Göra utekatt till innekatt

Mirre

Trådstartare
Har en katthona på 9 år som alltid varit utekatt. Hon är en suverän jagare som verkligen älskar att vara ute. Nu har vi dock problemet att våra grannar gör allt för att mata in henne till sig och jag får ideligen gå dit och hämta henne. Hon kommer knappt hem längre :(
Så nu funderar vi på möjligheten att hålla henne inne istället.
Men hur vänjer man en sådan katt till att vara inne och trivas med det?
 
Nej de har ju inte tagit någon katt, men de tänker minsann inte mota bort henne om hon kommer dit osv osv.
 
Eller ska vi överväga att omplacera henne till någon där hon kan vara ute i lugn och ro och det är lugnare än här? Vi har ju hund och 4, snart 5 barn och frågan är om inte Kira dragits mot grannarna för att det är lugnare där.
 
Jag skulle kört på delad vårdnad nu när grannarna är ok med att hon är hos dom. Med villkor om att få vara med om viktiga beslut såsom vetrinärbesök osv. Grannens katt flyttade hit 7 år gammal. Dom hämtade henne flera gånger och vi släppte inte in henne. Vi ville inte ha henne men då hon hellre svalt än gick hem så fick vi ge upp. Hon kastade sig in genom dörren så fort vi öppnade trots att hon avskydde hunden. I vintras gick hon inte ut alls. Nu tror jag hon går hem till grannen ibland för hon kan vara borta något dygn.
 
Än så länge verkar hon faktiskt ganska nöjd med att vara inne, vi provar och ser hur det går och tänkte att jag provar ta ut henne i sele. Funkar det så kör vi på det, annars får vi tänka om
 
Det går absolut att göra en utekatt till en innekatt. Det tar bara lite tid och ansträngning att berika miljön så katten inte längtar ut, och som @Sasse sa, kattgård är toppen. Tänker bara på att de kan vara lite svårt att hindra katten med barn och hundar som jag antar springer ut och in och kommer glömma att stänga ytterdörren.

Alternativt, delad vårdnad är inte dumt, och med kontrakt att vid eventuell veterinärkostnad så är de med och betalar. Brukar ibland göra susen :grin: Samt att du bestämmer vilken mat som erbjuds.
 
Hade hon gått till grannarna på andra sidan hade jag bara varit glad att hon var där. Men dessa litar jag inte en sekund på, så delad vårdnad sas är inte ett alternativ. Hon smet ut idag men var inga problem att få in henne igen.
Dock spenderar hon det mesta av tiden under sängen i sonens rum, om det är pga värmen eller att hon inte trivs är vi inte helt säkra på. Men hon ligger ju på övervåningen och där är det sanslöst varmt på dagarna. Så vi diskuterar fram och tillbaka hur vi ska göra.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
591
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 517
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Jag har en katt på cirka 8-9 år. Hon har de senaste 7 åren gått som hon velat på en gård, men har senaste åren tillbringat mest tid...
Svar
15
· Visningar
1 508
Senast: Bexzor
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 643
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp