golits integationsguide påsk-versionen

golit

Trådstartare
För nytillkomna svenskar kan det ju vara bra att veta om de ska gå på slå till med påskabrasa eller vänta till valborgsmässoelden?

Eller ska man ta det säkra för det osäkra och elda båda högtiderna?

Hur gör bukefalisterna?
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

För nytillkomna svenskar kan det ju vara bra att veta om de ska gå på slå till med påskabrasa eller vänta till valborgsmässoelden?

Eller ska man ta det säkra för det osäkra och elda båda högtiderna?

Hur gör bukefalisterna?
Är man invandardyrkare så låter man väl dom elda bilar istället,när som helst.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Jag respekterar ursprungslandets traditioner och eldar på midsommar! Fast jag kallar det naturligtvis inte midsommar, det är ju den svenska benämningen.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Är man invandardyrkare så låter man väl dom elda bilar istället,när som helst.

Märkligt att det finns golv kvar i Bergsjön. Jugoslaverna bröt ju upp den för att odla potatis på 70-talet.


Tror du skulle må bra av att inte hitta din värlsdbild på avpixlat. Mythbusters älskar att spränga allt i luften, men det innebär inte att det är en allmän vana i Karlifonien.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Jag respekterar ursprungslandets traditioner och eldar på midsommar! Fast jag kallar det naturligtvis inte midsommar, det är ju den svenska benämningen.

jo men hur ska en stackars nyinkommen svensk veta om det är påsk eller valborg? Som för övrigt inte heter valborg i golits vilda hemtrakter utan "sista april"
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

jo men hur ska en stackars nyinkommen svensk veta om det är påsk eller valborg? Som för övrigt inte heter valborg i golits vilda hemtrakter utan "sista april"

Påsk, valborg, kinesiskt nyår, jom kippur, Eid al fitr, newroz, alla firar vi nåt! Nyinkomna svenskar kan välja och vraka! Vi som kom för länge sen, blandar som vi vill! :D
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

För Valborg heter Valborg i almenackan så klart! Därför heter tex nyår Sylvester på tyska....
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Påsk, valborg, kinesiskt nyår, jom kippur, Eid al fitr, newroz, alla firar vi nåt! Nyinkomna svenskar kan välja och vraka! Vi som kom för länge sen, blandar som vi vill! :D


Men om är ny så är det viktigt att lära sig tänka på en björk, ha ljus heminredning och några snygga bonader. Och naturligtvis elda vid rätt tillfälle så grannarna inte inte tittar snett
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Men nu när det har blivit så ute att odla potatis i parketten - en trend som ju aldrig riktigt fick fäste i den svenska kulturen - vore det inte roligt om svenskarna kunde integreras lite och istället tänka på cypresser och ha orientaliska mattor och elda när andan faller på (och det är någorlunda vindstilla)? Det här provinsiella tänkandet på polarområdenas flora när det finns så oändligt många fler arter på andra håll - känns det inte lite liksom hämmat?
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Men nu när det har blivit så ute att odla potatis i parketten - en trend som ju aldrig riktigt fick fäste i den svenska kulturen - vore det inte roligt om svenskarna kunde integreras lite och istället tänka på cypresser och ha orientaliska mattor och elda när andan faller på (och det är någorlunda vindstilla)? Det här provinsiella tänkandet på polarområdenas flora när det finns så oändligt många fler arter på andra håll - känns det inte lite liksom hämmat?

Det är ju lite synd att så många har torktumlare och torkskåp så de nyanlända numera inte kan följa finnarna och portugiserna i spåret och stjäla tvätt från torkställningarna.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Det är på Valborg det skall eldas. Fast här heter det ju siste april...

Annars har jag lärt mig under min uppväxt att man kan och bör elda så ofta som möjligt! Har man lite skräpigt så är lösningen på det problemet att elda.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Det är på Valborg det skall eldas. Fast här heter det ju siste april...

Annars har jag lärt mig under min uppväxt att man kan och bör elda så ofta som möjligt! Har man lite skräpigt så är lösningen på det problemet att elda.

Hören och lären Västgötar. Ge fan i påskabrasor.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Till påsk skickar man de häxor man vil bli av med till Bläkulla/Blokksberg.
På midsommar/St,Hans äldar man upp de som stannade kvar. så enkelt är det :p

Att odla potatis i parkettan fungerar inte för min del, dels för är det är linoleumsmatta och dels brukar jag damsuga när jordlagret nått knappa 2 cm djup. Kanske en gräsmatta skulla passa bättre, så har jag ursäkt att köpa en falabella som kan hålla efter vardagsrummets grönska :D
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Kryddelydd är konstig och eldar nästan varje vecka. Men det kan vi ju tala tyst om.

Annars tycker Kryddelydd att det ska eldas på Valborg, inte påsk.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Och aprilmaj eldar INNE varje dag... Fast än har hon inte brutit upp parketten, varken för att elda med eller för att odla. Men det kanske kommer... man vet ju aldrig med utlänningar... för aprilmaj är ju ingen riktig svensk, eftersom hon har utländskt påbrå på mödernet.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

I min barndom eldades det på påskafton och sköts smällare för att som det sas "skrämma bort häxor och annat otyg" som vaknade ihop med våren. När jag sedan blev vuxen så blev det eldning och raketer på Valborgsmässoafton istället.
Mina föräldrar är ifrån Skåne respektive ifrån Göteborg och har flyttat runt endel i landet så jag vet inte vem som hade med sig traditionen att elda på påskafton och inte på Valborg eller om det var något de hade snappat upp under årens gång.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Varför måste det ena utesluta det andra?? Jag är Västgöte i själ o hjärta o vi eldar hejvilt både påskafton o på Valborg. ( som givetvis benämns Valborg och inte siste april som nån okunnig dåre sa tidigare i tråden...;))

Skjuta påsksmällare gjorde man när man var liten, ettöres och häxtjut var favoriter. På kvällen laddade pappa med raketer. På Valborg eldade man bara, inga smällare. Nuförtiden är jag äldre o visare, har hästar o eget stall o smällare är förbjudna här.
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Till påsk skickar man de häxor man vil bli av med till Bläkulla/Blokksberg.
På midsommar/St,Hans äldar man upp de som stannade kvar. så enkelt är det :p

Att odla potatis i parkettan fungerar inte för min del, dels för är det är linoleumsmatta och dels brukar jag damsuga när jordlagret nått knappa 2 cm djup. Kanske en gräsmatta skulla passa bättre, så har jag ursäkt att köpa en falabella som kan hålla efter vardagsrummets grönska :D

Det måste vara en hyfsad återväxt på häxor om man kan elda upp dem två gånger om året, varje år.

;)
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Kryddelydd är konstig och eldar nästan varje vecka. Men det kan vi ju tala tyst om.

Annars tycker Kryddelydd att det ska eldas på Valborg, inte påsk.

Nu är det inte frågan om tyckande! det är frågan om att återupprätta den rätta och sanna svenska kulturen. En svensk kanon i eldande. Då kan jag ju inte gå och tutta på lite hur som helst!

;)
 
Sv: golits integationsguide påsk-versionen

Har lite funderingar om " hucklena" som påskkärringarna alltid är försedda med. Det måste ju vara en riktigt gammal svensk tradition. Någon som vet?
 

Liknande trådar

Mat Eftersom jag älskar Great British Bakeoff tänkte jag kolla på Hela Sverige Bakar. Och vet inte om det är just säsong 11, men deltagarna...
Svar
9
· Visningar
596
Senast: Jeps
·
Hemmet Jag har lånat en varmluftspistol och tänkte att jag skulle ta bort all färg från mina pardörrar med den. För att förhindra att det...
2
Svar
36
· Visningar
2 413
Senast: MiaMia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 294
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 486
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp