Golf 4-motion som dragbil?

Skruttan

Trådstartare
Funderar på vad som kännetecknar en bra dragbil?

Jag drar idag med vår saab 9-5 2,3t -08 och den är helt ok. Men skulle vilja ha en 4-hjulsdriven bil för att kunna åka på träningar under vintern. Jag är rätt feg när det gäller vinterkörning och har hittills undvikit att dra släp vintertid, men vill så gärna hålla igång med träningen nu.

Vi har en golf 1,6 -98 som andra bil, som jag vill sälja och byta till en fyrhjulsdriven. Så prisklassen är max kring 35 000kr.

Har varit inne på Honda Cr-v eller Toyota Rav-4 runt 1998-2001 i årsmodell, men sambon är skeptisk till rost på dom. Och han vill helst att vi väljer en vw, så vi har varit inne på en Passat V6 4-motion.
Men så dök funderingen upp på en Golf V6 4-motion, jag skulle klara mig utrymmesmässig då jag har alla grejerna i ett sadelskåp i transporten.
Har bara b-kort och kör bara en häst, släpet väger 1390kg.
Golfen får dra mer än passaten på b-kort, 1550 kg mot passatens 1400kg.
Och anledningen till att vi tittar på bensinare är att vi kanske kommer att köra 1000 mil/år med andra bilen och då blir en diesel rätt dyr med tanke på skatten.

Så ja, vad finns det för nackdel att välja en Golf?
Det är ju inte så ofta man ser en sån "liten" bil som dragbil men vad beror det på? Utrymmet?
Den är ju lite mindre än ex en Toyota Rav-4 som är ganska populär ( 20 cm på bredd och lägre), men större motor, tyngre och får dra mer.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Jag har en golf -08 1,9 disel.Drar en BOJ -83 1250 kg tror jag.drar bara 1 islandshäst och det funkar utmärkt.
Jag får dra 1340 med min Golf.
Innan hade jag en golf -02 bensin.Drog samma hästransport lite större islandshäst.
Ekipaget funkade utmärkt märkte dock att den var lite trött i värsta backarna.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Har varit inne på Honda Cr-v eller Toyota Rav-4 runt 1998-2001 i årsmodell, men sambon är skeptisk till rost på dom. Och han vill helst att vi väljer en vw, så vi har varit inne på en Passat V6 4-motion.

Är det någon av de där bilarna som jag skulle vara skeptisk till, så är det Passaten. Varken Hondan eller Toyotan brukar väl inte ha några speciellt extraordinära rostproblem. Har haft den gamla modellen av RAV4 (en -96:a) och var supernöjd med den. Jag hade bara den pyttelilla 3-dörrarsmodellen, men den gick bra att dra med. 5-dörrars får dra omkring 1400 kg och 3-dörrars får dra ca 1310 kg. Jag rekommenderar 5-dörrarsmodellen, 3-dörrars har väldigt dåligt med lastutrymme om man inte fäller baksätet. Om jag var tvungen att välja mellan Passat, Golf, Honda och Toyota så skulle jag inte tveka en sekund; det skulle lätt bli Honda eller Toyota.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Jag har en golf -08 1,9 disel.Drar en BOJ -83 1250 kg tror jag.drar bara 1 islandshäst och det funkar utmärkt.
Jag får dra 1340 med min Golf.
Innan hade jag en golf -02 bensin.Drog samma hästransport lite större islandshäst.
Ekipaget funkade utmärkt märkte dock att den var lite trött i värsta backarna.

Vad hade du för motorstorlekt på -02:an?
Med en 4-hjulsdriven V6:a borde det ju inte vara några problem tycker jag.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Är det någon av de där bilarna som jag skulle vara skeptisk till, så är det Passaten. Varken Hondan eller Toyotan brukar väl inte ha några speciellt extraordinära rostproblem. Har haft den gamla modellen av RAV4 (en -96:a) och var supernöjd med den. Jag hade bara den pyttelilla 3-dörrarsmodellen, men den gick bra att dra med. 5-dörrars får dra omkring 1400 kg och 3-dörrars får dra ca 1310 kg. Jag rekommenderar 5-dörrarsmodellen, 3-dörrars har väldigt dåligt med lastutrymme om man inte fäller baksätet. Om jag var tvungen att välja mellan Passat, Golf, Honda och Toyota så skulle jag inte tveka en sekund; det skulle lätt bli Honda eller Toyota.

Av vilken anledning är du skeptisk till passat? Och varför skulle du välja Honda eller Toyota?
Om man kollar i rosttesterna så ligger de på 1-2:a i betyg, vw får högre. Jag har haft både toyota och passat tidigare och det var toyotan som rostade sönder i skärmarna. Passaten fick lite ytrost på bakluckan som vi höll i schack.
Nackdel (och fördel bensinförbrukningsmässigt) är ju att Honda och Toyota har en 4hjulsdrift som bara går igång när det behövs, dvs man kan uppleva det som lite segt (har jag hört av andra).
Fast nu är det ju en Golf jag funderar på, och undrar vad det är som gör att man inte använder en sån som dragbil så ofta.....
Jag har dragit med alla mina bilar -stora som små- som haft drag, men vill som sagt ha en 4-hjulsdriven nu.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Vet inte hur just den bilen är. Men jag tycker inte om att dra transport med lätt/liten bil! :crazy:
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

De väger mer än en toyota rav4 årsmodell 96-00....så golfen är inte mindre mer än på bredden.Och den räknas ju inte som liten...
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Då borde en v6 motor fixa det, hade det på min audi som var bra dock utan 4hjulsdrift.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

V6 borde vara starkare.
Stall ägarna jag har kusen hos har en golf -08 tror jag 2,0 4 motion 6 växlad och får dra typ 1500 kg.

Mitt ekipage är inte oproppptionenligt:D Lite transport och lite bil.

Faktum är att jag får dra mera än gubbens passat.Men hans bil hade ju säkert varit behagligare dragare pga automatlåda och mera pållar.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Av vilken anledning är du skeptisk till passat? Och varför skulle du välja Honda eller Toyota?
Om man kollar i rosttesterna så ligger de på 1-2:a i betyg, vw får högre. Jag har haft både toyota och passat tidigare och det var toyotan som rostade sönder i skärmarna. Passaten fick lite ytrost på bakluckan som vi höll i schack.
Nackdel (och fördel bensinförbrukningsmässigt) är ju att Honda och Toyota har en 4hjulsdrift som bara går igång när det behövs, dvs man kan uppleva det som lite segt (har jag hört av andra).
Fast nu är det ju en Golf jag funderar på, och undrar vad det är som gör att man inte använder en sån som dragbil så ofta.....
Jag har dragit med alla mina bilar -stora som små- som haft drag, men vill som sagt ha en 4-hjulsdriven nu.

För att Passaterna har dålig kvalitet jämfört med japsarna. VW är ett överskattat märke.
Rav4:an är konstant fyrhjulsdriven, så den är inte jättesnål i soppaförbrukningen.
Jag har haft några 4WD-Toyotor från mitten/slutet av 90-talet och dom har inte haft några speciella rostproblem alls, det har varit normalskötta bilar. Min fd Rav4 -96 rullar fortfarande här i trakterna och är i mycket fint skick. Men allt handlar ju om hur man sköter sin bil, så självklart finns det ju rishögar också.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

För att Passaterna har dålig kvalitet jämfört med japsarna. VW är ett överskattat märke.
Rav4:an är konstant fyrhjulsdriven, så den är inte jättesnål i soppaförbrukningen.
Jag har haft några 4WD-Toyotor från mitten/slutet av 90-talet och dom har inte haft några speciella rostproblem alls, det har varit normalskötta bilar. Min fd Rav4 -96 rullar fortfarande här i trakterna och är i mycket fint skick. Men allt handlar ju om hur man sköter sin bil, så självklart finns det ju rishögar också.

Att volkswagen är dålig kvalitet jämfört med japansk är inget jag håller med om...för att inte tala om andrahandsvärdet där volksvagen ligger bra till.
/volkswagen frälst.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

För att Passaterna har dålig kvalitet jämfört med japsarna. VW är ett överskattat märke.
Rav4:an är konstant fyrhjulsdriven, så den är inte jättesnål i soppaförbrukningen.
Jag har haft några 4WD-Toyotor från mitten/slutet av 90-talet och dom har inte haft några speciella rostproblem alls, det har varit normalskötta bilar. Min fd Rav4 -96 rullar fortfarande här i trakterna och är i mycket fint skick. Men allt handlar ju om hur man sköter sin bil, så självklart finns det ju rishögar också.

Tycker inte att de är överskattade, men däremot att andra märken är underskattade! :)
Toytota gör ju bra bilar och visst hänger det på hur man sköter den. Mina bilar som jag jämförde med kan ju ha haft ägare tidigare som inte varit så noga, men jag skötte i alla fall både toyotan och passaten lika bra.
Då mindes jag fel om Rav4:ans 4hjuldfrift!
Ja vi får se vad det blir, sambon är ju med och tycker sitt också.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Lite lustigt är det ibland med dragvikterna men det beror ju oftast på om man har B eller BE kort också.

Jo V6:an är ju starkare så det räcker nog, sambon har haft en Bora V6 4-motion.
 
Sv: Golf 4-motion som dragbil?

Jag har bara B-kort och sambon med.Men det är pga hans automatlåda han inte får dra så mycket.Nästa passat som är beställd har vanlig låda eftersom den med automat fick dra ännu mindre...Suck.
 

Liknande trådar

Utrustning Eller SUV som man kanske säger? :angel: Vi har kikat på fyra bilar,Honda cr-v,Toyota RAV-4,Nissan x-trail och Suzuki grand vitara. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
4 125
Senast: Lillypilly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp