Gott grönt the?

Trissa

Trådstartare
Jag dricker ganska mycket svart the med mjölk, och tänker ibland att jag skulle välja grönt istället, eftersom det är nyttigt. Men jag har inte hittat något som är gott, det har mest smakat gammalt hö.... (Å andra sidan har jag inte varit så aktiv i mitt letande heller. )

Så vad finns det för goda sorter? Finns det kanske något som smakar som svart?
 
De här är mitt favorit te!
 

Bifogade filer

  • 18F84AC0-AEA0-4644-96E2-F5FA7669EDE3.jpeg
    18F84AC0-AEA0-4644-96E2-F5FA7669EDE3.jpeg
    27,2 KB · Visningar: 5
Jag gillar grönt körsbärste. Finns oftast i butiker som säljer lösviktste. Kanske finns i påsvariant också men jag brukar köpa hos Kahls i lösvikt. Det måste inte dra i evigheter för att få smak och blir heller inte beskt om det får dra för länge som de flesta andra tesorter blir vare sig de är gröna, röda, vita eller svarta.
http://kahls2.winbasonline.se/SE/Catalog/Te/Losteer/Gront-Te/-Ae-2186.html

Jag gillar inte grönt te på påse som lipton och liknande har.
 
Jag dricker ganska mycket svart the med mjölk, och tänker ibland att jag skulle välja grönt istället, eftersom det är nyttigt. Men jag har inte hittat något som är gott, det har mest smakat gammalt hö.... (Å andra sidan har jag inte varit så aktiv i mitt letande heller. )

Så vad finns det för goda sorter? Finns det kanske något som smakar som svart?
Tycker du det smakar hö även om du värmer det till 80 grader? Grönt te ska inte användas med kokande vatten för då får det en konstig smak.
 
Vet inte om man direkt kan påstå att grönt skulle vara mer eller mindre "nyttigt" än svart té. Lämplig temperatur för tillagningen beror på vad det är för grönt té kan vara allt från 60 ish till kokande.
 
Det som är med grönt te är att man vill undvika garvsyran som blir när det drar för länge eller om vattnet är för varmt. Jag föredrar te överlag men framförallt grönt te genom att göra det med en större mängd te och kortare dragtid än rekommenderat. Prova dig fram! Köper du en del lösviktteer är det oftast så att bryggning nr 2 eller t om 3 kan vara den godaste.
 
Drack grönt te ett tag (försökte lära mig att tycka om det), hade i ordentligt med honung så det slutade smaka grönt :p men gav upp och håller mig numer till svagt earl grey utan ngt :).
 
Det här med att vattnet inte ska vara så varmt hade jag ingen aning om. Det låter krångligt, jag är nog inte så sugen på att stå och passa vattenkokaren.... :down:
 
Det här med att vattnet inte ska vara så varmt hade jag ingen aning om. Det låter krångligt, jag är nog inte så sugen på att stå och passa vattenkokaren.... :down:
Det är väl bara att vänta fem minuter efter det kokat innan du häller upp? Så brukar jag göra iaf...
 
Det här med att vattnet inte ska vara så varmt hade jag ingen aning om. Det låter krångligt, jag är nog inte så sugen på att stå och passa vattenkokaren.... :down:

Jag häller alltid i kallt vatten i det kokta! Låt det inte dra för länge, 2-2,5 minut är tillräckligt. Japanskt körsbärste från Kahls är gott, en annan god blandning på grönt och vitt heter Arctic Wolf (tidigare helt vitt under namnet Jogmaya Wolf). Smaken är mango, maracuja och jordgubb bland annat. Ytterligare ett tips är klassiskt Södermalmsblandning (med lite kokosolja i), det är typ lite tropiska frukter i den. Om du hittar ett Kahls så testa även att lukta på Mareld (hallon/blåbär) och Kustfägring (havtorn bla)!
 
Jag häller alltid i kallt vatten i det kokta! Låt det inte dra för länge, 2-2,5 minut är tillräckligt. Japanskt körsbärste från Kahls är gott, en annan god blandning på grönt och vitt heter Arctic Wolf (tidigare helt vitt under namnet Jogmaya Wolf). Smaken är mango, maracuja och jordgubb bland annat. Ytterligare ett tips är klassiskt Södermalmsblandning (med lite kokosolja i), det är typ lite tropiska frukter i den. Om du hittar ett Kahls så testa även att lukta på Mareld (hallon/blåbär) och Kustfägring (havtorn bla)!
Jag har kallt vatten i allt te :), trevligt att kunna dricka direkt än att behöva vänta en halvtinne och då ha glömt bort att man ens hade gjort te :p
 
Jag dricker ganska mycket svart the med mjölk, och tänker ibland att jag skulle välja grönt istället, eftersom det är nyttigt. Men jag har inte hittat något som är gott, det har mest smakat gammalt hö.... (Å andra sidan har jag inte varit så aktiv i mitt letande heller. )

Så vad finns det för goda sorter? Finns det kanske något som smakar som svart?
Det finns inga goda gröna teer. Grönt te är äckligt och man tvingar i sig det. Spelar ingen roll hur man tillagar det.

Värsta haussen är väl öer nu men det fanns en tid när ALLa skulel dricka grönt te, och jag rekommenderades grönt för alla möjliga saker. Man skulle blli friskare, må bättre, vara gladare, bli smalare och jag vet inte allt. :meh: Ha slängt ett antal paket jag fått i present.

Jag skiter i det. Jag dör hellre tidigare än tvingar i mig den där skiten.
 
Jag dricker ganska mycket svart the med mjölk, och tänker ibland att jag skulle välja grönt istället, eftersom det är nyttigt. Men jag har inte hittat något som är gott, det har mest smakat gammalt hö.... (Å andra sidan har jag inte varit så aktiv i mitt letande heller. )

Så vad finns det för goda sorter? Finns det kanske något som smakar som svart?

Jag gillar inte enbart grönt te men däremot grönt te med smaksättning. Gärna om smaken är ganska stark då döljer sig den där ”hö-smaken” bättre. Sen upplever jag också stor skillnad på de olika sorterna, vissa smakar mer hö än andra.
Överlag gillar jag lösteerna bäst när det kommer till grönt te. Ber om att få lukta på sorten innan jag köper och om det doftar mycket av den tillsatta smaken brukar den vara god. Så börja kanske med att köpa lite bättre kvalitetste på en kaffe- och tebutik.
Grönt te med mango eller exotiska frukter brukar vara gott. Annars är en favorit champagnesmak :love:
Köper du löste kan du ju också köpa ganska små mängder men istället flera sorter för att testa dig fram.

Ett annat tips kan vara att testa en blandning mellan grönt- och svartte.
 
Räknas pepparmint som grönt? Jag älskar min pepparmint, fänkål och lakritsblanding. :heart Smakar inte ens i närheten av hö!
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 534
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 336
Senast: Tora
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 406
Senast: Jeps
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp