Spillan

Trådstartare
Tänkte höra om någon haft en häst med inflammation i båda bakknäna? Har ingen direkt orsak till vad som orsakat detta då hästen ej är igång. Hälta i BB på böjt spår. Syns ingenting på rakt spår.
Hästen är sprutad 1 gång med cortison/tuppkam och rek vila i box /sjukhage. Har återbesök bokat nästa vecka.
Själv märker jag ingen förbättring,har dock ej vågat longera. Till saken hör att det fungerar jättedåligt att ha henne på box/sjukhage!! Kolik,stress beteende, mentalt jättejobbigt för henne.
I samråd med vet har hon fått gå ut i sin vanliga lösdrift och där är hon ju inte så stilla som önskvärt. Förmodligen blir hon sprutad igen vid återbesöket? Min undran är då,hur många gånger är det vanligt att man sprutar en häst? Hur påverkar det att hon faktiskt inte är så stilla som önskvärt? Skulle det kunna läka ut av sig själv om hon fick gå och skräpa nåt år och bara vara? Har hon ont av att bara vara,med tanke på hälta endast på böjt spår. Hon är inte halt på rakt.
Tankarna vandrar hur man ska göra,tid,pengar osv osv...det är ingen tävlingshäst utan en hobbyhäst. D ponny,7 år.Ta bort? Försöka "laga"? Eller låta henne vara på vila? Mitt främsta alternativ är lång vila,tror någon att det skulle funka? Både ork tid och pengar är bristvara. Någon som har haft liknande dilemma? Har det fungerat?
Naturligtvis inser jag att hästen inte ska lida,men gör hon det? Ibland är det verkligen pest eller kolera som återstår att välja på! Kommer naturligtvis rådgöra med kliniken! Tankar på detta?
 
Jag funderar på hur hon fått detta om hon inte är igång. Hur märkte du det? Och om hon inte är igång så undrar jag vad ett år att "gå och skräpa" gör för skillnad.
Har inte veterinären någon teori om varför denna inflammation uppstått?
 
Jag har haft problem med ett bakknä på min ponny under många år så jag har erfarenhet av det. Min ponny lever så vitt jag kan bedöma ett gott liv trots detta. Hon får en behandling i leden ca 1 gång per år när vi märker att hennes galopp är struttig.
Nu är din situation ju väldigt annorlunda för du har en ung häst (min är 23). Men en sak tror jag gäller även för din häst och det är att du behöver lära dig att hålla din häst välmusklad och rida/träna den på ett sätt som gör att den håller knäna friska. Det här får du diskutera med din vet, men ofta behöver man hjälp av en tränare som är duktig på biomekanik. Att ha en häst med knäproblem gående utan träning tror jag inte på. Sen kan du givetvis inte börja träna medan hästen har en pågående inflammation.
Det är klart inte optimalt att ha henne i lösdriften under behandling och rehabilitering som du säger. Om det inte fungerar att hålla henne skild från flocken kan det vara enklare att flytta henne till ett stall där hästarna står på box och det finns bra rutiner. Det är väl något du får fundera på om hon inte friskförklaras vid återbesöket.
Vad inflammationen i sig beror på är ju omöjligt att säga men en häst kan definitivt få ledproblem även utan arbete. De kan ju skada sig genom att halka, bli sparkade, vara för tunga, ha medfött klena leder, etc. Det är inte heller ovanligt att skador i bakknän är sekundära till ryggproblem, spatt, mm. Även magproblem anses kunna leda till knäproblem, vet dock inte hur belagt det är. Den kan också ha funnits med länge, och alltså vara träningsrelaterad om hon tränats tidigare. Skadan kan vara tillfällig, eller alltid finnas i bakgrunden. Men oavsett orsak tror jag det finns risk för att den här hästen behöver noggrann skötsel för att hålla sig frisk, så om du inte kan satsa på det får du väl fundera på om det är rätt häst för dig/om du är rätt människa för hästen. Annars är det väl detsamma som alltid när man har problem med en häst - läs på, ta hjälp, jobba på....

Lycka till!
 
Min unghäst fick dubbelsidig inflammation i knäna, han växte fort och var inte i fas med sin muskeltonus, sådär i efterhand inser jag att jag borde börjat träna honom tidigare för att stärka upp och stabilisera knäna. Han fick alltså infl av överansträngning pga överrörliga leder då han lekte/gick i hage bara.
Jämförelsevis enkel rehabträning och ett par behandlingar räckte fint.

Vår äldre ponny fick infl i knäna pga att han avlastade en inflammerad bog, där löste det sig inte förrän bogen upptäcktes och åtgärdades.

Har också en annan unghäst som fått infl i knäna pga ryggproblem och därmed felaktigt rörelsemönster.

Har en vän som hade en unghäst med dubbelsidig infl i knäna som visade sig bero på medfödd(alt utvecklad i unga år) missbildning/artros. Han fick tyvärr tas bort.

Mitt bästa råd är att försöka ta redan på orsaken, och försöka åtgärda den om det går.
Om jag förstått det rätt är det väldigt viktigt att hästen håller sig lugn första 7-10 dagarna då kortison är vävnadsretande och alltså kan skada leden om hästen rör sig för mycket.
Jag har också en häst som inte funkar att vara ensam i sjukhage, men i liten hage med "tråkig" kompis har det funkat. Han har fått gå ut på lösdrift efter 7-10 dagar.
 
Tack för intressanta svar! Vi fick hästen när hon var 4 år. Då hon egentligen var ohanterad men van vid människor började vi väldigt försiktigt och basic med henne. Det var egentligen inte förrän sommaren hon blev 5 som hon reds mer ordentligt. Det är något som inte har "stämt" riktigt under tidens gång. Ibland har det gått jättebra och ibland har det gått sämre. Hon har då fått vila. Veterinär har kollat henne (gårdsvet) och tagit bort vargtänder. Nov 15 fick hon en virus infektion med kolik symptom med diarré och väldigt allmänpåverkad,40,6 i temp som mest och stod på Ultuna med dropp. Misstänkt bukhinneinflammation, men provet var negativt. Fick ingen diagnos då prover togs på de 5 vanligaste virussorterna och alla var negativa. Hon repade sig väldigt fort och sattes igång för att bli halt hö fram i juni 16. Vet rek vila i mindre hage. Ingen diagnos ställd. Fick ett lindrigare kolik anfall september 16. Sen gick allt bra till nov 16 då hon blev oren och "strulig" och ställdes återigen av. Var ganska less vid det laget....hon fick vila och vi flyttade henne. Tog ut vet som konstaterade hälta vä bak på böjda spår. Ingen hälta på rakt spår överhuvudtaget,dock 0.5 och 1.5 vid böjprov hela benen fram...åkte till klinik och där konstaterades inflammation i båda knälederna bak. Sprutad och cortison injektioner hemma. Där är vi nu. Fysioterapeut påkopplad som hittade låsning i bogen hö fram och hästen får massage 1ggr/v. Hon är även lite stel i ryggraden på ett ställe. Hoppas naturligtvis att detta går att lösa men man funderar ibland...måste börja om litegrand från början och muskla om. Tänker ge henne en behandling på återbesöket om vet rek det. Sen måste vi ta ett beslut hur vi går vidare. Less, less och fattig...
 
Inflammation i båda bakknäna kan vara jobbiga att bli av med så du kan nog räkna med att det behövs en behandling till.
Även om du har haft mycket strul så se det positivt att det är åtminstonne inte samma skada som strular. Ge fin häst lite tid och låt det läka i lugn och ro försök stilla din nyfikenhet och kolla inte titt som tätt om den är halt genom longering utan låt den vila ut sin skada.
 
TS orsaken kan typ vara diverse .
Ren trauma (inte vanligt frågar du mig) , några problem högre upp i kroppen på hästen som orsakar sekundär ledinflammation , lösa benbitar, överrörlighet i leden/lederna etc etc.

Hur många ledbehandlingar som
Behövs går inte att svara på då det beror på graden av infl i leden/lederna och hur långt det gått, men i min erf så efter 3- Max 4 sprutningar under sammanhängande utrednings/konvalescensperiod brukar veterinärerna bli tveksamma alt konstatera att annat behövs utredas alt att det inte funkar.

(Det finns givetvis även veterinärer som kan tänka sig att ev spruta ännu fler gånger om hästägaren vill det/beroende på helhetsbild) .
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 097
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag har en häst som är halt fram och bara på böjt spår och på mjukt underlag. Jag importerade honom i december och eftersom...
9 10 11
Svar
206
· Visningar
25 887
Senast: Sirap
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp