Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Det där med att ha ärtor i; kan det vara något som kommer från att man ätit pasta alla papalina, tro? Det påminner ju en del om carbonara men är onekligen mindre strikt när det gäller varianter, t ex grädde/inte grädde, och ärtor är en ingrediens som förekommer i de flesta recept.
Det är nog högst sannolikt faktiskt!
 
Snacka om att känslorna går heta här 🤣🤣

"min" carbonara består av pasta penne, färdigköpt ostsås och fördigstrimlad skinka 😱🙈😋😁 och svartpeppar 😉 ibland en äggula på toppen, om jag orkar.
Således har jag ingen aning om ifall det är grädde i eller inte men det spelar nog ingen roll för jag tror jag lyckades förolämpa er allihopa nu med de andra ingredienserna 🙈

/fuskar gärna i köket 🙋‍♀️

 
Finns inga bra äggsubstitut som kan användas på det sättet. Men man kan ju ha mixade cashewnötter och näringslära istället för havregrädde och ost. Tvivlar dock på att någon vill kalla den Carbonara ändå. 😅
Nej jag tror inte heller det tyvärr. Svårt att få till det där krämiga som går ihop med pastavattnet och tjocknar. Men för mig är det lika långsökt att kalla en plantgräddbaserad carbonarainspirerad rätt för vegansk carbonara som att kalla en djurgräddbaserad rätt för carbonara.
 
Nu haver jag förtärt min carbonara, bacon eftersom jag inte hade någon pancetta hemma. Och *host* lite finhackad vitlök som jag fräste med bacon :crazy: vispade ihop tre ägg plus en äggula tillsammans med riven pecorino. Hällde i en del pastavatten för att få mer sås, rev parmesan och drog några varv med pepparkvarnen.

Yum. Följde dessutom italienska kocken och drog woken av den varma plattan innan jag rörde ner ägg-och-ost blandningen så ingen äggröra. :d
 
Men för mig är det lika långsökt att kalla en plantgräddbaserad carbonarainspirerad rätt för vegansk carbonara som att kalla en djurgräddbaserad rätt för carbonara.
Orsaken till att jag kallar det så är för att det är enklaste sättet att få en blandkostare att förstå vilken typ av mat jag föreslår. Hittills har det funkat bra, ingen har sagt "men det är ju inte alls likt carbonara!". Säger jag bara pasta med alspånsrökt tofu säger de flesta jag känner "pasta med vadå? :confused:".

När jag föreslog pasta och ärtfärssås trodde en kompis att jag skulle mixa gröna ärtor till nån sås. När jag förklarade att jag köper ärtfärs och gör typ vegansk köttfärssås så fattade han vad för mat jag föreslog.
 
En god vän som är Italienare och matfreak har upplyst mig att det där med grädden är olika beroende var i Italien man befinner sig.
Han har inte grädde i men säger att det är inte fel eller oäkta med en liten skvätt.

Själv har jag liite grädde, typ några matskedar plus pastavatten. Gör på rökt sidfläsk eftersom det är billigare. Givetvis äggula, vitlök och en jäkla massa parmesan och svartpeppar :d
 
Jag tycker att typ allt blir bättre med grädde, förutom carbonara! Blev jättebesviken sist jag var på restaurang och tog min favoriträtt carbonara - fick ngn gräddig variant 🤨

Sen gillar jag pastasås också, men det är inte carbonara.
 
Funderar på varför flertalet stoppar i ärtor i carbonara? (Fan så räligt:rofl:) Vill man ha grönsaker till så lägger man dom bredvid, helst på egen talrik.
Känns lite som "skolmats-risotto" vanligt ris, ingen parmesan och en påse med ärtor/paprika och ärtor... Totalt snustorrt.. Sådär ungar, idag blir det risotto på vårt sätt:D
 
Tänkte göra carbonara ikväll och tittade lite på recept. Det verkar finnas en viss rivalitet mellan om man ska ha grädde i carbonaran eller inte. Så vad säger Buke, med eller utan? Välkomna att lägga till recept, tillagning och varför med eller utan är det enda rätta sättet att tillaga det på.
Endera funkar för mig, kan rent av ha svamp i :D
 
Min favorit är blanda philadelphiaost med äggula och sen röra ihop med pasta och bacon och toppa med parmesan. Förmodligen ingen äkta carbonara heller men supergott! Och snabbt och enkelt!
 
Funderar på varför flertalet stoppar i ärtor i carbonara? (Fan så räligt:rofl:) Vill man ha grönsaker till så lägger man dom bredvid, helst på egen talrik.
Känns lite som "skolmats-risotto" vanligt ris, ingen parmesan och en påse med ärtor/paprika och ärtor... Totalt snustorrt.. Sådär ungar, idag blir det risotto på vårt sätt:D

Just den där förbannade "risotton" :banghead: Jag minns när jag gick i skolan och det skulle serveras risotto. Mums, tänkte jag i förväg. Yuäck, tänkte jag efteråt. Det var ju bara vanligt jäkla kokt ris med sådana där frysgrönsaker i :yuck:
 
Funderar på varför flertalet stoppar i ärtor i carbonara? (Fan så räligt:rofl:) Vill man ha grönsaker till så lägger man dom bredvid, helst på egen talrik.
Känns lite som "skolmats-risotto" vanligt ris, ingen parmesan och en påse med ärtor/paprika och ärtor... Totalt snustorrt.. Sådär ungar, idag blir det risotto på vårt sätt:D
Jag har grönsaker i all mat. Jag tycker det blir för stabbigt annars. Varför skulle man vilja ha grönsakerna på en tallrik bredvid? Man vill ha grönsakerna i maten av samma anledning som man inte vill äta osten separat på en tallrik bredvid - det är ju när den är i maten som det blir gott.

Sen är jag personligen inte så förtjust i just ärter, så jag tar hellre svamp. Men många gillar ju ärter.

Jag har för övrigt grönsaker i risotto också. Men inte fryst ärtermajspaprika, förståss. Utan svamp eller sparris eller nåt annat gott.
 
Jag har grönsaker i all mat. Jag tycker det blir för stabbigt annars. Varför skulle man vilja ha grönsakerna på en tallrik bredvid? Man vill ha grönsakerna i maten av samma anledning som man inte vill äta osten separat på en tallrik bredvid - det är ju när den är i maten som det blir gott.

Sen är jag personligen inte så förtjust i just ärter, så jag tar hellre svamp. Men många gillar ju ärter.

Jag har för övrigt grönsaker i risotto också. Men inte fryst ärtermajspaprika, förståss. Utan svamp eller sparris eller nåt annat gott.
Men svamp är ju inte en grönsak.
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 434
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 313
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 644
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp