Bukefalos 28 år!

goldie som svettas

M

Milli90

min goldie-kille svettas väldigt mkt, även fast det inte är så varmt.kan man trimma honom utan att det ser fult ut för att hjälpa honom lite?om det inte går, vad kan man annars göra?
 
Sv: goldie som svettas

min goldie-kille svettas väldigt mkt, även fast det inte är så varmt.kan man trimma honom utan att det ser fult ut för att hjälpa honom lite?om det inte går, vad kan man annars göra?

Okej vart svettas hon? för mig vetterligen så svettas inga hundar;)
 
Sv: goldie som svettas

nä inte svettas kanske;) men flåsar väldigt mkt. min andra hund har inte alls samma problem.
 
Sv: goldie som svettas

min stora svarta hund blir också påverkad av värmen. är det väldigt varmt spolar jag av honom med vatten. har jag begränsat med vatten ser jag till att kyla av tassar och huvud/öron. det är där det har mest effekt.

sedan går det att träna upp hunden att tåla värme bättre. en hund med dålig kondis blir mer påverkad än en hund med bra kondis. dock ska man ta det lite försiktigt när det är som allra varmast, speciellt med en otränad hund. det finns alltid en risk för överhettning.
 
Sv: goldie som svettas

Tror du inte bara att det är nu innan hunden har vant sig vid värmen? Eller brukar det vara så varje sommar? Eller han är kanske inte så gammal att han upplevt en sommar innan..
 
Sv: goldie som svettas

Tror du inte bara att det är nu innan hunden har vant sig vid värmen? Eller brukar det vara så varje sommar? Eller han är kanske inte så gammal att han upplevt en sommar innan..

han har nyss fyllt 1 år.
 
Sv: goldie som svettas

Se till att han ligger i skugga om ni är ute länge, promenera på tidig morgon och sen kväll när det är svalare.
Blöt en handduk(och krama ur så den inte droppar) och lägg på kortare stunder som håller honom sval osv:)
Var noga med att han dricker och får i sig vätska också!
 
Sv: goldie som svettas

Brukar ge "köttbulleglassar" (köttbulle/ar infrysta i ett isblock) när det är varmt o vi tex sitter ute i trädgården - kyler och sysselsätter på samma gång när hunden försöker komma åt godiset..!
 
Sv: goldie som svettas

De kan ha olika mycket underull. Goldens har täckhår och underull. Man kan tunna ut underullen med en speciell trimsax. Det kan vara bra för att undvika att det blir varmt och fuktigt under pälsen också vilket ökar risken för "hot spots"/"våteksem".
 
Sv: goldie som svettas

Vet inte om du tänkt på att en hund som flämtar och flåsar mycket kan göra det av andra orsaker än av att de är varma. Som stress upphettsning osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 527
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
958
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 274
Senast: snorp
·
Övr. Hund Har någon byggt ett litet hundkrypin i sitt stall? Jag tänkte göra det och även få till någon värmekälla. Blir i ett hörn och så blir...
Svar
5
· Visningar
942
Senast: Pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp