GoPro vid ridning?

anonym10982

Trådstartare
Är sugen på att införskaffa mig en gopro 😋 Men är lite osäker, är det värt de nästan 3000 kronorna (Gopro Hero7)?
Och är det säkert att ha drn på hjälmen? Eller är det säkrast med en sele?
Sitter GoPro’n verkligen fast också?
Tänkte hoppa med den. Säkrast att ha ett hjälmfäste eller en sele? 🙂
 
Jag har ridit med GoPro ett antal gånger, jag har haft den i ett resårband man trär runt hjälmen (går även att ha på huvudet utan hjälm me), den har suttit kvar. Har en äldre variant av GoPro, har funkat helt ok.
Det jag gillade att ha på huvudet var att man får med vart man tittar, t ex. när man hoppar och vrider på huvudet. Det svåra med min GoPro är att jag har ingen aning om vilken vinkel jag ska ha på kameran, har ingen förhandsvisning som funkar bra. Misstänker att de funkar bättre på de nyare kamerorna.

Min har suttit fast.

Den sitter kanske mer stabilt med en sele.
 
Är sugen på att införskaffa mig en gopro 😋 Men är lite osäker, är det värt de nästan 3000 kronorna (Gopro Hero7)?
Och är det säkert att ha drn på hjälmen? Eller är det säkrast med en sele?
Sitter GoPro’n verkligen fast också?
Tänkte hoppa med den. Säkrast att ha ett hjälmfäste eller en sele? 🙂
Jag köpte en begagnad gopro hero 8 för 2500. Har ett fäste fram på hjälmen i form av en platta man klistrar fast (självhäftande) och sen sitter kameran fast i ett specialfäste på den plattan. Köper du begagnad kamera så brukar många tillbehör följa med.
Nu har jag inte hoppat med min kamera men kört galopp ute i skogen och den har suttit bergfast🙂
 
Finns det någon som har tips kring editering? Lägger in pins tex men blir knäpp på att den hoppar tillbaka till början. Samma med att ta ut kort, tar ett, så tillbaka till början. Samt hur väcker man skärmen om den är på sparläge? :angel:
 
Finns det någon som har tips kring editering? Lägger in pins tex men blir knäpp på att den hoppar tillbaka till början. Samma med att ta ut kort, tar ett, så tillbaka till början. Samt hur väcker man skärmen om den är på sparläge? :angel:
Inte säker jag är helt med på va du menar ju nu? Editeringen? Som i att hantera filmerna i datorn eller något annat? Ta ut minnerkortet?
 
Är sugen på att införskaffa mig en gopro 😋 Men är lite osäker, är det värt de nästan 3000 kronorna (Gopro Hero7)?
Och är det säkert att ha drn på hjälmen? Eller är det säkrast med en sele?
Sitter GoPro’n verkligen fast också?
Tänkte hoppa med den. Säkrast att ha ett hjälmfäste eller en sele? 🙂
Jag har filmat mycket med actioncamera genom åren. Min erfarenhet är att ridfilmer blir bäst om man har cameran på framkant av hjälmen. Ett chest harness gör att det är svårt att se omgivningen om man hamnar framåtlutad i lätt sits. Rider man med airjacket och ramlar av kan en kamera på chestharness komma loss och skjuta iväg som en projektil. Annars är den infästningen en favorit när jag själv åker skidor.

Använder man resårbandskonstruktionen på hjälmen bör den sättas fast ytterligare med tejp/buntband så kameran inte går förlorad om den glider av och man rider terräng eller ute i skogen. Man ska oxå vara medveten om att det finns en risk att man kan skada sig - ytterligare - om man faceplantar med hjälmkamera.

Vad gäller märke av kamera är det ju upp till den egna ekonomin. Men t.ex drönarexperten DJI kom ut med en actionkamera häromåret som var en äkta "contender" till GoPros kameror. Det kan löna sig att att kolla filmer på YouTube och jämföra bildkvalitet och priser.

För redigering av film använder jag Final Cut Pro som är ett proffsprogram men det går ju att använda iMovie (Mac) och Premiere Elements som är mer konsumentorienterade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
463
Ridning Finns det fler återfallsryttare här som efter paus önskar ta upp/har tagit upp ridningen igen på "äldre dar"? Jag red mycket tills jag...
2
Svar
20
· Visningar
1 959
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp