MiniLi

Trådstartare
Jag är väldigt förtjust i att använda riktig grädde i min matlagning. Gärna vispgrädde och i andra hand typ mellangrädde.

Men så har jag börjat klura på hur nyttigt det faktiskt är. Det blir ju en del feta såser om man säger så..
Samtidigt så tycker jag verkligen inte om "låtsasgrädde". Det är ju halvt omöjligt att få bra smak på maten med lightprodukter!

Vilken typ av grädde använder du i mat?
Hur resonerar du kring fetthalt?
Kompenserar du ev hög fetthalt på annat sätt?

Varken jag eller sambo har problem med fetma men nog börjar även vår vikt smyga sig uppåt...
 
Sv: Grädde?

Jag ser det som att det måste vara nyttigare med den "äkta" varan istället för produkter som försöker efterlikna den "äkta" varan och därför behöver olika sorters tillsatser. Jag drar hellre ner på rena onyttigheter som chips, godis och kakor till förmån för att kunna använda helfeta alternativ i ex.vis mejerivaror. Lättmjölk är nog den enda mejerivaran som jag köper som inte är fullfet. Använder heller inte margarin.
 
Sv: Grädde?

Jag tycker det blir alldeles för mäktigt och gräddigt med riktig grädde. Jag har lite svårt för smaken. Meningen är väl att man ska ha i lite mindre. Men gör jag tex tomatsoppa tycker jag att det blir godare med matlagningsgrädde.

Här om dagen gjorde jag champinjonsoppa och följde bara receptet utan att tänka och det var 2.5 dl vanlig grädde. Fördelen var ju att vi inte behövde äta mer den dagen. Fy katten vad mätta vi blev!!
 
Sv: Grädde?

Fast mellan/matlagningsgrädde har väl inte fler tillsatser än vispgrädde? Jag använder i princip aldrig vispgrädde i mat, möjligen om jag har en slatt över, då brukar jag ta hälften vispgrädde, hälften mjölk. Tycker dels att det blir för mäktigt och stabbigt med ren vispgrädde, och sen blir det ju väldigt kaloririkt.
 
Sv: Grädde?

Jag ser det som att det måste vara nyttigare med den "äkta" varan istället för produkter som försöker efterlikna den "äkta" varan och därför behöver olika sorters tillsatser.

Vilka tillsatser hittar du i grädde, då?

I mitt kyl har jag just nu två sorters grädde med lägre fetthalt. Mellangrädden innehåller ett stabiliseringsmedel, karragenan. Matlagningsgrädden innehåller enbart högpastöriserad grädde.

Till tårtor eller desserter skulle jag använda fet grädde. I matlagning fettreducerad.
 
Sv: Grädde?

Jag tycker att det är så pass få rätter som överhuvudtaget vinner på att man tillsätter grädde, att det inte är en så stor fråga för mig. Jag använder inte grädde i maten så ofta som en gång varannan vecka.

När jag använder grädde använder jag matlagningsgrädde. Förut brukade jag köpa kaffegrädde till matlagningen, men det verkar knappt existera längre. Matlagningsgrädde är ju ingen "light-produkt", utan bara en mindre fet gräddsort. Det där med 40% fett i grädden är väl inte heller någon naturlag?
 
Sv: Grädde?

Stabiliseringsmedel räknar jag som en tillsats, d.v.s. något man tillför ex.vis för att få samma konsistens som varan man försöker efterlikna (finns karragenan både i mellangrädde och matlagningsgrädde av det lokala märket jag köper).

I ex.vis crème fraîchen består den helfeta varianten av högpastöriserad grädde och levande mjölksyrakultur, lättvarianten består av högpastöriserad skummjölk och grädde och levande mjölksyrakultur + modifierad stärkelse, mjölkprotein och stabiliseringsmedlet pektin.
 
Sv: Grädde?

Ja självklart är stabiliseringsmedel en tillsats, det var därför jag tog upp det. Äkta vara skriver så här om karragenan: WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.

Men matlagningsgrädde finns alltså att få helt utan något annat än grädde.
 
Sv: Grädde?

Jag kör på helfeta produkter :0

MEN jag späder gärna ut med mjölk och reder av vid behov! :)
 
Sv: Grädde?

Jag är inte speciellt förtjust i grädde, använder det ganska sällan, men använder jag det så använder jag nog mest vispgrädde.
 
Sv: Grädde?

Det blir ju en del feta såser om man säger så..

---

Varken jag eller sambo har problem med fetma men nog börjar även vår vikt smyga sig uppåt...

Ganska sannolikt finns det väl en koppling där;)

Alltså, att äta feta såser i parti och minut går ju inte. Men det kanske inte är fetthalten i grädden man ska ändra på, utan vilket slags mat man lagar. Man måste ju inte dränka all mat i sås.
 
Sv: Grädde?

Jag köpte mellangrädde idag och roade mig, vis av Icagrädden, med att kolla innehållet. Det finns inget annat än grädde i den.

Nu är jag inte med i gänget som har skräck för tillsatser, men lätt-creme fraiche tycker jag helt enkelt inte smakar gott.

Den bästa lösningen på gräddproblemet, tycker jag dock verkar vara att TS vänjer sig av med att maten ska smaka så där sött-fett som gräddig mat gör. Och så helt enkelt använder den grädde hon föredrar, men mer sparsamt.
 
Sv: Grädde?

Enda gången vi använder vispgrädde är om det ska göras gräddtårta. Annars är det matlagningsgrädde eller "lättvispgrädde" som gäller. Dels för att jag inte gillar den superfeta smaken och den oljiga känslan man får i munnen och dels för att jag lika gärna kan sitta och käka på toalettstolen eftersom det passerar fort för att uttrycka det milt..
 
Sv: Grädde?

Det tycker jag är fördelen med vispgrädde och helfeta produkter, man blir fort mätt och står sig länge, sen får man ju se upp med vad man äter till och i övrigt. :d
 
Sv: Grädde?

Ja självklart är stabiliseringsmedel en tillsats, det var därför jag tog upp det. Äkta vara skriver så här om karragenan: WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.

Men matlagningsgrädde finns alltså att få helt utan något annat än grädde.

Det tvivlar jag inte på och det låter i mina öron väldigt positivt att man inte behövt tillsätta stabiliseringsmedel. Men inte i "mitt" märke och eftersom jag gärna stödjer lokalproducerat blir vispgrädden mitt alternativ.

*kl*
Sedan reagerar jag på att man tillsätter ämnen som man inte vågar rekommendera i barnmatsanvändning. Är fettreduceringen "värd" tillsatserna? Varför inte hellre dra ner på intaget?

Jag provade googla på Karragenan och kom till en sida som hette "Matsaker" (har ingen aning om tillförlitligheten) där det stod följande:
http://matsaker.wordpress.com/2010/10/09/stabilisatorer-karragenan-e407-e407a/

"N:s livsmedels- och jordbruksorganisation och Världshälsoorganisationen tillsatte en expertkommitté för att granska mattillsatser. Den konstaterade att ”grundat på tillgänglig information, är det olämpligt att använda karragenan eller bearbetade Euchema-alger i modersmjölkersättning”.

Det finns belägg från studier på råttor, marsvin och apor som vissar att degraderat karragenan (poligenan) kan orsaka sår i mag-tarmkanalen och mag-tarmcancer. Poligenan uppkommer genom att karragenan utsätts för höga temperaturer och syror. Den genomsnittliga karragenanmolekylen väger över 100,000 Da medan poligenan har en molekylvikt på under 50,000 Da. En vetenskaplig kommitté som arbetar på uppdrag av den Europeiska kommissionen har rekommenderat att mängden degraderat karragenan ska begränsas till maximalt 5% (detektionsgränsen) av den totala massan. När man testat livsmedelsprover som innehåller karragenan med hög molekylärvikt har forskarna inte hittat något poligenan.

En nyutkommen studie tyder på att karragenan inducerar inflammation hos mänskliga tarmceller i vävnadskultur genom en BCL-medierad väg som leder till aktivering av NFkappaB och IL-8. Karragenan kan vara immunogeniskt genom sin ovanliga alfa-1,3-galaktosidiska länk som är den del av dess disackaridenhetsstruktur.

Konsumtion av karragenan kan ha en roll i tarminflamation och eventuellt inflammatorisk tarmsjukdom, eftersom BCL10 liknar NOD2 vilkas mutationer är förknippade med en benägenhet att utveckla Crohns sjukdom.

Karragenan rapporteras också störa makrofagaktiviteten.

Man skulle kunna säga att karragenan är naturligt, eftersom det utvinns ur rödalger. Det betyder inte att det är säkert. Det är en gel som täcker insidan av magen. Det orsakar matsmältningsproblem. En del personer som äter sojaprodukter kan felaktigt skylla på sojan när de får ont i magen.

Karragenan med hög molekylärvikt betraktas som säkert medan karragenan med låg molekylärvikt (jämför poligenan) betraktas som farligt. Enzymer i mage och tarm kan omvandla karragenan med hög molekylärvikt till karragenan med låg molekylärvikt och poligenan. Dessa har länkats till cancer hos människor och diverse matsmältningsproblem."


Stämmer detta?!:eek:
 
Sv: Grädde?

Delvis KL

Tack för alla svar!
Skriver ett inlägg till alla instället för var och en..

Jag tror också att "naturliga" råvaror är nyttigare än light-produkter, men det är egentligen inte det som är bekymret för mig.
Matlagningsgrädde och mellangrädde tycker jag smakar helt ok egentligen, men med vispgrädde blir det enormt mycket godare och så står man sig längre.

Jag använder grädde i ganska mycket av min matlagning..
Korvstroganoff, köttfärssås, olika pastasåser, i pajer istället för äggstanning, i pastalådor och gratänger, i lasagne..
Jag brukar inte heller späda utan i tex korvstroganoff är det tomatkross och så några dl grädde som gör grejen. Mums!

Jag skulle tro att mitt problem är att jag både gillar den feta grädden och så dessutom har en förkärlek till kolhydrater = kaloribomb.

Jag är dock en pytteliten människa så har aldrig behövt bry mig om det men nu märker jag att jag har lagt på mig liiiite på magen och det skulle jag nog helst stoppa i tid.
 
Sv: Grädde?

Hellre en halv portion sås på vispgrädde än dubbel portion sås gjord på lättprodukter.
Man kan ju ta mindre helt enkelt.
 
Sv: Grädde?

Sant!

Och som någon annan sa så kan man hålla koll på sitt kaloriintag i övrigt gällande typ chips osv.

Jag tror att jag ska försöka räkna kalorier under en period för att se hur mycket vi faktiskt stoppar i oss och vart det känns lättast att dra ner :D
 
Sv: Grädde?

Jag använder vispgrädde och helfet creme fraiche etc.

Fetthalten bekymrar mig inte! Om jag häller i en skvätt grädde så är 40% av den slatten fett. Om jag har i en lite större klick smör i stekpannan är 80% av den klicken fett. Olivolja är rent fett. En äggula har 30% fett.
Jag gör ju inte sås på enbart grädde eller har enbart grädde i soppan etc. det är en smaksättare och är en mindre ingrediens.

Extra tjockt lager Bregott på mackan med magert pålägg eller mindre bredgott och en fetare ost. På något sätt jämnar det ju ut sig i längden. En del av den mat jag äter är ju i princip helt utan fett - som grönsakssoppa tex.

I mitt fall är det inte fettet som gör mig rund. Det är annat. Så ur viktperspektiv behöver jag inte undvika fett. Men använda med förnuft och måtta - som med allt annat.


Nu gillar jag ju grädde och skulle kunna dricka den rätt av :d så smaken är bara plus.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Buke. Jag har lurkat runt här sedan typ stallet-tiden, men aldrig haft någon aktiv användare. Jag vet att Buke är fullt av...
Svar
19
· Visningar
4 167
Senast: MM
·
Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp