Grå "halvblodshingst" ?

P

prallan

Finns det några avelshingstar inom ridhästaveln som inte är avblekbara skimmlar? Som alltså har en djup grå färg som alla skimlmlar har som yngre, men då bestående. Bilden är en ung Airline H, så den färgen på en äldre hingst, som inte har blekt ur. Hoppas jag har varit tydlig nu 😅
 

Bifogade filer

  • aerFram.jpg
    aerFram.jpg
    10,2 KB · Visningar: 31
Nej, inte inom någon ras finns det då skimmlar just innebär att dom blir ljusare med åren, om du inte tänker på konstantskimmlar som finns i olika färger.
Precis vad jag tänker! Vi har dock en äldre PRE i stallet som är den mörkaste jag har sett för sin ålder. Men jag hör erfarna hästägare uttrycka sig om att de hoppas att unghästen förblir grå, och då funderade jag på ifall det var något jag hade missat.
 
Finns det några avelshingstar inom ridhästaveln som inte är avblekbara skimmlar? Som alltså har en djup grå färg som alla skimlmlar har som yngre, men då bestående. Bilden är en ung Airline H, så den färgen på en äldre hingst, som inte har blekt ur. Hoppas jag har varit tydlig nu 😅
Den skimmelfärg som är bestående är konstantskimmel, de har alltid kvar sin grundfärg på huvud, ben och tagel. T.ex som den här svartskimmeln, som Google hjälpt mig att hitta: (http://stuteriwildberry.weebly.com/wildberrys-miyako.html)
31901


Det finns avblekbara skimlar som bleks långsamt, de kommer dock alltid bli vita förr eller senare. Ingen förblir grå.
 
Den skimmelfärg som är bestående är konstantskimmel, de har alltid kvar sin grundfärg på huvud, ben och tagel. T.ex som den här, som Google hjälpt mig att hitta: Visa bifogad fil 31901

Det finns avblekbara skimlar som bleks långsamt, de kommer dock alltid bli vita förr eller senare. Ingen förblir grå.
Ja men exakt, men då ser en redan från föl att den inte är "vanlig" skimmel. Utan min fundering var kring de som börjar som avblekbar men stannar vid grå, som inte finns. :D
 
Ja men exakt, men då ser en redan från föl att den inte är "vanlig" skimmel. Utan min fundering var kring de som börjar som avblekbar men stannar vid grå, som inte finns. :D
De som bleks väldigt (!) långsamt kan dock vara gråa långt upp över 30 års ålder, så visst "finns" de, för de hinner inte bli vita innan de dör, men de är fortfarande vanliga avblekbara skimlar. De stannar inte som gråa, de bara... dör. :D
 
Inom connemaran finns det exempel på skimlar som aldrig blir helt vita utan får sina vita hår första kanske när de är 8 år eller äldre. Tex hingstarna Hagens O'cheif och Skahanagh Skylark.
På connemaraponny ifokus finns en intressant diskussion i ämnet eftersom dessa senskimlar verkar vara genetiskt annorlunda mot "vanliga" skimlar, men det är inget som någon har forskat på ännu. Dessa hingstar verkar te.x inte ge "vanliga" skimlar tillsammans med färgade ston.
 
Inom connemaran finns det exempel på skimlar som aldrig blir helt vita utan får sina vita hår första kanske när de är 8 år eller äldre. Tex hingstarna Hagens O'cheif och Skahanagh Skylark.
På connemaraponny ifokus finns en intressant diskussion i ämnet eftersom dessa senskimlar verkar vara genetiskt annorlunda mot "vanliga" skimlar, men det är inget som någon har forskat på ännu. Dessa hingstar verkar te.x inte ge "vanliga" skimlar tillsammans med färgade ston.
Vad syftar du på med "färgade ston"?
 
Finns det några avelshingstar inom ridhästaveln som inte är avblekbara skimmlar? Som alltså har en djup grå färg som alla skimlmlar har som yngre, men då bestående. Bilden är en ung Airline H, så den färgen på en äldre hingst, som inte har blekt ur. Hoppas jag har varit tydlig nu 😅
Nej är det korta svaret.
 
Finns det då några hingstar/linjer inom ridhästaveln som är gråa länge?
 
Ja, det var ju lite märkligt uttryckt, alla har ju en färg :o.
Jag menar ston som inte är skimlar (vanliga, konstant eller sen).
Att blanda in konstantskimmel blir väldigt förvirrande, då det är ett helt annat anlag och hästarna är fullt färgade vissa delar av året. De borde räknas som lika mycket färgade som övriga anlag i det sammanhanget.

Totalt sidospår, men tycker det är väldigt olyckligt att det heter konstantskimmel på svenska, då det lätt blir förvirrande.
 
Ja, det var ju lite märkligt uttryckt, alla har ju en färg :o.
Jag menar ston som inte är skimlar (vanliga, konstant eller sen).
Jaja.
Så långt jag förstått det så är ju skimmelanlaget autosomalt, dominant. Om hingsten är heterozygot så är sannolikheten för nedärvning 50% - vid varje betäckning.
Det innebär att slumpen lika gärna kan göra att det blir 100% icke-skimlar som avkomma.
Det är klart att hingsten kan lämna skimlar, utifrån hur nedärvningen går till.
 
Jaja.
Så långt jag förstått det så är ju skimmelanlaget autosomalt, dominant. Om hingsten är heterozygot så är sannolikheten för nedärvning 50% - vid varje betäckning.
Det innebär att slumpen lika gärna kan göra att det blir 100% icke-skimlar som avkomma.
Det är klart att hingsten kan lämna skimlar, utifrån hur nedärvningen går till.

Fast i fallet med senskimlarna finns det en otestad hypotes om att det inte är ett vanligt skimmelanlag.

Här kommer en länk till senskimmeldiskussionen, hoppas det inte bryter mot några Bukeregler.
Under diskussionsämne färgfrågor finns det fler inlägg.

https://connemaraponny.ifokus.se/di...-som-bleks-av-sent?4d7124a7b9cb4621410470a5-1
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 099
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 604
Senast: Tofs
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
Övr. Barn Bakgrunden till den här tråden är ett verkligt, aktuellt fall, som fått mig att fundera på hur systemet fungerar i verkligheten. Tanken...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp