Bukefalos 28 år!

Golden+Springer?

ako

Trådstartare
Ännu en blandras tråd, men SNÄLLA ALLA! Ingen vild panik ;)...

Jag har en Springerhane med full stam, e röntgade (UA), lysta fucocidosfria föräldrar. Är inte utställningsintresserad alls, men har fått höra att den ser bra ut exteriört, om än ngt stor (55 cm i mkh). Den är kanontrevlig i psyket på alla sätt, snäll, stabil, social, trygg etc.

Har en bekant som har en 50/50 Golden/Springertik som är jättetrevlig den med. Den har tidigare fått en kull men valpar e Goldenhane, vilka blev "bra " på alla sätt. Tiken röntgades inför första parningen o befanns vara OK.

Nu vill hon ev ta en kull valpar till (INTE för att tjäna pengar, utan för att hon vill ha valpar efter sin tik) och vi har pratat lite löst om min hane. OM det blir aktuellt alls, kommer vi självklart att röntga o lysa honom först. I så fall blir ju valparna 25% Golden o 75 % Springer

VET att blandrasavel inte ses som seriöst, och att det inte är en väg att föra rasen framåt. Är själv mkt skeptisk till att blanda allt för olika raser (t ex BC/ Rottis etc, som ju varit uppe här på Buke flera ggr). I detta fall är det ju dock så, att dels vill vi båda i så fall ha varsin valp, och dels finns det redan intresserade, vettiga människor som känner till båda hundarna. Det kommer alltså inte bli problem att få dem till vettiga hem, och dessutom ingår ju Golden o Springer i samma rasgrupp (8) och liknar varanndra på många sätt, så risken för "tokhundar" borde ju inte vara större än vid renrasavel. Båda de eventuella föräldrarna är dessutom väldigt trygga och trevliga hundar.

Undrar om någon har erf av just denna blandning, eller liknande, eller annan blandning med två raser inom samma rasgrupp? Vill dock INTE starta en ny pajkastartråd om blandraser ( har ju t o m varit med själv och skrivit "Nej, nej" i vissa av de trådarna)...
 
Sv: Golden+Springer?

Jag tycker att du verkar funderat igenom detta väldigt nogrannt. Det är bra gjort för även om det är sk blandrasavel så vill ni ju göra det bästa. Och göra något bra av det hela.

Min personliga åsikt är nej, ingen blandrasavel. Men vill ni och om båda hundarna är friska så. :) Det finns ju hur många människor som helst som sätter ihop hundar titt som tätt bara för att de är söta.

Jag tror det skulle bli en "trevlig blandras". De är ju relativt lika utséendemässigt och är ungefär lika krävande. Lycka till i vilket fall.
 
Sv: Golden+Springer?

Jag har träffat några stycken av just denna blandning och det var inget fel på dem.

Dock tycker jag att "jag vill ha en valp efter min hund" är en dålig anledning att avla. Man ska kunna se att den kan tillföra något och att valparna också kan tillföra något, i mitt tycke. Valparna ska bli bättre än föräldrarna och du ska ha ett klart syfte. "Trevlig" är inte nog för mig iaf.

Har berättat detta förr på forumet, men kan dra en viss parrallell med vår labbetik.
Hon är väldigt bra extriört, jagar utmärkt, fint temperament, ytterst attraktiv stam då hennes föräldrar (båda eftertraktade importer) endast fick denna kull. Stabil i psyket, A-höfter och godkända ögon. Hon parades dock aldrig, trots att många ville ha valp efter henne, eftersom hon inte kan apportera med någon reda. Hon har för mycker skärpa och för långt ifrån föraren biter hon ihjäl/äter upp viltet. Och det är INTE önskvärt, behöver inte vara nedärvningsbart, men man vill inte ha det beteendet hos en apportör...

Så man ska vara kräsen och inte para för att de är trevliga, oavsett om det är blandras eller renras det gäller.

Syftet vad jag förstår är att få fram trevliga sällskapshundar och det finns redan många av dem. Använd din hane till en springertik i stället, du får ut mer av det.

//E
 
Sv: Golden+Springer?

Tack båda två för välskrivna och engagerade svar!!

Pinsamt nog, är just syftet att ta valpar på våra egna hundar, eftersom gärna vill ha avkommor efter dem (OM det nu blir av alls, vi har bara pratat lite löst om det), och, att få fram trevliga sällskapshundar. Självklart kan jag köpa mig en springervalp istället om jag vill ha en hund till, men tanken på en avkomma till min hund blev lockande när idén dök upp, och jag känner och gillar tiken. Att jga vill ha valpar på min egen hund beror ju på dels att man är ego (måste erkännas, men inte ego såtillvida att någon hund kommer att få lida av det), men tanken hade aldrig slagit mig om det inte vore två mkt trevliga individer, och dessutom ur samma rasgrupp ( de eventuella valparna blir ju sedan, om de blir till alls, 75/25)

Jag vet att det inte är att betrakta som seriös avel, men OM det nu blir så att de paras så kommer valparna vara efterlängtade och komma till bra och aktiva hem, samt ha friska föräldrar.

Vill gärna ha fler svar, och i huvudsak svar från er som känner till liknande blandraser. Att många tycker att blandrasavel i alla dess former är förkastligt vet jag redan, så det behöver inte skrivas igen.

OBS, att detta ännu bara är en liten tanke, och inget är bestämt.
 
Sv: Golden+Springer?

Du kan ju fortfarande få valpar på din hund, även om du väljer att para den med en renrasig springer..:idea:
 
Sv: Golden+Springer?

Gabbi skrev:
Du kan ju fortfarande få valpar på din hund, även om du väljer att para den med en renrasig springer..:idea:

Precis min tanke. Varför inte satsa på att hitta en intresserad tikägare av samma ras?

Om hunden är vettig och frisk, så borde det finnas tikar som passar.
 
Sv: Golden+Springer?

Ja, det är ju självklart ett bra alternativ! Fast han är ju inte meriterad, och jag tycker nästan i så fall att det är "lika illa" att använda en omeriterad hane i renrasavel som i en sådan här blanding (OBS, det rör sig ju om samma rasgrupp). Och jag skulle ju kunna köpa mig en Springervalp oxå, om jag ville ha en hund till.

Idén föddes bara häromdagen då jag pratade med matten till G/Sp Sp som ville hitta en Sp. hane att para med.

Tack, tack :)!
 
Sv: Golden+Springer?

Säger som en del andra här inne, bättre att du parar honom med en ren springer.
 
Sv: Golden+Springer?

Fast rent krasst kvittar det ju om du parar med en hund som inte är i samma rasgrupp, det blir ändå en blandis. Och det är egentligen lika illa att använda en omeriterad hane i blandrasavel, det försämrar ju avlen ännu mer....

Varför inte försöka få lite meriter på honom och sen se dig om efter en springertik? (SVCH är dölätt att ta exempelvis :angel: )

//E
 
Sv: Golden+Springer?

lady_vip skrev:
Fast rent krasst kvittar det ju om du parar med en hund som inte är i samma rasgrupp, det blir ändå en blandis. Och det är egentligen lika illa att använda en omeriterad hane i blandrasavel, det försämrar ju avlen ännu mer....

Varför inte försöka få lite meriter på honom och sen se dig om efter en springertik? (SVCH är dölätt att ta exempelvis :angel: )

//E

Jo, visst är det ändå en blandis! Men risken för att det ska bli tokigt mentalt eller fysiskt borde ju ändå vara betydligt mindre om man parar två någorlunga lika raser, som faktiskt är skapta för att göra ungefär samma saker, än om man gör någon helvild blandning? Särskilt då det i detta fall handlar om att EVENTUELLT (är ju bara på spåna-stadiet, då min bekant letade Sp hane att para med) para en Golden/Springer, som vi redan vet blev fysiskt proportionerlig och bra i huvuset, med en ren Springer.

Men, som sagt, inget bestämt än.
 
Sv: Golden+Springer?

Hej igen allihop! Detta blev visst en tråd för/emot blandraser ändå... Intressanta och vettiga tankar, men mycket av dem kunde jag förutspå.

Nu söker jag er som faktiskt har varit i kontakt med denna typ av blandisar (hittills är det ju faktiskt bara Lady_ Vip som har nämnt att hon träfffat på sådana, de andra svaren har handlat om att man inte uppskattar blandrasavel).

Tack alla ni som skrivit :) !!! Och, som sagt, vi har bara pratat lite löst om det.
 
Sv: Golden+Springer?

Jag kan fortsätta mitt utlägg om de hundar jag har träffat. Faktiskt så har de varit såpass trevliga att jag själv skulle kunna tänka mig en sån, dock har det varit större procent golden så springern har inte synts.

Ett varningens finger där dock, springern är ju ofta en riktig snusare som gärna begraver näsan i marken, golden är ju inte riktigt likadan, men har också en hel del snus... Jag hade kanske velat ta bort det lite (dock är det rasegenskaper)

Och som du säger, blandingen blir nog inte heltokig, men dock...

//E
 
Sv: Golden+Springer?

ako skrev:
Fast han är ju inte meriterad, och jag tycker nästan i så fall att det är "lika illa" att använda en omeriterad hane i renrasavel som i en sådan här blanding (OBS, det rör sig ju om samma rasgrupp). Och jag skulle ju kunna köpa mig en Springervalp oxå, om jag ville ha en hund till.

Men då har du ju svaret på din fråga här. Om du inte tycker att hunden duger för renrasavel så duger han inte heller för blandrasavel.

Jag håller med lady_vip och tycker du skall se till att få dokumenterat hans goda egenskaper innan du använder honom som avelshane. Har du inte ork för det så tycker jag att det är bättre att avstå och köpa en springer från någon seriös uppfödare (om du vill ha en hund till, och det antar jag att du vill?).

Då har du störst förutsättningar att få en riktigt bra hund, som kanske till och med är bättre än den du har.

Hela världen är full av blandrashundar och jag tycker inte att du som har en registrerad hane skall bidra till sådan avel. Vem vet vad de nya köparna gör med sina valpar, de kanske avlar vidare och har inte alls samma preferenser vad som är god avel är.
 
Sv: Golden+Springer?

prinsessfeminist skrev:
Om du inte tycker att hunden duger för renrasavel så duger han inte heller för blandrasavel.

Hela världen är full av blandrashundar och jag tycker inte att du som har en registrerad hane skall bidra till sådan avel.

Så Bra skrivet :bow: Håller fullständigt med!!
 
Sv: Golden+Springer?

ako skrev:
Ännu en blandras tråd, men SNÄLLA ALLA! Ingen vild panik ;)...

Jag har en Springerhane med full stam, e röntgade (UA), lysta fucocidosfria föräldrar. Är inte utställningsintresserad alls, men har fått höra att den ser bra ut exteriört, om än ngt stor (55 cm i mkh). Den är kanontrevlig i psyket på alla sätt, snäll, stabil, social, trygg etc.

Har en bekant som har en 50/50 Golden/Springertik som är jättetrevlig den med. Den har tidigare fått en kull men valpar e Goldenhane, vilka blev "bra " på alla sätt. Tiken röntgades inför första parningen o befanns vara OK.
Nu vill hon ev ta en kull valpar till (INTE för att tjäna pengar, utan för att hon vill ha valpar efter sin tik) och vi har pratat lite löst om min hane. OM det blir aktuellt alls, kommer vi självklart att röntga o lysa honom först. I så fall blir ju valparna 25% Golden o 75 % Springer
VET att blandrasavel inte ses som seriöst, och att det inte är en väg att föra rasen framåt. Är själv mkt skeptisk till att blanda allt för olika raser (t ex BC/ Rottis etc, som ju varit uppe här på Buke flera ggr). I detta fall är det ju dock så, att dels vill vi båda i så fall ha varsin valp, och dels finns det redan intresserade, vettiga människor som känner till båda hundarna. Det kommer alltså inte bli problem att få dem till vettiga hem, och dessutom ingår ju Golden o Springer i samma rasgrupp (8) och liknar varanndra på många sätt, så risken för "tokhundar" borde ju inte vara större än vid renrasavel. Båda de eventuella föräldrarna är dessutom väldigt trygga och trevliga hundar.

Undrar om någon har erf av just denna blandning, eller liknande, eller annan blandning med två raser inom samma rasgrupp? Vill dock INTE starta en ny pajkastartråd om blandraser ( har ju t o m varit med själv och skrivit "Nej, nej" i vissa av de trådarna)...
HEJ!!
bara en liten undran?? Du skriver att tikägaren vill ha valpar efter sin tik?
Men hon har ju redan haft en kull! Varför behölls det ingen valp ur den kullen???

tesora
 
Sv: Golden+Springer?

Även jag har träffat på individer av denna blandning och ingen har på något sätt haft felande beteende
( på sådant vis som aggressivtet etc )

Helmysiga familjehundar som ärvt spaniel/retriverns ofta så goda psyke...

MEN... Jag tycker att ni avlar på helt fel grunder( om ni nu bestämmer er för det ), ska man föda upp så ska det gynna.. om inte rasen i sig så iaf individerna, och med det menar jag att man ska ha med i sin tankegång en förbättring av ett beteende som inte gynnar rasen i sitt utövande av sitt medfödda arbete och för detta krävs otroliga kunskaper.

Att man vill ha en valp efter sin hane/tik ser inte jag som skäl nog, det är liten chans att den ärver några av din hund egenskaper som ni upplever..

Så jag säger som de andra, om du så gärna vill ha valpar så meritera honom först så han tillför aveln något.

MVH Madelene
 
Senast ändrad:
Sv: Golden+Springer?

tesora skrev:
HEJ!!
bara en liten undran?? Du skriver att tikägaren vill ha valpar efter sin tik?
Men hon har ju redan haft en kull! Varför behölls det ingen valp ur den kullen???
tesora

Det behölls en, som hennes föräldrar har, och det blev trevliga individer. Mer än så kan JAG inte motivera varför hon vill ta valpar, men hon är seriös i sitt djurägande. Vi började prata om det av en händelse, och jag började överväga, tänka, "ja, kanske det", med stöd av det jag redan skrivit (friska föräldrar (FÖRUTSATT att min hund är UA vid rtg o ögonlys förstås - om han ska paras överhuvudtaget är ju det en förutsättning, samma rasgrupp, trevliga individer som jag känner osv), och mer är det ännu inte.

Skrev denna tråd mest för att höra om någon hade erfarenhet av denna blandning, och jag BAD uttryckligen om att slippa en debatt för/emot blandraser. Att många anser att det är fel VET jag redan, och jag kan i mångt och mycket hålla med om det.

Jag har inte heller sagt att han inte är tillräckligt bra för renrasavel, men han är inte meriterad då jag inte är intresserad av tävling/utställning (tycker det räcker att tävla med hästarna), men han har som sagt full stam o föräldrar som är helt UA på rtg, lys o fucocidos.
 
Sv: Golden+Springer?

karlsson skrev:
Jag skulle inte göra det.

...Fast det var inte det jag undrade... Jag undrade om någon hade erfarenhet av blandningen...

Lite intressant att man skriver en tråd där man förklarar mycket noga att man vet att blandrasavel är ett infekterat ämne,undanber sig just den diskussionen, motiverar varför man ändå EVENTUELLT funderar på det (att sedan inte alla köper min motiverting, OK), och önskar att de med erfarenhet av liknande blandningar ska skriva ett par rader, och resultatet av tråden ÄNDÅ blir att 90% av svaren handlar enbart om hur fel det är att blanda och kanske i 10% det finns med något om den aktuella blandningen.

Och, som sagt, det är ännu bara en liten tanke som dök upp när min bekant berättade att hon gärna ville para sim mkt trevliga tik som jag känner med en Springer... Inget är på något sätt bestämt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 362
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 165
Senast: hundtant
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 115
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 806
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp