Gps som guidar fel

Wille

Trådstartare
När folk kommer hem till mig och kör hit med gps, så blir de guidade att köra ner på grusvägen till grannen. Det är inte rätt väg till mig även om man kan köra den vägen också, men då hamnar man på baksidan av huset. Och har man hamnat på baksidan av huset så vill folk ofta in bakvägen via verandan. Ambulans, taxi, boendestöd har alla kommit bakvägen. Jag vill inte ha det så.

Finns det överhuvudtaget något sätt att få gps-erna att guida till framsidan av huset som man når direkt från asfaltsvägen? Eller ska jag börja sätta upp skyltar (adress 123 med pil till höger vid grannens väg och Ej ingång på verandadörren) och grundligt informera folk (om jag har den möjligheten vill säga) att inte köra ner till grannen?
 
Jag hade testat att i karttjänsten (jag använder Google, men det funkar ju liknande i de flesta andra också) sätta en kartnål där du vill att de ska hamna, och se om det blir rätt väg in då. (Om inte kan man få trixa lite med att sätta flera punkter.)

När du har en position som ger rätt väg in kan du ange den i tillägg till adressen, och i de flesta fall kan man även namnge en egen plats där att hänvisa till. (PM:a om du vill ha hjälp med hur man gör!)

Sen hade jag satt upp någon form av skylt från den väg som navigationen vill ha också, folk gör inte alltid som man beskriver...
 
Tillägg: man kan också testa att felanmäla vägbeskrivningen. Det har jag gjort några gånger när den drivit mig helt på fel väg och det är risk att andra också råkar ut för det. I något fall har det blivit ändrat. (Om det inte räcker att du gör det får väl "det beryktade buke-drevet" hjälpa till och skicka felanmälningar tills de tröttnar 😁.)

OBS: tänk efter ett par varv innan du skickar din adress till någon. Det är ju lätt hänt att bara "börja göra" när man har en potentiell lösning till hand, men välj bara folk du har ett hum om är autentiska. Du behöver inte på något sätt lämna ut namn eller andra kontaktuppgifter för att någon ska kunna hjälpa till med något sånthär.
 
Tillägg: man kan också testa att felanmäla vägbeskrivningen. Det har jag gjort några gånger när den drivit mig helt på fel väg och det är risk att andra också råkar ut för det. I något fall har det blivit ändrat. (Om det inte räcker att du gör det får väl "det beryktade buke-drevet" hjälpa till och skicka felanmälningar tills de tröttnar 😁.)

OBS: tänk efter ett par varv innan du skickar din adress till någon. Det är ju lätt hänt att bara "börja göra" när man har en potentiell lösning till hand, men välj bara folk du har ett hum om är autentiska. Du behöver inte på något sätt lämna ut namn eller andra kontaktuppgifter för att någon ska kunna hjälpa till med något sånthär.
Jag hittade någon funktion i google maps där man kunde korrigera en adress. Gjorde det, så får hoppas att det hjälper. Vet inte om jag gjorde rätt.
 
Alla körde fel till mig så redigerade Google Maps och ritade in en liten vägstump som är uppfarten till mig och mina grannar. Nu kör de rätt i alla fall och har femtio procents chans att välja rätt hus.
6B6B94D8-AF97-4585-9DC7-60D284DB7B30.jpeg
 
Hos oss så visar alla navigationssystem ca 400 meter fel. Det lurar folk att åka förbi gården, och så hamnar besökaren mitt emellan granngården och oss.

Jag har försökt att få det rättat flertalet gånger de senaste 10 åren, men det händer inget, och nu struntar jag i det.

Dessutom så tror Google maps att vi bor i grannlänet... Länsgränsen sitter alltså fel. Förutom att många privat personer har försökt att få det rättat, så har kommunen försökt få det ändrat, senast i samband med att man gjorde ny översiktsplan, där man tog in kartor i arbetsmaterialet från Google maps.
Ingen framgång alls...

Det är inte alls ovanligt att det är "fel" på navigationsrutter/destinationer i lantlig miljö.

Navigationsrutter som leder över sedan decennier bommade skogsvägar, adressen pekar fel, långa omvägar föreslås...
Och svårt eller omöjligt att få det rättat.

För att slippa frustration och slåss mot något slags spöke i Cyberspace, så är det enklare att sätta upp en skylt, och att ge en instruktion till besökare att "fortsätt förbi x, sväng till vänster vid y, du är framme när du ser z på gårdsplan..." eller vad det är som behövs.
 
Hos oss så visar alla navigationssystem ca 400 meter fel. Det lurar folk att åka förbi gården, och så hamnar besökaren mitt emellan granngården och oss.

Jag har försökt att få det rättat flertalet gånger de senaste 10 åren, men det händer inget, och nu struntar jag i det.

Dessutom så tror Google maps att vi bor i grannlänet... Länsgränsen sitter alltså fel. Förutom att många privat personer har försökt att få det rättat, så har kommunen försökt få det ändrat, senast i samband med att man gjorde ny översiktsplan, där man tog in kartor i arbetsmaterialet från Google maps.
Ingen framgång alls...

Det är inte alls ovanligt att det är "fel" på navigationsrutter/destinationer i lantlig miljö.

Navigationsrutter som leder över sedan decennier bommade skogsvägar, adressen pekar fel, långa omvägar föreslås...
Och svårt eller omöjligt att få det rättat.

För att slippa frustration och slåss mot något slags spöke i Cyberspace, så är det enklare att sätta upp en skylt, och att ge en instruktion till besökare att "fortsätt förbi x, sväng till vänster vid y, du är framme när du ser z på gårdsplan..." eller vad det är som behövs.
Det är ju lite knepigt om man inte har direktkontakt med den som kör. Tyvärr.
 
Om folk ska hit får jag säga åt de och använda hitta.se istället. För via google hittar den inte ens adressen hit., utan de hamnar 2 kilometer fel.
Så var det när jag skulle till en kurs för en tid sedan. Adressen jag skulle till fanns inte i Google. Men hitta.se hittade rätt.
 
Dessutom så tror Google maps att vi bor i grannlänet... Länsgränsen sitter alltså fel. Förutom att många privat personer har försökt att få det rättat, så har kommunen försökt få det ändrat, senast i samband med att man gjorde ny översiktsplan, där man tog in kartor i arbetsmaterialet från Google maps.
Vad gäller Googles läns- och kommungränser, så finns det tiotusentals exempel på hur de i Google Maps är feldragna i Sverige.
Förmodligen använde de nån AI-tjänst som ritade upp gränserna på den tiden AI bara var en konceptuell idé.

Det finns, såvitt jag förstår, inget hopp för att dessa felaktigheter ska kamma till sig.
 
Det kan bli lite problem med nya och ändrade adresser om en använder tex google maps. De uppdaterar nämligen inte sina kartor efter Lantmäteriets register, där de som ansvarar för adresser lägger in adresser.

Att adresser finns på tex hitta.se beror på att de hämtar sin information från Lantmäteriet.

Om någon vill läsa mer om hur en ska gå till väga för att rätta till adresser har Lantmäteriet bra information på sin hemsida:
Fel i GPS och vägbeskrivningar
 
Det är ju lite knepigt om man inte har direktkontakt med den som kör. Tyvärr.
Jag skickar ett mail, sms i god tid, eller ber besökaren att ringa för vägbeskrivning när så behövs.

Jag brukar också be besökare att "titta på adressen i Hitta eller Eniros kartor innan avfärd, eftersom GPS och Google maps visar några hundra meter fel"

Jag har genom åren utarbetat vägbeskrivningar från de vanligaste startpunkterna i närheten (stor riksväg relativt nära, E4, närmaste större städer, kommunens centralort), som jag har sparat i maskinläsbar form, så att jag slipper uppfinna vägbeskrivningar stup i kvarten.

Vi håller ibland kurser av olika slag på gården, och då skickar jag ut vägbeskrivningen i samband med bekräftelse om anmälan till kursen.
 
Jag skickar ett mail, sms i god tid, eller ber besökaren att ringa för vägbeskrivning när så behövs.

Jag brukar också be besökare att "titta på adressen i Hitta eller Eniros kartor innan avfärd, eftersom GPS och Google maps visar några hundra meter fel"

Jag har genom åren utarbetat vägbeskrivningar från de vanligaste startpunkterna i närheten (stor riksväg relativt nära, E4, närmaste större städer, kommunens centralort), som jag har sparat i maskinläsbar form, så att jag slipper uppfinna vägbeskrivningar stup i kvarten.

Vi håller ibland kurser av olika slag på gården, och då skickar jag ut vägbeskrivningen i samband med bekräftelse om anmälan till kursen.
Jag har sällan direkt kontakt med vare sig ambulansförare eller taxiförare.
 
Jag har sällan direkt kontakt med vare sig ambulansförare eller taxiförare.
Ambulanser har inte problem med "vanliga" navigationssystem. De använder andra system för att hitta till adresser.


Jag har tyvärr behövt bli hämtat av ambulans några gånger, jag är getingstick allergisk, och råkat trampa ner i jordgetingbo och fått allergisk reaktion. Min man hade något som troddes vara en hjärtinfarkt för ett antal år sedan.

Ambulansen, brandkåren och polisen hittar.

Numera har jag adrenalinpenna och mediciner hemma, men innan dess så var det ambulans som gällde när jag var på väg in i allergichock.

Det som är lite värre, är de upphandlade sjukresorna som genomförs med taxibilar. Jag har gått på rehabilitering, där sjukresor ingick, men det fungerade dåligt.
Det värsta fallet var en bil som körde en 12 mil lång omväg för att hämta mig.


Dessa förare har ofta usel lokalkännedom i stort, deras arbetsledare likaså, när det kombineras med "GPS som visar fel", så riskerar det att bli en gravt försenad bil, eller en bil som hamnar helt fel.
Ofta ska man resa tillsammans med andra som har ungefär samma resväg, för att spara klimat och pengar, men det har ibland blivit rent ut sagt stolliga omvägar kors och tvärs, medan personer som verkligen har haft samma väg (t.ex. andra deltagare på samma rehab-kurs), har åkt andra stolliga omvägar kors och tvärs...

Man får helt enkelt meddela när man bokar sjukresan, att det finns problem med GPS vägbeskrivning.
Några sjukbesök jag gjort på senare tid med bokad sjukresa har fungerat bra, men då har jag varit tydlig med att meddela "sista biten i GPS stämmer inte..."
 
Vad gäller Googles läns- och kommungränser, så finns det tiotusentals exempel på hur de i Google Maps är feldragna i Sverige.
Förmodligen använde de nån AI-tjänst som ritade upp gränserna på den tiden AI bara var en konceptuell idé.

Det finns, såvitt jag förstår, inget hopp för att dessa felaktigheter ska kamma till sig.
Samma för mig, hade fel postadress, jag fick kontakta Google, flera gånger. de ändrade min till slut, men inte resten av byn 😂
 
Ambulanser har inte problem med "vanliga" navigationssystem. De använder andra system för att hitta till adresser.


Jag har tyvärr behövt bli hämtat av ambulans några gånger, jag är getingstick allergisk, och råkat trampa ner i jordgetingbo och fått allergisk reaktion. Min man hade något som troddes vara en hjärtinfarkt för ett antal år sedan.

Ambulansen, brandkåren och polisen hittar.

Numera har jag adrenalinpenna och mediciner hemma, men innan dess så var det ambulans som gällde när jag var på väg in i allergichock.

Det som är lite värre, är de upphandlade sjukresorna som genomförs med taxibilar. Jag har gått på rehabilitering, där sjukresor ingick, men det fungerade dåligt.
Det värsta fallet var en bil som körde en 12 mil lång omväg för att hämta mig.


Dessa förare har ofta usel lokalkännedom i stort, deras arbetsledare likaså, när det kombineras med "GPS som visar fel", så riskerar det att bli en gravt försenad bil, eller en bil som hamnar helt fel.
Ofta ska man resa tillsammans med andra som har ungefär samma resväg, för att spara klimat och pengar, men det har ibland blivit rent ut sagt stolliga omvägar kors och tvärs, medan personer som verkligen har haft samma väg (t.ex. andra deltagare på samma rehab-kurs), har åkt andra stolliga omvägar kors och tvärs...

Man får helt enkelt meddela när man bokar sjukresan, att det finns problem med GPS vägbeskrivning.
Några sjukbesök jag gjort på senare tid med bokad sjukresa har fungerat bra, men då har jag varit tydlig med att meddela "sista biten i GPS stämmer inte..."
Fasrt Wille sa ju att ambulansen kör fel?
 
Fasrt Wille sa ju att ambulansen kör fel?
Frågan är om det är/var det som kallas "sjuktransport", eller Ambulans, alltså akutbil.

Jag vet säkert med mig att akutbilar som ambulans, brandkår och polis använder fler och bättre system för att hitta rätt än #standard GPS" t.ex. sjuktransporter.

Jag har pratat med personalen, när jag åkt ambulans, och dessutom ställt sådana där jobbiga, envetna frågor runt sjuktransporter, t.ex. sjukresor, som haft svårt att hitta rätt.
Sjuktransporter genomförs ibland med bilar som "ser ut som ambulanser".
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 318
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag bedriver en verksamhet (butik) och för detta hyr jag en lokal. Lokalen ligger i ett område som är under uppbyggnad. Jag skrev på...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Ramona
·
Relationer Skriver under hemligt eftersom situationen är lite känslig. Jag och min sambo bor i en villa. Villan ägs till hälften av min sambo...
Svar
8
· Visningar
1 547
Senast: Korven
·
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 863
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp