Grå skugga i ögonen?

D

Dundret

Har en valack på 17 år som jag haft i drygt 2 år, han har alltid haft en grå skugga i båda ögonen. Syns när det lyser ljus in i dem, då syns det är liksom dimmigt.
Har sett han stöta emot nosryggen på boxkanten ibland om han tex har huvet nere och äter och sen lyfter upp det och ska titta ut så kan han stöta till.
Men han har inga problem att se skiftningar i marken tex från svart asfalt till grå osv. Skyggar aldrig och är inte speciellt tittig (om han inte ser nåt "farligt" som en okänd häst lr människa med en massa hundar på långt håll:D)
Men han är lite småklumpig med huvet ibland, men inte så man reagerar. Han visar inga tecken att ha dålig syn, merän vara lite klumpig med huvet speciellt när han är slö och går och sover.
Men så har han också varit i dessa 2 åren och det har inte blivit sämre.

Kan det vara nåt som grå starr lr nåt? Brukar inte det gå fort om det har det, att synen blir värre och värre på rätt kort tid och snabbt tappar synen? Finns det kanske godartad och elakartad starr? Där den elaka ger blindhet och den goda skuggor men inte blindhet? (vet inte så mkt om ögonsjukdomar, så jag gissar lite)

Skuggorna och klumpigheten har inte blivit förändrade alls sen jag köpte han. Så jag har aldrig brytt mig speciellt, men nu har jag börjat fundera lite varför han har en sån skugga i båda ögonen. Kanske vissa hästar bara har såna ögon?
Har en till häst i stallet som är så, han är dock 20 år. Lika dimmig o grumlig, men han är inte alls klumpig med huvudet. Han ser också dimmig ut i ögonen tom lite värre. Men verkar inte ha synproblem alls.
Han har haft det under de 3 åren jag sett han och där är även en vit ring runt det "svarta" i ögat där skuggorna finns. Min häst har också en sån ring men den är mer blåaktig.. 1 mm tunn ring typ. Detta har också funnits där under de åren jag haft han.

Nån som vet vad det kan vara/bero på? Har tänkt att fråga vet. om det men glömmer det alltid. Retar mig på det, var ju inne på klinik och allt och det hade ju varit ett gyllene tillfälle att fråga så de kunnat se och lysa i ögonen. Men om det varit nåt onormalt tycker jag de skulle lagt märke till det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grå skugga i ögonen?

Jag tror att man kan se en viss dimma på allas ögon beroende på hur man lyser...

Nu vet jag inte hur grå starr beter sig på häst, men på människor kan det gå väldigt långsamt. Sedan tror jag att de vänjer sig vid sämre sikt, de har ju så många andra fina sinnen...
Jag kan tycka att det låter som att din häst kanske ser lite dåligt på nära håll snarare, som ett vanligt synfel.
Eller så är han klumpig :crazy:
Om han inte verkar störas av det är det nog inte annat att göra än att hålla koll på det.
Ringen är något som även äldre människor kan få, jag har för mig att det är slaggprodukter som lagrats i muskeln som är den färgade delen i ögat. Tror att det finns alternativmedicinare som menar sig kunna se i den ringen hur hästen mår...
 
Sv: Grå skugga i ögonen?

Låter som katarakt (grå starr).
Huruvida hästen blir helblind av det är beroende på vilken typ av katarakt det är.

Tycker nog du ska kolla upp ögonen hos vet.
 
Sv: Grå skugga i ögonen?

Går det att behandla? Hos människor vet jag de opererar, men hur funkar det på häst egentligen?
Täcker försäkringen det när hästen är över 15? Försäkrad hos agria i maximal men nu har det ju ändrats så det bara finns vanlig vet. vård..

Givetvis kollar jag upp det nästa gång vet. är här lr om det verkar bli värre..

Hur tycker ni det låter med andra hästen som är 20 år? Den har en vit ring i sitt öga och är mer grumlig och dimmig. Inga problem av det enligt ägare och vad jag sett.. Men tycker det är konstigt när han är så dimmig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Grå skugga i ögonen?

Har kollat lite i andras hästars ögon och vissa ser lite gråa ut men vissa är helt svarta. Men inga andar hästar vad jag sett har en sån ring i ögat runt det svarta där ögat övergår i brunt som min lr den andra har.
 
Sv: Grå skugga i ögonen?

Det är något ögonproblem i alla fall.
Jag tycker du ska kontakta veterinär som undersöker honom!

Det bästa man kan göra.:smirk:
 
Sv: Grå skugga i ögonen?

det går att operera men är ett väldigt lidande för hästen och det var väldigt låg % som blev bra :crazy:

tror att det kan avstanna å hästen e "bra" i flera år, likaväl som det kan gå i rasande fart...

just det där att de snubblar, lägger huvudet lite på sned å kollar mkt...
sen kan du ju se hur han blir behandlad av övriga i hagen... är han ranghög å "åker ner"... håller han sig för sig själv osv...

men fråga vet. måla inte fan på väggen :)
hoppas att det inte är nått!!!!
 
Sv: Grå skugga i ögonen?

För att "billighetsdiagnostisera" katarakt (i alla fall på människor) behöver man bara lysa in i ögat på lite håll. Om du ser "fläckar" i ögonreflexen (reflexen=så där som det blir med fotoblixt röda ögon) talar det för katarakt. Sjukdomen framskrider för det mesta inte så fort, men stör synen genom att fläckarna i linsen skymmer synfältet. Linsen är i vanliga fall helt klar och ser svart ut genom att det är mörkt bakom. Sen kan ju hästen se dåligt av en massa andra skäl förstås, så kolla med vet om du tycker att hästen verkar ha problem.
Operation på människor har toppenresultat, man byter ut den naturliga geléiga, men grumlade linsen mot en i plast och man kan tom få en som korrigerar för ens synfel, men om man gör det på hästar på samma sätt vet jag faktiskt inte.
 
Sv: Grå skugga i ögonen?

Operation på människor har toppenresultat, man byter ut den naturliga geléiga, men grumlade linsen mot en i plast och man kan tom få en som korrigerar för ens synfel, men om man gör det på hästar på samma sätt vet jag faktiskt inte.

det är tyvärr det man inte kan... iaf inte med bra resultat :cry:
 

Liknande trådar

Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 065
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 096
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 598
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp