Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Funderar på varför flertalet stoppar i ärtor i carbonara? (Fan så räligt:rofl:) Vill man ha grönsaker till så lägger man dom bredvid, helst på egen talrik.
Känns lite som "skolmats-risotto" vanligt ris, ingen parmesan och en påse med ärtor/paprika och ärtor... Totalt snustorrt.. Sådär ungar, idag blir det risotto på vårt sätt:D

Min teori:


Det där med att ha ärtor i; kan det vara något som kommer från att man ätit pasta alla papalina, tro? Det påminner ju en del om carbonara men är onekligen mindre strikt när det gäller varianter, t ex grädde/inte grädde, och ärtor är en ingrediens som förekommer i de flesta recept.

Ursprungsreceptet för Fettuccine alla papalina innehåller inte ärtor, men nu är det vanligt att den tillagas med både ärtor och svamp, och det är heller inget märkligt om ägget och smöret bytts ut mot grädde. Detta gäller alltså även i Italien och på restauranger där.
 
Jag har grönsaker i all mat. Jag tycker det blir för stabbigt annars. Varför skulle man vilja ha grönsakerna på en tallrik bredvid? Man vill ha grönsakerna i maten av samma anledning som man inte vill äta osten separat på en tallrik bredvid - det är ju när den är i maten som det blir gott.

Sen är jag personligen inte så förtjust i just ärter, så jag tar hellre svamp. Men många gillar ju ärter.

Jag har för övrigt grönsaker i risotto också. Men inte fryst ärtermajspaprika, förståss. Utan svamp eller sparris eller nåt annat gott.
Fast svamp och sparris förekommer ju rätt ofta i risotto även på restaurang och det är gott. Men dom där jäkla ärtorna, dom har man till kokt fisk tycker jag :)

Jag har alltid grönsakerna bredvid till pastarätter, tycker inte det blir gott att blanda ihop. Skillnad med tex thai, men då har man ju nudlar och inte vanlig pasta.
 
Off topic men ... Just havregrädde (jag köper Oatleys iMaten) tycker jag är mycket godare i mat än vanlig grädde. Man slipper den där lite mjölkiga smaken och får en djupare och godare smak. Tips även om man i vanliga fall använder mejeriprodukter. Havregrädde är en höjdare!
Framför oatlys är god! Supergod i potatismos (min yngste son är känslig för mjölk så vi använder oftast havrebaserat istället för mjölkprodukter.)
 
Just den där förbannade "risotton" :banghead: Jag minns när jag gick i skolan och det skulle serveras risotto. Mums, tänkte jag i förväg. Yuäck, tänkte jag efteråt. Det var ju bara vanligt jäkla kokt ris med sådana där frysgrönsaker i :yuck:
Helt fruktansvärt :rofl: Ofta kunde dom även byta ut riset mot pyttesmå pastasnäckor. Det va så jävla torrt att man kunde ha det som grus i sandlådan.
 
Fast svamp och sparris förekommer ju rätt ofta i risotto även på restaurang och det är gott. Men dom där jäkla ärtorna, dom har man till kokt fisk tycker jag :)

Jag har alltid grönsakerna bredvid till pastarätter, tycker inte det blir gott att blanda ihop. Skillnad med tex thai, men då har man ju nudlar och inte vanlig pasta.
Pasta utan grönsaker är i mitt tycke knappt ätbart. Superstabbigt. Sen om man specifikt tycker om ärter eller inte är väl mer en smaksak. Men nån sorts grönsak behövs för att lätta upp pastan.

Det gäller iofs mat i allmänhet, jag vill ha mina grönsaker tillagade och i maten, inte råa på ett fat bredvid.
 
Pasta utan grönsaker är i mitt tycke knappt ätbart. Superstabbigt. Sen om man specifikt tycker om ärter eller inte är väl mer en smaksak. Men nån sorts grönsak behövs för att lätta upp pastan.

Det gäller iofs mat i allmänhet, jag vill ha mina grönsaker tillagade och i maten, inte råa på ett fat bredvid.
Jag tycker inte det lättar upp ett skit att ha dem i så alla är vi olika, jag har dem gärna bredvid, råa som tillagade. Enda gången jag tycker det gör sig med tillagade grönsaker i pasta är i pasta pomodoro. Men det är ju en egen rätt.
Ärtor är jättegott! Men inte till pasta.
 
Jag tycker inte det lättar upp ett skit att ha dem i så alla är vi olika, jag har dem gärna bredvid, råa som tillagade. Enda gången jag tycker det gör sig med tillagade grönsaker i pasta är i pasta pomodoro. Men det är ju en egen rätt.
Ärtor är jättegott! Men inte till pasta.
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.😂

Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…

Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?
 
Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?

Det kan ju vara så att andra inte upplever pasta som stabbigt? Jag har oftast inget behov av att blanda in grönsaker i maträtter där de ursprungligen inte hör hemma. Då kan jag ta grönsaker på en tallrik bredvid istället, om det behövs.
 
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.😂

Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…

Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?

Fast "pasta utan grönsaker" kan ju också betyda olika saker. Jag gör carbonara (och även versionen med grädde) utan grönsaker, tycker inte att det skulle "lätta upp" pastan att ha grönsaker i. Däremot så är det självklart för mig att måltiden som sådan innehåller grönsaker. Dvs jag har kanske hälften grönsaksfri pasta carbonara, och hälften sallad/grönsaker på annan tallrik. Inte för att lätta upp rätten men för att lätta upp måltiden :)
 
Fast "pasta utan grönsaker" kan ju också betyda olika saker. Jag gör carbonara (och även versionen med grädde) utan grönsaker, tycker inte att det skulle "lätta upp" pastan att ha grönsaker i. Däremot så är det självklart för mig att måltiden som sådan innehåller grönsaker. Dvs jag har kanske hälften grönsaksfri pasta carbonara, och hälften sallad/grönsaker på annan tallrik. Inte för att lätta upp rätten men för att lätta upp måltiden :)
Jag fattar inte heller hur svamp tex skulle kunna lätta upp en carbronara, det är ju skitstabbigt oavsett :) gärna sallad till, som komplement! Eller för all del svamp i också, men bara för att jag gillar svamp, tycker svamp på inget sätt ”lättar upp”
 
Namnskyddat eller ej så är det ju fortfarande inte carbonara? En pizza margherita fortsätter inte vara en pizza margherita om jag har på svamp och räkor.
Fast det heter pizza även om du byter ut botten mot något annat än den traditionella jästdegen. Det finns surdegspizza, det finns bakpulverpizza och det finns t o m pizza helt utan mjöl. En Margherita är för mig något med tomat och ost. Osten kan vara något annat än mozzarella, såsen kan vara lite olika smaksatt och ibland har de piffat till den med några blad basilika. Det finns inte ETT recept, det finns en generell inriktning.

När det gäller vegetariska versioner av kötträtter så tycker jag definitivt att det är fritt fram att ersätta med de produkter som passar bäst för att efterlikna originalet så mycket som möjligt. Det gäller allt från carbonara till janssons frestelse. Det är ju smaken man vill åt, och det kan uppnås på olika sätt.

Dessutom är det inte ovanligt att olika rätter får lite olika varianter. Tänkte på det här om dagen när jag fick frågan om jag ville äta lite (vegetarisk) borsjtj och blev serverad en soppa som förvisso innehöll rödbetor men i övrigt inte alls smakade som jag hade förväntat mig. Det var ju ingen syra! Och inte alls tillräckligt med rödbetor, smaken var söt av rotfrukter men saknade jordigheten från rödbetorna. För mig ska en borsjtj ha en distinkt smak av rödbetor, vinäger, lagerblad och vitpeppar. Men så är det inte för alla. Har fått en variant som var körd i blender med grädde också, på restaurang. Det var rent vidrigt.

(Jag har inte lagat carbonara sedan jag var tonåring, då på traditionellt vis. Möjligtvis att det var parmesan. Så jag lägger mig inte i just det. Men som icke köttätare blir jag lätt irriterad på köttätarnas veto på vissa maträtter. Senast var det väl köttfria köttbullar. Det är fel fel fel att kalla dem för köttbullar, det ska heta vegobullar. Vilket för konsumenten säger noll och nada om hur smaken är på ett ungefär)
 
Fast det heter pizza även om du byter ut botten mot något annat än den traditionella jästdegen. Det finns surdegspizza, det finns bakpulverpizza och det finns t o m pizza helt utan mjöl. En Margherita är för mig något med tomat och ost. Osten kan vara något annat än mozzarella, såsen kan vara lite olika smaksatt och ibland har de piffat till den med några blad basilika. Det finns inte ETT recept, det finns en generell inriktning.

Om du läser resterande inlägg så är det också poängen, att det finns rätter där variation råder men som ändå t ex kallas "pizza".

Jag vet inte vad du tycker att jag ska svara på resterande inlägg, den diskussionen var jag aldrig inne i.
 
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.😂

Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…

Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?
Jag låter ju inte bli att äta grönsaker bara för att dem inte är nerblandade i maten, jag vill ha dem sidan om, gillar ha dem lite krispiga och friska i smaken för att bryta av.

Min carbonara gör jag så här:

Kokar upp pastan tills den har ca 1min kvar i mkt salt vatten (ska smaka hav)
Bryner pancetta lätt
Blandar rikligt med riven Pecorino eller Parmesan (mannen föredrar parmesan) med 4gulor
lägger i pastan i pannan med pancettan och blandar i ost/guleblandningen och häller på pastavatten tills det blir krämigt (ej såsigt)
salt och grovmalen svartpeppar efter smak.
Glömde att jag har i lite olivolja också.

typ så.

Till har jag helst skivade bifftomater med örtig dressing gjord på olivolja/lite vitvinsvinäger och hackad bladpersilja och dijon
 
Senast ändrad:
Jag har grönsaker i all mat. Jag tycker det blir för stabbigt annars. Varför skulle man vilja ha grönsakerna på en tallrik bredvid? Man vill ha grönsakerna i maten av samma anledning som man inte vill äta osten separat på en tallrik bredvid - det är ju när den är i maten som det blir gott.

Sen är jag personligen inte så förtjust i just ärter, så jag tar hellre svamp. Men många gillar ju ärter.

Jag har för övrigt grönsaker i risotto också. Men inte fryst ärtermajspaprika, förståss. Utan svamp eller sparris eller nåt annat gott.
Man vill kanske ha en carbonara som görs på rätt vis och den innehåller inte en massa grönsaker och annat. Kan däremot väl tänka mig servera lite grönsaker till någon gång, men inte i maten. Om vi nu ska prata om "man".
 
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.😂

Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…

Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?
Fast bara för att man inte har i grönsaker i en rätt som inte innehåller grönsaker betyder ju inte det att man inte äter grönsaker alls. Man har bara i det i just den specifika rätten då den inte görs på det viset.
 
Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.😂

Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…

Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?

Jag tycker inte det är ett dugg stabbigt, det är gött med massa ost, grädde, pasta osv 😍
Gillar överlag inte grönsaker särskilt mycket, äter icke tillagade ärtor på sidan av till en del mat.
Vill inte ha grönsaksfest i maten.
 
Fast bara för att man inte har i grönsaker i en rätt som inte innehåller grönsaker betyder ju inte det att man inte äter grönsaker alls. Man har bara i det i just den specifika rätten då den inte görs på det viset.
Fast nu pratade vi ju om pasta generellt, inte bara pasta carbonara. Jag tycker ingen pastarätt blir god utan grönsaker i. Oavsett vilken pastarätt det är - utan grönsaker i blir pasta stabbigt.

Generellt, för min del, så lagar jag hellre så att det blir gott än att jag följer receptet slaviskt. Dvs, jag lagar hellre carbonara på mitt vis, eftersom den är godare, än att jag vägrar krydda upp baconet för att det ”inte ska vara så”. Det gäller ju all mat. Tycker jag att det blir godare med eller utan en ingrediens, så gör jag som blir godast.

Jag hoppas andra också lagar mat på det sättet, och inte lagar mat de vet kommer bli äcklig bara för att receptet säger att man ska göra på ett visst sätt?
 
Vårt recept på carbonara till två personer varav ett matvrak 😁
Kokar spaghetti med mycket salt. Steker ett paket eko bacon, klippt i bitar.
Blandar två äggulor med riven Västerbottenost, ett halvt litet paket brukar bli lagom.
Stänger av plattan och häller spaghettin över baconet och rör ner äggblandningen, häller i pastavatten tills det blir lagom konsistens.
På med svartpeppar och servera.
Inga grönsaker till 😑😂
 

Liknande trådar

Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 435
Senast: skogaliten
·
Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 314
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 651
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 789
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp