Bukefalos 28 år!

golvspringor..

Zizzy

Trådstartare
Jag har ett golv, där plankorna har glidit isär, på vissa stället finns det kvar gammal i fyllnads material och jag hade tänkt fylla i springorna och fylla i med nytt sådant..
Men, vad är det för något och vart får jag tag i det?
Springorna varierar från någon enstaka mm till någon cm.. :crazy:
Sen efteråt ska golvet slipas är det tänkt..
Eller om det blir billigare o slänga på klickgolv över skiten..
Är fruktansvärt trött på hur det ser ut just nu iaf. :rofl:
 
Sv: golvspringor..

Trä är ett levande material, så att fylla i springor kan jag aldrig tro att det håller. När golvplanken sväller och krymper måste väl fyllnadsmaterialet lossna.

Det enda som verkligen funkar på ett sånt golv är att plocka upp det och slå ihop det vid ditsättningen igen.
 
Sv: golvspringor..

Man använder traditionellt slipdammet som blir när man slipar golven blandat med trälim till fogarna. Men det finns ju moderna färdiga varianter också.
 
Sv: golvspringor..

Jag hade en glipa i mitt parkettgolv i köket, jag köpte något som hette golvfog som fanns i diverse olika träkulörer. Det är halvelastiskt och följer med när golvet rör på sig, men jag vet inte om man kan fylla upp stora sprickor med det.

Det finns flera olika varianter och mörken. Jag gick till min järnaffär och så guidade dem mig i djungeln och slutresultatet blev jättebra!
 
Sv: golvspringor..

Tack så jätte mycket för alla svar, ska åka ner till butiken och prata med em, hoppas det inte är allt för dyrt haha

Jag funderade på, vore det inte lite småballt(det är sprickor mellan nästan alla plankor) och ha en mörkare kulör på fogen?
 
Sv: golvspringor..

Nåtat?? :confused:

Har inte en susning om vad det betyder, men ska ta reda på det, strax:P

Ska ta en bild av golvet och lägga upp tror jag..
 
Sv: golvspringor..

Tänk dig ett båtdäck i trä, det är nåtat. Svägerskan nåtade golvet på övervåningen i deras villa och det är väldigt snyggt men är tydligen förjävla jobbigt att göra och tar tid om man vill få det snyggt. :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Ja, GÅR gör det ju såklart, men jag menar mest om det är lönt. :) Golvet har inte så breda plankor som vi kanske hade önskat men vi...
Svar
3
· Visningar
5 376
Senast: Winni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp