Gotland med eller utan bil och hund?

escodobe

Trådstartare
Planerar att besöka Gotland för första gången. Det blir någon gång i vår. Vi tycker om museum, ruiner, historia och häftig natur. Jag villgärna se russ! Vi vill varva tält (vildkamping) med någon natt på hotell/vandrarhem.

Vi åker från Göteborg. Hur många dagar är rimligt? Bör vi köra bil (volvo 245) eller flyga?

Om vi tar bilen ska vi då ta med hunden? Han kan inte lämnas ensam på hotellet för museumbesök utan får vara bilen om vädret tillåter. Finns det tillräckligt med "utesaker" där han kan vara med så att man inte känner sig låst?

Några okända pärlor som vi inte får missa?
 
Jag har aldrig varit på Gotland men personligen lämnar jag jag gärna hunden hemma (pensionat/familj) när jag åker på semester. Jag känner mig mycket friare då och kan koncentrera mig på själva semestrandet.
 
Det finns ju risk att ni blir enormt bundna av hunden om det är lite varmt vid det laget, svårt att lämna honom i bilen då.
 
Jag är från Gotland och har jobbat på ön med turism. Det funkar alldeles utmärkt att ta med sig hund!
Man behöver bil för att ta sig runt ön, det kostar en slant att få över bilen om man inte är gotlänning, men DG (Destination Gotland) har bra "alla plus bilen"-erbjudanden. Hunden kan stanna i bilen under resan, du får gå ner och se till hunden en gång under överfarten.
Rekommenderar att ni har åtminstone fyra hela dagar på ön så att ni hinner med att se det ni vill se.

Hojta gärna till om du har frågor om något boende, jag har arbetat med ca 150 boendeleverantörer på ön så jag har hyfsad koll på vilka man kan rekommendera :D
 
Det finns ju risk att ni blir enormt bundna av hunden om det är lite varmt vid det laget, svårt att lämna honom i bilen då.

Ja, att gå runt med hund i Visby sommartid (slutet av juni - vecka 33) är dessutom ett helvete. Men ska ni vara på landet och lalla runt så kan vovven följa med på det mesta.
 
Åh en tråd för mig! Jag och sambon har tänkt åka till Gotland i sommar. :) Är lite sugen att åka under medeltidsveckan men allt kanske är extra dyrt då?
 
Vi funderar på att åka i april-maj. Vi undviker gärna turisthjordar. Visst kan vi lämna bort honom. Men det känns konstigt att vara ute i naturen utan hund.
 
@Jaulgreis Vad bra, gäller väl bara att boka hotell i tid då! :) Vad bör man se när man är på Gotland? Och hur många dagar ska man stanna utan att känna sig stressad?
 
Åh det beror helt på intresse, finns en massa! Har du tillgång till bil så säger jag Fårö, Hoburgen, Högklint, Ljugarn (där finns de bästa raukarna) rent spontant. Och åk till någon krukmakare och titta! Visby Crêperie och logi har fantastisk mat, finns även ett crêperie i Hablingbo som är otroligt populärt (de har varietéföreställningar sommartid). Själv föredrar jag det i Visby, maten är fantastisk, boka ett bord på uteserveringen och se solen gå ner över Östersjön (givetvis med ett glas vin i handen)!
Och åker du dit på medeltidsveckan måste du se Koenix som är ett av de största banden (och min Schweiziske brors band :D)!


(Och ska man bo på hotell i Visby och har bil med sig så är det Scandic som gäller!)
 
Jag har absolut tyckt att det var trevligt att ha med hundarna när jag varit på Gotland och jobbat. Färjan går i ett nafs, går att boka hundplats om man inte vill lämna hunden på bildäck. Och precis som du säger känns det alltid konstigt att vara i naturen utan hunden! Sommartid är det ju mycket uteserveringar där hunden kan vara med.
 
Håller med om Strykjärnet, fantastisk mat!

Jag var även väldigt impad av glasblåsaren, håller han på än?
 
Vi funderar på att åka i april-maj. Vi undviker gärna turisthjordar. Visst kan vi lämna bort honom. Men det känns konstigt att vara ute i naturen utan hund.

Alltså det är så underbart att gå runt med hunden på Gotland (finns så många fantastiska promenadstråk), så ska ni åka i april-maj så tycker jag definitivt att hunden ska få följa med :)
 
Jag var även väldigt impad av glasblåsaren, håller han på än?

Om du tänker på han som håller hus på Mellangatan (visby glasblåseri) så håller han fortfarande på. :)
Det kan jag också rekommendera, litet glasblåseri som har funnits i alla år, han har butik/verkstad i ett så det är lätt att fastna och titta på när han blåser :D
 
Nu gör inte den taskiga mobilkameran motivet rättvisa, men Gotlands natur ska definitivt upplevas tillsammans med hunden :love:

abbe1508073_10202354798945841_1451318908_n_54a5b0242a6b225c061088a0.jpg
 
Okey nu är det bestämt. Det blir någon gång i maj och hunden + bil följer med. Jag är lite chockad över hur snordyr färjan verkar bli... Men det är ett av få resmål som sambon hyser någon specifik längtan efter. Frågan är hur man lägger upp resan på bästa sätt, ju mer jag goooglar, ju mer ställen trevliga ställen verkar det finnas. Och vi har allra mest 4-5 dagar på oss eftersom det går bort 2 dagar på transport till och från Gotland och Göteborg.

Vad är era bästa tips?
Som det ser ut nu tänker jag mig någon heldag i Visby där vi sover en natt på hotell/vandrahem/bb, en tur till russpark och en eller två dagar på fårö. Där planerar vi att gå en vandringsled på antingen 12 eller 22km. Vi skulle kunna tänka oss liknande upplägg på fler ställen på ön, där vi kan lämna bilen för en dag och gå i en cirkel. Vi har med oss tält och kan sova i den eller i bilen.
Det finns en sida där man kan köpa vandringskartor, men då måste jag ju veta vilka områden som är intressanta först... Häftig natur är det vi är mest sugna på.
 
Senast ändrad:
Okey nu är det bestämt. Det blir någon gång i maj och hunden + bil följer med. Jag är lite chockad över hur snordyr färjan verkar bli... Men det är ett av få resmål som sambon hyser någon specifik längtan efter. Frågan är hur man lägger upp resan på bästa sätt, ju mer jag goooglar, ju mer ställen trevliga ställen verkar det finnas. Och vi har allra mest 4-5 dagar på oss eftersom det går bort 2 dagar på transport till och från Gotland och Göteborg.

Vad är era bästa tips?
Som det ser ut nu tänker jag mig någon heldag i Visby där vi sover en natt på hotell/vandrahem/bb, en tur till russpark och en eller två dagar på fårö. Där planerar vi att gå en vandringsled på antingen 12 eller 22km. Vi skulle kunna tänka oss liknande upplägg på fler ställen på ön, där vi kan lämna bilen för en dag och gå i en cirkel. Vi har med oss tält och kan sova i den eller i bilen.
Det finns en sida där man kan köpa vandringskartor, men då måste jag ju veta vilka områden som är intressanta först... Häftig natur är det vi är mest sugna på.
 
Glöm inte södra Gotland! Fårö i all ära, men personligen tycker jag att Sudret har mer unikt att erbjuda. (Men jag kan ju vara lite partisk också som bosatt straxt utanför Hemse).
Visby är fantastiskt!:love: Men om ni vill undvika folkmassor så föreslår jag att ni lägger den dagen på en icke-helgdag, då helgerna där i april-maj förvandlar innerstaden från en helt fantastisk plats till ett högljutt, alkoholstinkande Stockholmsmekka.. Ta det från en som bott mitt i innerstan några månader..:down:

Om ni vill se vacker natur så är Galgbergets naturreservat (och då framförallt området nedanför klinten) helt fantastiskt, liksom Eksta-kusten och raukområdet i Folhammars naturreservat.
Ljugarn är ett fantastiskt slumrande fd fiskesamhälle och där i april-maj har sommarbadarna ännu inte hunnit dit.

Gotland är överlag fantastiskt vackert och jag kan verkligen rekommendera alla att komma hit och se! :D
 

Liknande trådar

Fritid Kära buke, jag behöver tips och råd! Jag och min partner planerar att åka iväg på en liten minisemester (fre-sön) efter att jag...
Svar
13
· Visningar
1 038
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp