Goldendoodle

T

Tristan och Isolde

Har kommit i kontakt med en blandning mellan Storpudel och Golden Retriver som är jättemysig.
Finns det intresse för sån blandning om man skulle para min storpudeltik med en goldenhane?
Har läst om dem på nätet och att de är populära i USA och Australien.
 
Sv: Goldendoodle

Varför undrar jag med.

Tror du skulle få bättre betalt om du parade den storpudeltik med en storpudelhane även om det inte finns några meriter eller stamtavla.
Fast det var ju inte det du undrade.

Pudlar är ju rätt så mysiga o populära dom med.
 
Sv: Goldendoodle

Ärligt talat tror jag inte det hade varit större intresse på en golden/pudelblandning och en annan blandras av något annat ihopmixat.

Omn du gör blandningen ändå ska du vara beredd på att valparna inte alls blir som den golden/pudeln du träffat eftersom att genetik är så slumpmässigt.
De kan se ut hur som helst, eller så blir de helt pudellika eller helt goldenlika och ja..det blir nog en överaskning vilket som eftersom att du inte kommer att kunna få fram ett specifikt resultat.
 
Sv: Goldendoodle

Prova släng ut en annons på blocket så märker du ju ganska snart om det är något intresse eller inte.


:grin:
 
Sv: Goldendoodle

Blandningar mellan pudel/labbe och pudel/golden förekommer i både USA, Australin och england och används bla för ledarhundsdressyr. Detta då några av valparna får pudelpäls - dvs vissa allergiker tål dem bättre - och retrievermentalitet.

För ett par år sedan har jag för mej - och jag kan ha fel - att man på en anläggning i Australien räknade med att en valp på 8-9 valpar skulle få både "rätt" päls OCH mentalitet. Utöver detta skulle den även vara frisk - hd/ad, ögon mm - vilket gjorde att jag tror att man räknade med att en valp av 21 skulle vara lämplig att starta upp i dressyr. Hur många som fullföljde dressyren mins jag inte.

Så mitt svar blir självklart NEJ!!

Riskerna med blandrasaveln är ju just denna att du ALDRIG vet vad du får!!
Vill du ha en retriever med lockig päls och lite "snipigare" huvud a la pudel - köp en curly!!

/Swat
 
Sv: Goldendoodle

Vad trött jag är på att man döper om blandraser till labradoodle, goldeldoodle eller shitpit för att försöka få ett namn på något som likt förbankat inte är en ras. Det är fortfarande en blandras och det är fortfarande inga djur att medvetet avla fram.
 
Sv: Goldendoodle

Vad trött jag är på att man döper om blandraser till labradoodle, goldeldoodle eller shitpit för att försöka få ett namn på något som likt förbankat inte är en ras. Det är fortfarande en blandras och det är fortfarande inga djur att medvetet avla fram.

Jag får väl skylla på att jag är trött, men... :rofl::rofl:
 
Sv: Goldendoodle

Vi köpte en am.cocker/dvärgpudel-korsning, det verkar vara en poppis korsning och av de jag sett så verkar de bli ganska "lika" varann, kanske är det för att de är ganska lika varann som raser?
När vi valde valpen såg vi dock att de ändå skilde sig lite åt i ansiktet, som om vissa var mer cocker och vissa mer pudel. Vet inte hur olika renrasiga valpar kan vara vid 8v ålder, men jag tar det ändå som ett tecken på att man inte vet hur mycket av vem som slår igenom.

Personligen tycker jag om både cocker och pudel, men tycker cockern är för bullig och pudeln för snipig i ansiktet, tänkte därför att en korsning där kunde bli bra. Att korsa pudel och golden ser jag inte precis meningen med dock? Är det bara pälsen man är ute efter skulle jag INTE göra det, det kan mycket väl bli allt annat än pudelpäls, och då han man kanske "bara" en oren golden?

För mig skulle det inte vara intressant iaf, trots att jag inte är så emot blandrasavel. Som någon tipsade kanske man kan sätta upp en annons på blocket och kolla intresset?
Se till att använda friska föräldradjur bara..
 
Sv: Goldendoodle

Säger som någon annan, varför inte en Curly Coated Retreiver då?
 
Senast ändrad:
Sv: Goldendoodle

Här i england finns de överallt, dessa "doodles"

En snabb koll på vår motsvarighet till blocket ger:
Labradoodles, Goldendoodles, Cockerpoo, Schnoodle (Schnauzer+pudel) lhasa poo, Cavadoodle (cavalier), Poochons (Bichon Frise), Pugadoodle (korsat med en Pug såklart :grin:), yorkiepoo, Jackapoo (JR).....

Eller vad sägs om mixen Pudel + Powder Puff. Enligt annonsen så får man en hund som är som en Tibetansk Terrier... :cool:

Dessa hundar kostar oftast mer än vad du får ge för en renrasig Pudel, Golden, JR osv så det är klart att det är lockande att korsa för folk köper ju. Det är väldigt inne att ha en doodle.
 
Sv: Goldendoodle

Är det? :D
Vad coola vi e nu då :angel::bow: Cockadoodle liksom :rofl:

Här i sverige är iaf korsningarna för det mesta billigare än de renrasiga varianterna. Varför ska man betala mer för en korsning? :confused:
 
Sv: Goldendoodle

Japp, du är väldigt moderiktig nu och dessutom lite före alla andra så när trenden slår till med full kraft så kan du hävda att du var minsan först. :D;)

Mina svärföräldrar betalade ca 10.000 för sin Labradoodle. (!)

En JackRusselvalp säljer man här för runt 1000-1500 kr men betalar man en tusenlapp för att para med en pudel så kan man istället sälja valparna som jackapoos för 4-5000. Klart som korvspad att folk avlar!
 
Sv: Goldendoodle

Tänk att folk inte förstår att pudeln är perfekt som den är och att det är fullkomligt onödigt att blanda in andra raser! ;)
 
Sv: Goldendoodle

I England går svallvågorna också lite högre efter skandalerna om renrasaveln och jag tycker inte det känns som om engelsmännen har samma hundtänkande som vi har i Sverige. (Min man är engelsman och jag har bott i Cornwall i många år, har svärföräldrarna där.) Blandrasavel är betraktat som mer okej där, även om det är ett uppseglande problem med BorderColliemixer. Här i Sverige är vi mer medvetna om raskaraktärerna, tycker jag, med våra Brukshundsklubbar, MH:n och MT:n (min svärmor, som fött upp Schäfer -oreggade- i många år visste inte vad ett MH var eller vad det skulle vara bra för).
Hon har funderat på att föda upp Pooshits/Shitpoo:s eller Labradoodles själv!
 
Sv: Goldendoodle

Schnoodle ser jag inte riktigt anledning till att avla på egentligen??? Vissa blir skitfula, hur blir det att kombinera klipp med trimras och så varför när man kan klippa pudeln som en terrier? (Min visserligen pudelkorsning men med så många generationer pudel i sig att han liknar en mindre storpudel med mindre djup bröstkorg, är superstilig i typ terrierfrissa! )
Ngt man faktiskt sällan ser på pudel.

Varför typ labradoodle är populär är kanske den intensvit röda färgen som de fått av de väldigt röda goldenhundarna i USA? Under alla mina år har jag sett en riktigt guldig golden i sverige och husse sa tiken var den enda av 8 som blev så gyllene.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 420
Senast: Milosari
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 356
Hundträning Hej Ni kanske minns mig, jag skrev en tråd för ett par år sedan om min sambo som hade köpt en hund han inte tog hand om och jag visste...
Svar
18
· Visningar
2 503
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp