Golvvärme i badrum - är det värt kostnaden?

Badtz Maru

Trådstartare
Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in golvvärme eller inte. Det är inte så stort, 2,5*2,7 m, har klinkergolv idag och jag är införstådd med att golvet måste höjas om ev golvvärmeslingor ska få plats. Jag har länge tänkt att jag självklart ska golvvärme men jag börjar fundera mer och mer på om det verkligen är värt det.

Jag har aldrig bott så jag haft golvvärme men har ju stött på det hos familj och bekanta. Och visst, det är gott, men ärligt talat är det ju inte många minuter per dygn som jag i genomsnitt tillbringar i badrummet så jag börjar tveka mer och mer om det verkligen är värt det. Jag går ofta i innetofflor inne av ergonomiska skäl så det är mest i duschen och när man kliver ut som jag står barfota på golvet. Storleken på badrummet är ju inte så stort så det blir ju inga stora mängder slingor men med tanke på de skenande elpriserna kanske det blir dyrt i längden. I dag värms badrummet upp via stor handukstork med vattenburen värme som ingår i avgiften till Brf.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att jag kommer bo kvar i ca 5 år till här. Så det är även en liten avvägning om det påverkar ev försäljningspris nämnvärt. Fastigheten är från 30 talet och ganska omodern, jag trivs jättebra, men en köpare som vill ha allt av det allra senaste kommer troligen ändå inte att köpa här då bl a de gemensamma utrymmena lämnar lite i övrigt att önska.

Hjälp mig gärna med input. Är golvvärme en sådan sak som man kommer prisa varje dag när man väl har det och undra varför man inte satt in det tidigare eller är det mer, mja, det är gott att ha men ni skulle klara er helt ok utan det också?
 
Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in golvvärme eller inte. Det är inte så stort, 2,5*2,7 m, har klinkergolv idag och jag är införstådd med att golvet måste höjas om ev golvvärmeslingor ska få plats. Jag har länge tänkt att jag självklart ska golvvärme men jag börjar fundera mer och mer på om det verkligen är värt det.

Jag har aldrig bott så jag haft golvvärme men har ju stött på det hos familj och bekanta. Och visst, det är gott, men ärligt talat är det ju inte många minuter per dygn som jag i genomsnitt tillbringar i badrummet så jag börjar tveka mer och mer om det verkligen är värt det. Jag går ofta i innetofflor inne av ergonomiska skäl så det är mest i duschen och när man kliver ut som jag står barfota på golvet. Storleken på badrummet är ju inte så stort så det blir ju inga stora mängder slingor men med tanke på de skenande elpriserna kanske det blir dyrt i längden. I dag värms badrummet upp via stor handukstork med vattenburen värme som ingår i avgiften till Brf.

Mellan tummen och pekfingret skulle jag gissa att jag kommer bo kvar i ca 5 år till här. Så det är även en liten avvägning om det påverkar ev försäljningspris nämnvärt. Fastigheten är från 30 talet och ganska omodern, jag trivs jättebra, men en köpare som vill ha allt av det allra senaste kommer troligen ändå inte att köpa här då bl a de gemensamma utrymmena lämnar lite i övrigt att önska.

Hjälp mig gärna med input. Är golvvärme en sådan sak som man kommer prisa varje dag när man väl har det och undra varför man inte satt in det tidigare eller är det mer, mja, det är gott att ha men ni skulle klara er helt ok utan det också?
Bor du på bottenvåningen med en kall källare under? Är det lägenheter under stiger värmen i dessa upp i ditt golv och golvvärme fyller inte mycket funktion :)
 
Jag ÄLSKAR den golvvärme vi har och längtar tills det är dags för nästa badrum att renoveras och få golvvärme. Värt varenda krona! (Har det i hall, kök, lilla toan och snart i tvättstugan.)
Jag har ett rum med stengolv, tjocka kalkstensplattor lagda i sand. Vintertid är golvet iskallt och kontrasten mellan de varma furugolven och det urgamla stengolvet är underbar tycker jag. Inget modernt här precis och skor används även inomhus under vinterhalvåret.
 
Jag älskar golvvärme! Har det på hela nedervåningen och i badrummet på övervåningen. Värt varenda krona och värmer betydligt bättre än elementen vi har på övervåningen.
 
Jag var senast idag in i ett hus med golvvärme i badrummet. Även om det är skönt så börjar jag varje gång tänka "Varför lägga pengar på att värma upp det här istället för rummen som faktiskt används hela tiden..?". En trevlig badrumsmatta som man kan ha fötterna på under tiden man sitter på toa tycker jag fyller ungefär samma funktion :cautious: Däremot skulle jag gärna(!) ha golvvärme i andra rum.
 
När jag renoverade ett litet badrum i en 30-talslägenhet var jag helt inställd på golvvärme. Men hantverkaren avrådde faktiskt! Han sa att det inte var värt det på ett så litet badrum på fjärde våningen. Så jag struntade i det. Hade en bra badrumsmatta istället. Elementet gjordes om till vattenburen handdukstork.

Nu bor jag i en hyresrätt, fjärde våningen, med ett lika litet badrum med golvvärme (el, ej vatten). Det är härligt! Golvet behöver inte skrapas utan torkar jättesnabbt. Det är gött för fötterna. Men jag hade nog inte velat betala själv för det. I framtida hus på bottenplatta/kall källare JA. I lägenhet med litet badrum där jag själv betalar för det och ska sälja hyfsat snart, NEJ.
 
Fördelen med golvvärme är att vattnet dunstar så om det kommer in fukt under klinker t.ex och underarbetet är slarvigt gjort minskar du risken för skador. Om det är värt pengarna? Ja kanske om du kör helkaklat. Vi valde bort det i nya huset pga jag vägrar klinker på golvet nu. Jag känner inte behovet.
 
Har man klinkers känns det mer som regel än undantag med golvvärme. Vi har t o m valt att göra det i vår tvättstuga nu när vi renoverar. Just nu har vi bara fått in golvet men inte fått igång värmen, och jag är väldigt nöjd med att vi valt golvvärme. Golvet är ju svinkallt! Det är värt för de minuter man spenderar där inne sen 😅
 
Skum input kanske, men när jag är sjuk och måste spendera nätterna liggandes på badrumsgolvet är den värmen mer än guld värd!

Inte sjuk kanske men...

I min ungdom hade jag helkaklat badrum med golvvärme, den fyllde mkt stor funktion när jag kom hem från krogen och övernattade där mååånga ggr, för att inte tala om dagen efter :angel: Sedan dess har jag ej haft golvvärme men ej heller behövt... jag blev vuxen som sagt. Men där och då var det dock guld :o
 
Jag renoverade mitt badrum förra året, jag valde bort golvvärme. Har bara dusch och tvättmaskin där inne, toaletten finns i annat rum, så jag går bara in och duschar sen ut igen i princip, och inne i duschen blir det ju varmt på golvet pga varmvattnet. :p

Jag vet inte om jag hade tänkt annorlunda om jag hade haft toalett och handfat där inne också, eller om jag hade haft klinker på golvet (det blir väll iskallt utan golvvärme?) men i mitt fall så kändes det som totalt onödiga pengar att lägga. Jag har dessutom våtrumsmatta på golv och väggar och den blir inte iskall oavsett.
 
Hade det handlat om ett större badrum med hörnbadkar, kanske bubbel, och lite utrymme att sitta och hänga en stund - sure. Ett vanligt sketet litet badrum där man går på toa, borstar tänderna och duschar? Njae. :D
 
Jag bodde i min lägenhet säg 1 år innan en kompis upplyste mig om att jag hade golvvärme på toaletten. Aldrig haft det innan. Praktiskt att golvet torkar mycket fortfarande men revolutionerat mitt liv har det inte gjort.
 
Jag hade aldrig valt golvvärme bara för komfort. Golvvärmen i badrum har jag för att förebygga fuktskador.

Men har man duschskåp är det ju annorlunda förstås. Vi har duschvägg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp