Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Jag tycker inte det är ett dugg stabbigt, det är gött med massa ost, grädde, pasta osv 😍
Gillar överlag inte grönsaker särskilt mycket, äter icke tillagade ärtor på sidan av till en del mat.
Vill inte ha grönsaksfest i maten.
Jag har ganska svårt för grädde i mat, tycker det blir jolmigt och sött. Pasta med ostsås t ex vet jag inte när jag åt sist, kanske tio år sen? Samma sak med quiche lorraine, det blir för stabbigt. Det är inte gött, det lägger sig som en sten i magen och smakar inget vidare.

Hälften av maten, minst, ska vara grönsaker tycker jag, annars blir det inte gott. Jag har grönsaker i allt utom pannkakor, typ.

Så, därför blir carbonara inte heller gott för mig utan grönsaker.
 
Fast nu pratade vi ju om pasta generellt, inte bara pasta carbonara. Jag tycker ingen pastarätt blir god utan grönsaker i. Oavsett vilken pastarätt det är - utan grönsaker i blir pasta stabbigt.

Generellt, för min del, så lagar jag hellre så att det blir gott än att jag följer receptet slaviskt. Dvs, jag lagar hellre carbonara på mitt vis, eftersom den är godare, än att jag vägrar krydda upp baconet för att det ”inte ska vara så”. Det gäller ju all mat. Tycker jag att det blir godare med eller utan en ingrediens, så gör jag som blir godast.

Jag hoppas andra också lagar mat på det sättet, och inte lagar mat de vet kommer bli äcklig bara för att receptet säger att man ska göra på ett visst sätt?
Jag har svårt att tro att många människor lagar mat som de tycker är äcklig bara för att de slaviskt måste följa receptet. Denna tråden visar ju delvis att så inte är fallet. Jag menar dock att bara för att man lagar en rätt efter hur receptet är betyder inte det att man inte äter grönsaker, det betyder bara att det inte ska vara grönsaker i rätten och att man tycker det är gott utan också.

Jag har grönsaker i det mesta, dock inte carbonara.
 
Fast nu pratade vi ju om pasta generellt, inte bara pasta carbonara. Jag tycker ingen pastarätt blir god utan grönsaker i. Oavsett vilken pastarätt det är - utan grönsaker i blir pasta stabbigt.

Generellt, för min del, så lagar jag hellre så att det blir gott än att jag följer receptet slaviskt. Dvs, jag lagar hellre carbonara på mitt vis, eftersom den är godare, än att jag vägrar krydda upp baconet för att det ”inte ska vara så”. Det gäller ju all mat. Tycker jag att det blir godare med eller utan en ingrediens, så gör jag som blir godast.

Jag hoppas andra också lagar mat på det sättet, och inte lagar mat de vet kommer bli äcklig bara för att receptet säger att man ska göra på ett visst sätt?

Bacon ska det ju inte vara oavsett ;)

Sen huruvida pasta måste ha grönsaker i sig för att inte vara stabbig är ju verkligen en fråga om tycke och smak. Men tycker du alltså att en "äkta" carbonara eller annan grönsaksfri pasta, serverad med sallad bredvid (tänk proportioner 50/50 är för stabbig. Men om du istället tillagar grönsakerna tillsammas med pastan eller i såsen så blir det lättare och ostabbigt? Du ska såklart tycka vad du vill men jag fattar inte logiken :D
 
Jag hoppas andra också lagar mat på det sättet, och inte lagar mat de vet kommer bli äcklig bara för att receptet säger att man ska göra på ett visst sätt?

Men alltså. Måste man idiotförklara folk på det här viset egentligen? Sakfrågan handlar om hur en Carbonara ska tillagas och med det vara en carbonara eller inte. Om jag tillagar en bibimap där jag har potatis istället för ris,, lägger till mozzarellakulor och bacon och en näve naturell persilja, - struntar i marinader och chili och lägger till rårivna morötter och lingonsylt och JAG tycker det är smaskens - är det fortfarande en bibimap då? Eller om jag gör en bulgogi utan salladsblad, utan soya men med vinäger, och med saffran istället för vitlök och jag tycker det är fantastiskt gott - är det fortfarande en bulgogi då?
 
Jag har ganska svårt för grädde i mat, tycker det blir jolmigt och sött. Pasta med ostsås t ex vet jag inte när jag åt sist, kanske tio år sen? Samma sak med quiche lorraine, det blir för stabbigt. Det är inte gött, det lägger sig som en sten i magen och smakar inget vidare.

Hälften av maten, minst, ska vara grönsaker tycker jag, annars blir det inte gott. Jag har grönsaker i allt utom pannkakor, typ.

Så, därför blir carbonara inte heller gott för mig utan grönsaker.

Alla är olika 😁
Jag älskar grädde i mat 😍
Grädde, massa chili, varmrökt lax till pasta 😍😍😍
 
Jag har ganska svårt för grädde i mat, tycker det blir jolmigt och sött. Pasta med ostsås t ex vet jag inte när jag åt sist, kanske tio år sen? Samma sak med quiche lorraine, det blir för stabbigt. Det är inte gött, det lägger sig som en sten i magen och smakar inget vidare.

Hälften av maten, minst, ska vara grönsaker tycker jag, annars blir det inte gott. Jag har grönsaker i allt utom pannkakor, typ.

Så, därför blir carbonara inte heller gott för mig utan grönsaker.
OM du vill, så testa Oatleys iMat, havregrädde alltså. Inte alls söt och jolmig och äcklig utan riktigt god. Nu använder inte jag heller grädde/havregrädde till just pasta, utan i andra rätter, men ändå.
 
Ingen bryr sig om man gör chili con carne med buljong eller grädde, men just carbonara verkar ses som namnskyddat. Bara en passus.

9 sidor tråd, och ingen har reagerat på det här?! :wtf:
Det är absolut inte grädde i en chili con carne! Aldrig någonsin. Chili con carne innehåller chili och kött. I vissa fall (även om det är officiellt förbjudet) bönor av olika slag, tomat eller ett fåtal andra grönsaker.

Hade jag beställt en chili con carne och fått någon form av köttgryta med grädde hade jag förmodligen skickat tillbaka den. Inte för att det behöver vara något fel på en kryddig köttgryta, men jag vill ha det jag har beställt och om man gör någon "inspirerad av"-rätt bör det framgå av menyn.

Det är klart vi alla är olika, det har väl blivit uppenbart i den här tråden om inte annat.😂

Som sagt, för mig är pasta utan grönsaker stabbigt och oaptitligt. Men det innebär ju inte att jag inte tycker andra får låta bli grönsakerna. Jag antar att om man vant sig vid att ha grönsaker i maten, så saknar man dem om de saknas? Tycker grönsaker (eller frukt och bär om det är en kaka) adderar lite variation i konsistensen, lite saftighet, variation i smaken - och gör maten nyttigare, dessutom. Problemet med vår kost är ju i regel att vi äter för lite frukt och grönt, inte för mycket…

Om inte grönsaker lättar upp pastan för dig, hur gör du för att lätta upp den då? Hur gör du din carbonara (t ex) lättare och inte så stabbig som den blir med bara animalier?

Jag äter halva tallriken med grönsaker bredvid. Det spelar ju ingen roll i magen för den potentiella stabbigheten, men det gör en jäkla skillnad i smak om grönsakerna är inblandade i pastan eller inte. I övrigt borde väl ingen bry sig om vad folk blandar i sin pastarätt, så länge man inte påstår att den är något den inte är?

(Btw, ute hade nog en carbonara med vanligt bacon fått mig att reagera också. Inte så att jag hade skickat tillbaka maten, men stället hade inte direkt fått några bra recensioner om det inte tydligt framgått av menyn vad de ändrat.)
 
9 sidor tråd, och ingen har reagerat på det här?! :wtf:
Det är absolut inte grädde i en chili con carne! Aldrig någonsin. Chili con carne innehåller chili och kött. I vissa fall (även om det är officiellt förbjudet) bönor av olika slag, tomat eller ett fåtal andra grönsaker.

Hade jag beställt en chili con carne och fått någon form av köttgryta med grädde hade jag förmodligen skickat tillbaka den. Inte för att det behöver vara något fel på en kryddig köttgryta, men jag vill ha det jag har beställt och om man gör någon "inspirerad av"-rätt bör det framgå av menyn.



Jag äter halva tallriken med grönsaker bredvid. Det spelar ju ingen roll i magen för den potentiella stabbigheten, men det gör en jäkla skillnad i smak om grönsakerna är inblandade i pastan eller inte. I övrigt borde väl ingen bry sig om vad folk blandar i sin pastarätt, så länge man inte påstår att den är något den inte är?

(Btw, ute hade nog en carbonara med vanligt bacon fått mig att reagera också. Inte så att jag hade skickat tillbaka maten, men stället hade inte direkt fått några bra recensioner om det inte tydligt framgått av menyn vad de ändrat.)
Precis, det gör en jäkla skillnad i smak om grönsakerna är blandade med pastan. Och det är anledningen till att jag inte vill ha grönsakerna bredvid. Det ska liksom vara grönsaker i varje tugga, som det blir när de ingår i maten istället för att ligga bredvid. Mums!
 
Bacon ska det ju inte vara oavsett ;)

Sen huruvida pasta måste ha grönsaker i sig för att inte vara stabbig är ju verkligen en fråga om tycke och smak. Men tycker du alltså att en "äkta" carbonara eller annan grönsaksfri pasta, serverad med sallad bredvid (tänk proportioner 50/50 är för stabbig. Men om du istället tillagar grönsakerna tillsammas med pastan eller i såsen så blir det lättare och ostabbigt? Du ska såklart tycka vad du vill men jag fattar inte logiken :D
Logiken är att jag vill ha tillagade grönsaker i varje tugga. Jag vill inte först äta en tugga stabbig pasta, och sen en tugga kall sallad. Det är inte alls lika gott. Det hjälper ju inte att nästa tugga är bara sallad när jag har munnen full med ägg, ost och pasta. Pastatuggan blir inte roligare för det.
 
Jag har svårt att tro att många människor lagar mat som de tycker är äcklig bara för att de slaviskt måste följa receptet. Denna tråden visar ju delvis att så inte är fallet. Jag menar dock att bara för att man lagar en rätt efter hur receptet är betyder inte det att man inte äter grönsaker, det betyder bara att det inte ska vara grönsaker i rätten och att man tycker det är gott utan också.

Jag har grönsaker i det mesta, dock inte carbonara.
Och för mig gäller regeln ”ingen mat är god utan grönsaker” även pasta carbonara, så därför har jag grönsaker i min pasta carbonara. Och kallar den carbonara. 😱
 
Men ägg och ostindränkt grönsak går bra? Fattar inte heller logiken!
Det är ju smakskillnad på en broccoli i ägg och ost och en bit pasta i ägg och ost, eller hur? Det är ju glasklart! En bit pasta är stabbig, en grönsak är inte stabbig. Pasta med ost är stabbigt i kubik, grönsaker med ost är hälften stabbigt och hälften inte.
 
Det är ju smakskillnad på en broccoli i ägg och ost och en bit pasta i ägg och ost, eller hur? Det är ju glasklart! En bit pasta är stabbig, en grönsak är inte stabbig. Pasta med ost är stabbigt i kubik, grönsaker med ost är hälften stabbigt och hälften inte.
Kanske! Jag tycker både svamp och ärtor i ägg och ost är rätt stabbigt! Men smaksak, uppenbarligen!
 
Kanske! Jag tycker både svamp och ärtor i ägg och ost är rätt stabbigt! Men smaksak, uppenbarligen!
Klart det är, men betydligt mindre stabbigt än pasta i ägg och ost. En grönsak är mindre stabbig än en pastabit, allt annat lika.

Är det på riktigt bara jag som kan känna skillnad i smak och konsistens på en ärta och en bit pasta??
 
Klart det är, men betydligt mindre stabbigt än pasta i ägg och ost. En grönsak är mindre stabbig än en pastabit, allt annat lika.

Är det på riktigt bara jag som kan känna skillnad i smak och konsistens på en ärta och en bit pasta??
Nu är du skittramsig! Klart jag känner skillnad i smak och konsistens bara inte övertygad om att det ena är mycket mer stabbigt än det andra. Föredrar ärta utan ost och ägg helt enkelt! Och du föredrar tydligen ärta med ost och ägg.
 
Logiken är att jag vill ha tillagade grönsaker i varje tugga. Jag vill inte först äta en tugga stabbig pasta, och sen en tugga kall sallad. Det är inte alls lika gott. Det hjälper ju inte att nästa tugga är bara sallad när jag har munnen full med ägg, ost och pasta. Pastatuggan blir inte roligare för det.
Nyfiken - vilken typ av grönsaker använder du i pastan? Frysta ur påse? Eller väljer du färska och vilka isåfall?
 
Jag eh... kallar detta för carbonara: färsk tagatelli, grädde, salt, peppar, ngt veg. bacon-substitut, och halva tallriken proppfylld med kokt broccoli. :rofl: Inte en siffra rätt!
 
Klart det är, men betydligt mindre stabbigt än pasta i ägg och ost. En grönsak är mindre stabbig än en pastabit, allt annat lika.

Är det på riktigt bara jag som kan känna skillnad i smak och konsistens på en ärta och en bit pasta??
Fast bara för att man inte delar någons åsikter betyder inte det att man inte kan känna skillnad i smak på ärtor och pasta.

Du vill ha grönsaker i din pastaröra, jag vill ha min carbonara carbonarig. Gott så tycker jag.
 
Det här med grönsaker på en tallrik bredvid, menar ni alltså att ni sitter och äter från två olika tallrikar?
 
Nyfiken - vilken typ av grönsaker använder du i pastan? Frysta ur påse? Eller väljer du färska och vilka isåfall?
Alltid färska, undantaget ärter och sojabönor.

Tycker nog de flesta grönsaker funkar i pasta, men t ex:

Krossad tomat med stekt aubergine eller squash.

Stekt:

Lök, bacon och röd och gul paprika.

Purjolök, rödlök och tonfisk.

Bacon, svamp och lök.

Bacon och broccoli.

Riven squash, räkor och purjo.

Körbärstomater, olivolja och pesto

Spenat, tomater och ricotta.

Kantareller, squash och bacon.

Spenat, räkor, citron och creme fraiche.

Dvs, hur många varianter som helst på att hacka grönsaker, steka upp och ha till pasta.
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 077
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
543
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp