Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126

MJLee

Trådstartare
Tänkte göra carbonara ikväll och tittade lite på recept. Det verkar finnas en viss rivalitet mellan om man ska ha grädde i carbonaran eller inte. Så vad säger Buke, med eller utan? Välkomna att lägga till recept, tillagning och varför med eller utan är det enda rätta sättet att tillaga det på.
 
Tänkte göra carbonara ikväll och tittade lite på recept. Det verkar finnas en viss rivalitet mellan om man ska ha grädde i carbonaran eller inte. Så vad säger Buke, med eller utan? Välkomna att lägga till recept, tillagning och varför med eller utan är det enda rätta sättet att tillaga det på.
Utan!

Mitt favoritrecept:

Sätt på pastan. Stek bacon eller pancetta i en wok. Krydda med lite chipotle, rökt paprika och en skvätt vinäger. Tillsätt ev ärter eller lök eller svamp, om man vill ha lite grönsaker i.

Vispa ett ägg per portion och blanda med riven parmesan.

Häll ner den kokta pastan i woken (stäng av värmen på plattan) och blanda med baconet etc. Häll på ägg-ost-blandningen. Blanda. Mal svartpeppar över. Klart!

Det blir ju tjusigare att tallriksservera pastan med individuella äggulor på, men dels blir det en massa äggvitor över, och så blir det pyssel med att knäcka äggen snyggt så man kan servera äggulor i skalhalvan. Det här blir lika gott men är enklare.
 
Utan!

Mitt favoritrecept:

Sätt på pastan. Stek bacon eller pancetta i en wok. Krydda med lite chipotle, rökt paprika och en skvätt vinäger. Tillsätt ev ärter eller lök eller svamp, om man vill ha lite grönsaker i.

Vispa ett ägg per portion och blanda med riven parmesan.

Häll ner den kokta pastan i woken (stäng av värmen på plattan) och blanda med baconet etc. Häll på ägg-ost-blandningen. Blanda. Mal svartpeppar över. Klart!

Det blir ju tjusigare att tallriksservera pastan med individuella äggulor på, men dels blir det en massa äggvitor över, och så blir det pyssel med att knäcka äggen snyggt så man kan servera äggulor i skalhalvan. Det här blir lika gott men är enklare.
Men det där är ju inte heller en carbonara. :mad::laugh:
 
Är med i en matgrupp på Fejjan och då var det någon stackare som la in ett recept på sin carbonara, med grädde. Det var som hen hade slagit ett barn, hundratals och åter hundratals kommentarer på hur fel det var och många verkade ta det personligt att försvara carbonara från grädde. (Inte här) Men det var en intressant tråd, att just carbonara väcker så mycket personliga känslor. Ingen bryr sig om man gör chili con carne med buljong eller grädde, men just carbonara verkar ses som namnskyddat. Bara en passus. Gott är det i alla fall, men kör veggiestyle.
 
Ok, så här gör jag carbonara!

Jag steker baconet (vegetariskt i mitt fall) och lägger det åt sidan. Sen ser jag till att det är lagom mycket olivolja i stekpannan för såsen. Jag slevar över lite pastavatten (noga med att få med mycket stärkelse) och låter vattnet koka bort. Sen slänger jag i pastan och baconet och stänger av värmen. Det är då jag har i pecorino och ägg (helst bara gulan), rör om noggrannt och sen kör jag på nymalen svartpeppar.
 
Då är det inte carbonara! ;)

Självklart har man ägg i carbonara!
Lika självklart har man INTE grädde i carbonara!

:)

Å andra sidan gör man ju precis som man vill, men lite kul hur omdiskuterat det är dock! :)
Bara väntade in att någon skulle kommentera att det inte är carbonara...
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 085
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp