Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Ok, så här gör jag carbonara!

Jag steker baconet (vegetariskt i mitt fall) och lägger det åt sidan. Sen ser jag till att det är lagom mycket olivolja i stekpannan för såsen. Jag slevar över lite pastavatten (noga med att få med mycket stärkelse) och låter vattnet koka bort. Sen slänger jag i pastan och baconet och stänger av värmen. Det är då jag har i pecorino och ägg (helst bara gulan), rör om noggrannt och sen kör jag på nymalen svartpeppar.
Det är ju exakt samma sätt som mitt recept. Det där fantastiska pastavattnet har jag aldrig förstått poängen med, liksom. Så mycket stärkelse är det inte, det är ju mest hett vatten.
 
Är med i en matgrupp på Fejjan och då var det någon stackare som la in ett recept på sin carbonara, med grädde. Det var som hen hade slagit ett barn, hundratals och åter hundratals kommentarer på hur fel det var och många verkade ta det personligt att försvara carbonara från grädde. (Inte här) Men det var en intressant tråd, att just carbonara väcker så mycket personliga känslor. Ingen bryr sig om man gör chili con carne med buljong eller grädde, men just carbonara verkar ses som namnskyddat. Bara en passus. Gott är det i alla fall, men kör veggiestyle.
Haha men gud.
 
Vi är väl alla överens om att en pizza margherita är en maträtt med pizzabotten, tomatsås och mozzarella, till exempel. Börjar du slänga på svamp, ananas och andra ingredienser så kan du ju inte fortsätta kalla det för en pizza margherita.

Likadant är det med pasta carbonara. Det är ett visst antal specifika ingredienser. Går man utanför det är det inte längre carbonara - det är en random pastasås.
 
Det är en vegansk variant av carbonara. Är carbonara namnskyddat på nåt sätt? Hur kan det vara så störande för andra att folk gör sina egna varianter av en rätt och kallar det för den maträtten det mest liknar?
Du tar bort ägg som är en grundsten i carbonara och lägger till havregrädde som är något man inte alls har i, nog blir det vegansk, men carbonara är det inte.
 
För att du slänger i en massa extra grejer. Det låter som en jättegod pastarätt men tror inte att någon skulle se den framför sig när de tänker carbonara.
Vadå för extragrejor? Tror du vinägern syns? Den rökta paprikan, chilin och vinägern bara höjer smaken på baconet. Jag lovar att man inte ser skillnad - och det smakar inte paprika och vinäger heller, utan bara ovanligt gott bacon.

När det gäller vegetabiliskt tillskott, som ärter, lök eller svamp, så tycker jag personligen det blir för stabbigt med bara pasta och ägg/ost/bacon, men det går ju att utesluta. Ärter är ju för övrigt rätt vanligt att ha i, det är inte heller min uppfinning.
 
Du tar bort ägg som är en grundsten i carbonara och lägger till havregrädde som är något man inte alls har i, nog blir det vegansk, men carbonara är det inte.
Du svarade inte på:
Är carbonara namnskyddat på nåt sätt? Hur kan det vara så störande för andra att folk gör sina egna varianter av en rätt och kallar det för den maträtten det mest liknar?
 
  • Gilla
Reactions: rtf
Vadå för extragrejor? Tror du vinägern syns? Den rökta paprikan, chilin och vinägern bara höjer smaken på baconet. Jag lovar att man inte ser skillnad - och det smakar inte paprika och vinäger heller, utan bara ovanligt gott bacon.

När det gäller vegetabiliskt tillskott, som ärter, lök eller svamp, så tycker jag personligen det blir för stabbigt med bara pasta och ägg/ost/bacon, men det går ju att utesluta. Ärter är ju för övrigt rätt vanligt att ha i, det är inte heller min uppfinning.
Men kalla det inte för carbonara helt enkelt.
 
Du tar bort ägg som är en grundsten i carbonara och lägger till havregrädde som är något man inte alls har i, nog blir det vegansk, men carbonara är det inte.
Fast jag tycker nog det är skillnad när man veganiserar en maträtt som vanligtvis är animalisk. Då är det lättast att säga vegansk Carbonara, på samma sätt som man säger växtmjölk fast det inte innehåller mjölk
 
Vi är väl alla överens om att en pizza margherita är en maträtt med pizzabotten, tomatsås och mozzarella, till exempel. Börjar du slänga på svamp, ananas och andra ingredienser så kan du ju inte fortsätta kalla det för en pizza margherita.

Likadant är det med pasta carbonara. Det är ett visst antal specifika ingredienser. Går man utanför det är det inte längre carbonara - det är en random pastasås.
Fast nä. Här var det ju inte frågan om att lägga på svamp och ananas, utan snarare ”Har du TIMJAN i tomatsåsen?? Då är det inte margherita längre, det ska bara vara tomater i såsen!!!”.

Jag skulle säga att det fortfarande är margherita om man har timjan i tomatsåsen. Och det är fortfarande carbonara även om man har en skvätt vinäger på baconet.
 
Fast nä. Här var det ju inte frågan om att lägga på svamp och ananas, utan snarare ”Har du TIMJAN i tomatsåsen?? Då är det inte margherita längre, det ska bara vara tomater i såsen!!!”.

Jag skulle säga att det fortfarande är margherita om man har timjan i tomatsåsen. Och det är fortfarande carbonara även om man har en skvätt vinäger på baconet.

Men nu var det ju inte en skvätt vinäger som var ditt enda tillägg - det var ju ett flertal saker som inte hör till det ursprungliga receptet? Det är ju sjömil ifrån en klassisk carbonara.
 
Det ska absolut inte vara grädde i en äkta carbonara. Jag fått lära mig att det traditionellt är guanciale, ägg, pecorino, svartpeppar. Eventuellt en skvätt pastavatten för att få till rätt konsistens på såsen, men i de allra flesta fall blir det krämigt nog av äggen och osten. Rättens enkelhet och få ingredienser är ju själva grejen med den.

De ändringar som anses allmänt accepterade är väl att använda pancetta istället för guanciale, och parmesan istället för pecorino (det blir dock inte alls lika gott). Slänger man i massa annat så blir det inte längre en carbonara utan en annan krämig pastarätt.
 
Nejnej. Inte "enligt mig". Utan vad carbonara faktiskt ÄR. Carbonara är ju namnet på en specifik maträtt från det italienska köket med specifika ingredienser. Avviker man från receptet är det alltså inte längre carbonara.
Vilken ingrediens är det som du upplever som stötande?

Jag skulle ju säga att köttbullar är köttbullar även om man har timjan istället för mejram i dem, men det kanske bara är jag. Alla klassiska husmanskosträtter finns i olika varianter.

Carbonara för mig är stekt, rökt fläsk, blandat med kokt pasta, ägg, parmesan och svartpeppar. Det är fortfarande carbonara även om man tar bacon istället för pancetta, och det är fortfarande carbonara om man tar pecorino istället för parmesan.
 
Men varför? Om folk kommer känna igen rätten som mest lik carbonara, ska man kalla det "carbonaraliknande pastarätt"? 😅
Fast det är fortfarande inte en carbonara du beskriver. Om jag har valet att beställa mellan niyamas vegocarbonarasås och carbonara så väljer jag utefter min smak och uppfattning det jag föredrar.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 519
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 329
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 797
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp