hon är överallt och ingenstans. Hon har stora rädslor och har väldigt svårt för många saker som golv, ljud etc. Har resursförsvar som heter duga, någon allergi som gör att hon kliar sig och hon går från 0 till 1000 på en röd sekund och kan sitta i din arm. Hennes höfter är ju dock A och ua på armbågarna.

Jag skulle inte rekommendera en sällskaps golden, tyvärr.
 
Svarar flera; det går ju att tipsa via PM. Jag har tyvärr träffat några riktiga måndagsexemplar av rasen med avseende på mentaliteten (stor ängslan) och mina bekanta har bara jaktlabbar. Även där finns en del att önska när det gäller mentaliteten, nerverna är inte alltid där de ska vara. Ser förhållandevis få på BPH med tanke på hur vanlig rasen är. Det är lite trist tycker jag.

Kollar rasklubben. Finns det några facebooksidor där rasen diskuteras kanske?
Önsketänkande från min sida kanske :laugh: (fetat). Det är jaktgoldens de har. Labbarna är bättre och utställningslabbarna är coolast av alla på bph. Men vännen vill inte ha en labbe. Han vill ha en stor och mjuk golden.
 
Jag har haft tur med min golden. Det är den första valp jag köpt och jag tyckte jag var ganska duktig som kollade ledstatus i hela släkten. Hade inte en tanke på mentaliteten då golden ju inte har rykte om att ha rädslor (inte som sheltie t ex).
Min är lite skottpåverkad, inte så att får panik men hon är inte träningsbar i det läget, vill helst bara sitta intill om hon inte får gå därifrån. Blev rejält skrämd av gubben på BPH så det fick avbrytas, men hon var då i spökåldern. Lite nervös på nya ställen om det är inomhus och lite trångt, men släpper inom 15-20 min. Hon har egentligen inga bekymmer som påverkar oss i vardagen. Vi tränar och tävlar mycket och hon är lätt att ha med.
Men till nästa hund kommer jag vara noga även med mentaliteten. Om det blir en golden har jag nu lite kontakter så att jag kanske kan hitta en som inte är ren jaktgolden men ändå avlad mer mot arbete än utställning. Det är svårt att få en sådan valp utan rekommendationer och att man visar att man är aktiv med sin hund har jag förstått. Blir det en annan ras (kan ev bli en mindre om mina föräldrar ska fortsätta kunna vara hundvakter) så får det bli mycket efterforskningar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 489
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 048
Senast: Puffindog
·
L
Övr. Hund Hej! Nu är det såhär att jag ska få en hund valp som är en flat coated retriever 💙 Och han kommer flytta hem till oss i helgen så jag...
Svar
2
· Visningar
993
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jobb och bilvande pension

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp