Bukefalos 28 år!

Gott och blandat frågor

G

gneignei

Jag har suttit och fnulat en del då jag har fått klart för mig att jag eg köper ett himla dyrt "hästgodis" St.Hippolyt foder.

Så nu kommer lite frågor då jag kollat runt på en hel del foder och nu funderar på att helt enkelt göra egen foderblandning.

Till att börja med så har vi ett underbart päronträd som växer längst husväggen, jag är inte förtjust i päron men dessa är underbart goda men kommer tyvärr förgås eftersom vi inte äter mer än några stycken per dag. kan man blanda ner ett par päron/dag i hästfodret? Knäpp fråga kanske men päron är ju sötare än äpplen och jag har inte en aning ifall det är dåligt för hästmagar :confused:

Jag hittat ett foder som verkar intressant och i det ingår poppad majs, det måste ju rimligtvis vara popcorn? Då kommer nästa knäppa fråga, kan man poppa majs i popcornmaskinen och blanda i sin egen mix? Det jag funderar på i den tanken är att popcorn har ju en förmåga att sätta sig mellan tänderna, men den poppade majsen i foderblandningar kanske inte poppas som våra popcorn - eller?

Soja mjöl eller olja, vilket är bäst och vad jag förstått så ska man ge max 100 gr per 100 kg kroppsvikt. Är soja ett bra proteintillskott och kan man kombinera denna proteingiva med lusern?

Om man ger sojaolja kan man då ge linfröolja också eller blir det "kaka på kaka" Tänker på Omega fettsyrorna som jag själv får i mig via linfröolja som stimulerar hjärnan (enligt min egen läkare) och den ger ju lite annat än sojan.

Jag har alltid varit så bekväm och köpt dyra foder men eg vet man ju inte vad hästen får i sig och nu vill jag som sagt göra min egen musli. Vad mer än dessa ska jag blanda i och vad bör jag tänka på eller ta bort ur min fundering.

Jag kommer förutom detta låta hästen ha en mineralbalja och fri tillgång på grovfoder med tyvärr för lite protein innehåll som jag anser min 2-åriga Paint behöver mer utav därav frågan ang Lusern och Soja.

Jag har inte analysen nu men kommer göra en foderstat efter denna sedan men vill veta er synpunkt på bra musli innehåll och räkna därefter.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Till att börja med så har vi ett underbart päronträd som växer längst husväggen, jag är inte förtjust i päron men dessa är underbart goda men kommer tyvärr förgås eftersom vi inte äter mer än några stycken per dag. kan man blanda ner ett par päron/dag i hästfodret? Knäpp fråga kanske men päron är ju sötare än äpplen och jag har inte en aning ifall det är dåligt för hästmagar :confused:
Vet inte, det kan säkert någon annan bättre. ;)

Jag hittat ett foder som verkar intressant och i det ingår poppad majs, det måste ju rimligtvis vara popcorn? Då kommer nästa knäppa fråga, kan man poppa majs i popcornmaskinen och blanda i sin egen mix? Det jag funderar på i den tanken är att popcorn har ju en förmåga att sätta sig mellan tänderna, men den poppade majsen i foderblandningar kanske inte poppas som våra popcorn - eller?
Nja, den poppade majsen som brukar finnas i hästfoder är inte "sprängd" till fullo på samma sätt som popcorn, den är mer bara uppsvälld så att kornen blivit stora och mjuka och därmed mer lättsmälta. De ser alltså ut som jättestora majskorn, inte som popcorn.

Frågan är varför du vill ha majs i fodret öht? Det tillför mest energi i form av stärkelse, och innehåller ganska lite protein. Det används mest som hästfoder i de länder där mycket majs odlas, ungefär som vi använder havre.


Soja mjöl eller olja, vilket är bäst och vad jag förstått så ska man ge max 100 gr per 100 kg kroppsvikt. Är soja ett bra proteintillskott och kan man kombinera denna proteingiva med lusern?
Soja är ett billigt proteinfoder som ger mycket protein redan vid små givor. Proteinet i sojan är mycket lättillgängligt, vilket inte är helt optimalt för hästar. Vid större givor kan det ställa till problem, men ofta funkar det bra. Det går utmärkt att kombinera med lusern om det krävs för en bra foderstat. :)

Solaolja innehåller inget protein alls, så det går inte att jämföra med sojamjölet man normalt sett använder.

Om man ger sojaolja kan man då ge linfröolja också eller blir det "kaka på kaka" Tänker på Omega fettsyrorna som jag själv får i mig via linfröolja som stimulerar hjärnan (enligt min egen läkare) och den ger ju lite annat än sojan.
Jag tycker det låter som risk för fet häst med kass mage, men det beror ju på vilka mängder du ger... ;)
Som jag skrev ovan så är sojaoljan ren energitillförsel, så jag tror inte att det är ett fodemedel du har nytta av.

Jag har alltid varit så bekväm och köpt dyra foder men eg vet man ju inte vad hästen får i sig och nu vill jag som sagt göra min egen musli. Vad mer än dessa ska jag blanda i och vad bör jag tänka på eller ta bort ur min fundering.
Grejen med fabriksblandade foder är att man vet precis vad hästen får i sig, det är jättelätt att ta reda på. Men när man väl gjort det och satt sig in i hur man gör en foderstat så inser man att det kan vara svårt att få det där färdigblandade att ensamt passa in i foderstaten...:cool:

Jag kommer förutom detta låta hästen ha en mineralbalja och fri tillgång på grovfoder med tyvärr för lite protein innehåll som jag anser min 2-åriga Paint behöver mer utav därav frågan ang Lusern och Soja.
Varför mineralbalja? Personligen tycker jag det känns bättre att veta att hästen får i sig rätt mängd mineraler, än att chansa på att de äter rätt mängd ur baljan. En del ratar ju mineralerna helt medan en del äter dem som godis och överdoserar. Salt är en annan sak, för där känner hästen av att den har brist och kan själv äta rätt mängd.

Jag har inte analysen nu men kommer göra en foderstat efter denna sedan men vill veta er synpunkt på bra musli innehåll och räkna därefter.
En liten tanke bara. Nu vet jag inte hur du tänker "müsli", men det kan vara idé att inte blanda ingredienserna i en enda tunna, utan att ösa dem en och en till varje giva. Då vet man att det blir rätt blandning varje gång. För att få en jämn blandning i ett större kärl måste man nog ha en maskin att blanda med.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Soja är ett billigt proteinfoder som ger mycket protein redan vid små givor. Proteinet i sojan är mycket lättillgängligt, vilket inte är helt optimalt för hästar. Vid större givor kan det ställa till problem, men ofta funkar det bra.

Grejen med fabriksblandade foder är att man vet precis vad hästen får i sig, det är jättelätt att ta reda på.

Det är just detta att soja är lättillgängligt (dessutom med en bra aminosyrasammansättning) som gör att det är att bra proteinkoncentrat till hästar men också naturligtvis att man inte kan ge för mkt.

Jag håller inte med dig om att man vet precis vad hästen får i sig i färdigfoder. Man får reda på det som motsvarar analysen av fodret dvs hur mkt protein, energi, kalcium osv som fodret innehåller. Man kan också få reda på vilka ingerdienser som ingår i det. Men inte hur mkt det finns av varje. Det tycker jag är ganska irriterande.

Till ts håller med dig om Hippolyts foder. Det är verkligen hästgodis sålt i en snygg förpackning säkert till jättedyra priser.

Jag har aldrig köpt ngt färdigfoder själv utan blandar till våra hästar. Vi har inte så många hästar men med helt olika behov så det hade aldrig fungerat med färdiga foderblandningar.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Tanken har aldrig varit att blanda ned allt i en tunna. Jag kan inte hålla med dig om att man vet vad som finns i färdigfoder.

tack för svar f.ö.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Är soya ett bättre proteintillskott än lucern eller ska man/kan man kombinera?

Vad jag förstått på bonden jag beställt hösilage utav så är proteinet dåligt i år på den här skörden och min unghäst är lite tunn. Nu får han fri tillgång på hö som ser fint ut, luktar underbart men utan analys så även om det ser fint ut är jag osäker på proteinet och han har inte lagt på hullet trots fri tillgång.

Nu kommer jag börja med hösilage nästa månad men som sagt där vet jag att det är dåligt med protein.

Han kan ju inte få i sig hur mycket som helst framförallt inte när jag börjar med hösilage. Han kommer förvisso även då ha fri tillgång men är proteinet lågt så måste jag ju ge honom så han klarar sig och håller hullet och dessutom får en så bra balans som möjligt.
 
Sv: Gott och blandat frågor

man kan kombinera soja och lusern
fördelen med lusern är att det inte finns någon maxgiva, eftersom det är ett grovfoder - även om det i pelletsform inte ger sp mycket tuggtid.

det är sällan någon bra ide att ge fri tillgång av ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Har du fått någon analys på det eller gissar bonden?
 
Sv: Gott och blandat frågor

det är sällan någon bra ide att ge fri tillgång av ett grovfoder med lågt proteininnehåll. Har du fått någon analys på det eller gissar bonden?

På hösilaget finns analys som visar dåligt med protein. Detta ska jag börja fodra med i oktober och kommer få analysen när vi hämtar det. Höet finns det däremot inte någon analys på men igår kväll gav jag lucern pellets och då hade han lämnat kvar uppskattningsvis 6-8 kg.

Jag har hittills lagt in en bal på ca 25 kg som det mesta ätits upp under natten. Att han nu lämnar kvar indikerar på att hans protein krav blivit bättre mättat.

I dagsläget när vi inte har analys på höet så är det ju inget större mening att göra en uträknad foderstat så igår handlade jag hem lite smått och gott och fodrar nu med Hippo Grow Alfa, Lucern och linfröolja + hö naturligtvis.

När jag sett analysen kan jag ju göra lite mer beräkningar utav vad han behöver. Anledningen att jag kör med dessa nu är för att jag vill ha upp hullet på honom och med tanke på hur mycket han äter men inte lägger på sig så indikerar ju det på att han behöver protein och som sagt nu hade han lämnat en hel del kvar i boxen imorse.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Jag är inte helt säker på att de kan känna av att de får tillräckligt mkt protein.
Det är hur mkt grovfoder de får/antalet tuggningar/ättid som styr hur länge de äter. Sedan kan det vara så att mängden näring styr hur länge det dröjer innan de börjar att äta igen men har för mig att det då handlade om fettsyrorna från grovtarmen. proteiner undrar jag verkligen.............
 
Sv: Gott och blandat frågor

Precis. Det finns ingen forskning som tyder på att hästen känner av sitt proteinbehov och slutar äta när det är tillgodosett.
Det enda näringsämnet där det påstående förmodligen stämmer är Natrium, dvs hästens intag av salt.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Det du vet att hästen behöver är det bara att tillsätta i fodertstaten, du kan kombinera precis hur du vill. (blir förvånad varje gång nån tror att vissa fodermedel inte kan kombineras??) Bäst är att välja så få fodermedel som möjligt för att tillgodose hästens behov, allra helst endast grovfoder- är det som är bäst för hästens grovtarm. Problemet med att göra egen müsli är att man gärna vill att det ska se smakligt ut och att man tror att det är bra för hästen att blanda många olika fodermedel när det sällan behövs.
 
Sv: Gott och blandat frågor

Det du vet att hästen behöver är det bara att tillsätta i fodertstaten, du kan kombinera precis hur du vill. (blir förvånad varje gång nån tror att vissa fodermedel inte kan kombineras??) Bäst är att välja så få fodermedel som möjligt för att tillgodose hästens behov, allra helst endast grovfoder- är det som är bäst för hästens grovtarm. Problemet med att göra egen müsli är att man gärna vill att det ska se smakligt ut och att man tror att det är bra för hästen att blanda många olika fodermedel när det sällan behövs.

Nu är ju inte jag en människa som blandar friskt utan jag vill att min häst som behöver rätt näring för att växa korrekt ska få det han behöver. Han ska bli boskapshäst vilket kräver att han ska bli stark och därmed vikten att växa rätt i bra takt.

Jag har alltid påpekat vikten utav bra grovfoder och mina isl.hästar fick bara fri tillgång på hösilage men det är en ras som skiljer sig enormt mot Paint. Till den här killen räcker det dock inte med bara grovfoder.

Att hästen inte känner utav proteinintag tror jag inte ett dyft på. Om jag bara äter knäckebröd går det åt mängder för att jag ska bli mätt och belåten, äter jag däremot en väl balanserad kost med protein, energi och kolhydrater står jag mig bättre och vikten är fin. oavsett om det är en människa eller häst så behövs det en balanserad kost för att man ska bli nöjd och belåten. En häst som får tillskott utav protein behöver således inte äta konstant stora mängder utav proteinfattigt hö, vilket bevisas i hans box då han är mer än nöjd nu när han får det han behöver.

Smakligt utseende på hans foder kan jag knappast påstå att det är, en grön sörja som ser allt annat än gott ut :d och inte luktar det gott heller ;)
 
Sv: Gott och blandat frågor

Man kan inte jämföra hästar med människor. Vi VET hur vi ska äta för att må bra och vad för näringsämnen vi behöver få i oss. Hästar äter bara. Deras viktigaste syssla är tuggandet, att hålla magen igång hela tiden och inte vara för långa stunder utan mat. Det blir ibland tokigt när vi ska bestämma hur mycket hö de får tugga och byter ut en del grovfoder mot näringsrik snabbätet kraftfoder. Vissa hästar lämnar hö och vad det beror på kan man inte veta säkert. Kan vara typen av hö, torrstubstans, lukt, placering (smutsig del av boxen), hygienkvalitet, grovstråigt/finstråigt. Men om jag ger ett kräset fullblod fri tillgång på näringsrikt grovfoder kommer hästen inte äta tills den har fått i sig tillräcklig näringsmängd, utan den kommer sluta äta precis som tidigare, pga tex nån av ovanst anledningar och den kommer definitivt tappa i hull och muskler. Och jämförsvis ger jag en lättfödd ponny fri tillgång på näringsrikt grovfoder kommer den äta konstant och bli smällfet. Det är därför vi människor måste hjälpa hästarna med att göra en hälsosam foderstat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 154
Senast: Irival
·
Foder & Strö Till hösten när det är dags att ställa in min häst på lösdriften igen från att ha gått på bete under sommaren funderar jag på det här...
Svar
8
· Visningar
795
Senast: Djurjouren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp