Gotlandsfärja med häst i trailer???

malinkan

Trådstartare
Hej!
Jag och min häst ska flytta till Gotland i mitten av december är det tänkt. Jag hade planerat att hyra hästlastbil efter att jag läst här om en häst som fått panik och klivit över frambommen...😱

Sen fick jag reda på priset. Ena landar på 3000+bensin och andra 4000+bensin (är då ändå 60 mil kör väg så blir ju en del i bensin också). Sen färjekostnaden för det.

Blir ju lite dyrt med tanke på att jag annars lånar trailer gratis... till vår bil som drar ungefär hälften även med transport 😱

Men vill ju inte låta pengarna gå före min älskade hästs säkerhet såklart. Så jag undrar, hur stor skillnad blir det lastbil/transport? Berätta gärna om erfarenheter då ni åkt färja/Gotlandsfärjan med trailer!!! Vill veta allt!!
 
Allt beror helt och hållet på hur hästen åker. Åker den lugnt i transport eller är rädd/orolig? Är den lugn och trygg i transporten hade jag tagit transport över. Att det gungar på havet är inte värre än att det gungar på vägen så länge sjögången är normal.

Har den tendens att bli rädd och börja veva i en transport hade jag hyrt en lite hästlastbil, inte bara för själva färjeövergången utan för hela resans skull, 60 mil är långt att åka.

Det finns företag som sysslar med transport av hästar. Kolla med dem annars och få en offert. Ibland är det billigare än att hyra lastbil och köra själv.
 
Beror på, många travhästar på sommarhalvåret åker över till Visby och Skrubbs för att tävla. De åker ju färjan över, de är blandat om de åker transport eller lastbil. Men oftast är ju de vana åkare så att säga. Har du en lugn häst som inte bryr sig så mycket om att åka hade jag kört på transport, är du själv osäker på att köra över den själv så kolla upp de stora bolagen som kör hästar om någon ska till Gotland.
 
Vi har åkt med tre olika hästar i trailer fram/tillbaka över sommaren. Har inte varit något problem med någon av de. Alla tre relativt coola individer om än av varierande nervighetsgrad.
 
Jag känner också att det är mer hästen och hur den är under transport som får avgöra än om det blir på bil eller släp.
Själv hade jag valt att låta den åka med någon av transportfirmorna som kör Gotland. Om inte annat så är deras chaufförer vana, utbildade och har ofta tillgång till lugnande om hästen skulle bli orolig. Ett plus till är att det oftast är flera hästar med vilket också har lugnande effekt.
 
Det stora problemet är väl att folk inte koppla ur sina billarm. Kan gå igång många larm som stressar hästen. Därför hade jag i detta fallet valt en firma som transporterar över hästen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp