M

marina

Jag skall alltså gjuta nytt stallgolv i en gammal lada. Detta golv är ca 70 m2 - 1/3 är typ "stampad jordgolv", 1/3 är ganska ok betong, 1/3 är av väldigt dålig betong (man kan skönja att gamla stora stenar ligger nersänkta). Jag var bombis på att vi bara skulle lägga på ett 10+ cm lager av ny fräsch betong ovanpå detta utan att göra så mycket med underlaget. Men min byggare hävdar att vi måste dit med en grävskopa och gräva upp all gammal betong och se till att underlaget blir likadant på alla ytor annars kommer det att spricka. Stämmer detta??????? Det blir ju en helt annan kostnadsbild...
Tacksam för svar.
/M.
 
Jag vet inte riktigt hur det där är, jag kör bara maskinen så att säga :p Men att det spricker, det gör det. men sen är ju frågan hur viktigt det är.

ska du ha de längre än 1 år så är det nog värt att gräva upp och göra det ordentliget från början ;)
 
Beror hur mycket marken rör sig.
Normalt vill man ner frostfritt, och även ha det väldränerat för att minimera risken.
 
Lägger du armeringsnät så skall det mycket till om det ska spricka.
Men jag hade nog tagit bort den gamla betongen. Det behövs ingen grävmaskin. Hyr en bila, så kan bila ner det till småbitar och så fram med skyfflen och skyffla bort den gamla betongen.
Lägg sedan på ca 10 -15 cm makadam och sedan cement. lägger du armeringsnät så kan du även ha lokalen till annat än hästar (tex tunga maskiner) om man vill.
/Mvh Lex
 
Glöm inte att stampa åt makadamen med en padda eller liknande!
 
Tack för alla svar!!!
Jaha, då är det väl bara att göra ett bra förjobb och ta bort gammal betong. Ringde och kollade med sydsten idag vad 10 kubik betong skulle kosta: 13-15 000 SEK. LÅter det rimligt???

Sedan har jag en fråga till om stallfönster. Är det någon som har koll på om Myrbys öppningsbara (så att hästen kan sticka ut huvudet) fönster i stål(????) är bra??? Finns det andra leverantörer som är bättre??

/M
 
Köpte 27 kubik från Färdigbetong i sommras. 1050 + moms, så det låter väl rimligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp