Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Det här med grönsaker på en tallrik bredvid, menar ni alltså att ni sitter och äter från två olika tallrikar?
Det är ju inte helt ovanligt att folk gör så, själv föredrar jag att det ligger bredvid på samma tallrik, bara inte i min rätt. Effekten blir samma som på en tallrik bredvid.
 
Fast bara för att man inte delar någons åsikter betyder inte det att man inte kan känna skillnad i smak på ärtor och pasta.

Du vill ha grönsaker i din pastaröra, jag vill ha min carbonara carbonarig. Gott så tycker jag.
Om man inte förstår logiken i varför t ex broccoli med ostsås smakar annorlunda än pasta med ostsås, så låter det för mig som att man inte kan känna skillnad på pasta och broccoli/grönsaker.
 
Det är ju inte helt ovanligt att folk gör så, själv föredrar jag att det ligger bredvid på samma tallrik, bara inte i min rätt. Effekten blir samma som på en tallrik bredvid.
Har aldrig sett någon äta så. Varierar man vilken tallrik man äter från eller äter man grönsakerna före/efter resten?

Jag gillar att ha salladsblad, hyvlad kål, romanticatomater etc som inte är blandat med den tillagade maten, men vill ju ha det på samma tallrik så jag enkelt får med den krispiga salladen när jag äter.
 
Har aldrig sett någon äta så. Varierar man vilken tallrik man äter från eller äter man grönsakerna före/efter resten?

Jag gillar att ha salladsblad, hyvlad kål, romanticatomater etc som inte är blandat med den tillagade maten, men vill ju ha det på samma tallrik så jag enkelt får med den krispiga salladen när jag äter.
På lunchrestauranger är det väl ibland så, att det finns ett salladsbord man kan ta från på en separat liten tallrik? Det är nog enda gången jag sett det.
 
Kanske för att carbonara bara består av få ingredienser och för att få till carbonara krävs ju just tex ägg och ost tex. När man då tar bort ägg, som är en viktig del i rätten, sedan också osten och ovanpå det lägger till grädde, då blir det pastasås.

Förstår inte du det? Jag menar inte alla rätter, jag menar carbonara, så ja, det är lite speciellt där. Det stör inte mig att man förändrar sin maträtt, men jag tycker att man ska vara medveten om att carbonara i grunden är just en specifik maträtt som görs på ett specifikt vis.
Så om man inte äter ägg eller bacon ska man aldrig mer få äta ens en modifierad carbonara? Gäller samma glutenintoleranta? Glutenfri pasta kan ju inte vara substitut till äkta pasta med samma logik.

Men alltså. Måste man idiotförklara folk på det här viset egentligen? Sakfrågan handlar om hur en Carbonara ska tillagas och med det vara en carbonara eller inte. Om jag tillagar en bibimap där jag har potatis istället för ris,, lägger till mozzarellakulor och bacon och en näve naturell persilja, - struntar i marinader och chili och lägger till rårivna morötter och lingonsylt och JAG tycker det är smaskens - är det fortfarande en bibimap då? Eller om jag gör en bulgogi utan salladsblad, utan soya men med vinäger, och med saffran istället för vitlök och jag tycker det är fantastiskt gott - är det fortfarande en bulgogi då?
Om du gör en bibimap på ett sätt där du utesluter ris men har något annat som fungerar med övriga ingredienser och kallar det för en risfri bibimap, då är det väl ändå rätt oflexibelt att protestera. Exet t ex är allergisk mot ris men kan uppskatta smaken av rätter som traditionellt serveras med ris och då är det väl fortfarande samma rätt om än något modifierad för att passa? Risotto t ex har jag gjort med risoni istället. Inte särskilt dumt faktiskt!

(Fast jag har ätit en vegetarisk linssoppa gjord på köttbuljong. Där går kanske min gräns)
 
Har aldrig sett någon äta så. Varierar man vilken tallrik man äter från eller äter man grönsakerna före/efter resten?

Jag gillar att ha salladsblad, hyvlad kål, romanticatomater etc som inte är blandat med den tillagade maten, men vill ju ha det på samma tallrik så jag enkelt får med den krispiga salladen när jag äter.
Jag äter så, senast idag åt jag en såsig fiskgratäng som jag inte ville blanda med salladen som inte passade så bra smakmässigt till. Åt salladen först och sedan fiskgratängen på en annan tallrik.
 
Logiken är att jag vill ha tillagade grönsaker i varje tugga. Jag vill inte först äta en tugga stabbig pasta, och sen en tugga kall sallad. Det är inte alls lika gott. Det hjälper ju inte att nästa tugga är bara sallad när jag har munnen full med ägg, ost och pasta. Pastatuggan blir inte roligare för det.

Du är knasig ;)

Nej men för mig så blir konsekvensen av att blanda ner grönsakerna i pastan att de får samma konsistens och "stabbighet" som pastan, inte att de lättare upp. (Sen lagar jag också massor av mat med grönsaker i maten, däribland pasta, men inte för "lätthetens" skull).
 
På lunchrestauranger är det väl ibland så, att det finns ett salladsbord man kan ta från på en separat liten tallrik? Det är nog enda gången jag sett det.
Aha, jag äter aldrig på lunchrestauranger där man tar maten själv.
Jag äter så, senast idag åt jag en såsig fiskgratäng som jag inte ville blanda med salladen som inte passade så bra smakmässigt till. Åt salladen först och sedan fiskgratängen på en annan tallrik.
Okej, som sallad till förrätt då.
 
Det här med grönsaker på en tallrik bredvid, menar ni alltså att ni sitter och äter från två olika tallrikar?

Det beror väl lite på konsistensen på maten. Det inte är inte så att jag nödvändigtvis måste ha grönsakerna på en separat tallrik. Men om maten har en "såsigare" konsistens så har jag grönsakerna på separat tallrik för att sallad blandat med sås inte är någon höjdare direkt... Igår åt jag spagetti med belugasås, och grönsakerna bredvid :p
 
Det beror väl lite på konsistensen på maten. Det inte är inte så att jag nödvändigtvis måste ha grönsakerna på en separat tallrik. Men om maten har en "såsigare" konsistens så har jag grönsakerna på separat tallrik för att sallad blandat med sås inte är någon höjdare direkt... Igår åt jag spagetti med belugasås, och grönsakerna bredvid :p
Jag älskar rå hyvlad kål tillsammans med linssås eller färssås 🙈. Kan ta det istället för pasta till.
 
Så om man inte äter ägg eller bacon ska man aldrig mer få äta ens en modifierad carbonara? Gäller samma glutenintoleranta? Glutenfri pasta kan ju inte vara substitut till äkta pasta med samma logik.


Om du gör en bibimap på ett sätt där du utesluter ris men har något annat som fungerar med övriga ingredienser och kallar det för en risfri bibimap, då är det väl ändå rätt oflexibelt att protestera. Exet t ex är allergisk mot ris men kan uppskatta smaken av rätter som traditionellt serveras med ris och då är det väl fortfarande samma rätt om än något modifierad för att passa? Risotto t ex har jag gjort med risoni istället. Inte särskilt dumt faktiskt!

(Fast jag har ätit en vegetarisk linssoppa gjord på köttbuljong. Där går kanske min gräns)
Men nu tycker jag att du missförstått något i diskussionen, eller så tramsar du och drar till med ytterligheter. En glutenfri pasta förändrar ju inte carbonarareceptet.
 
Så om man inte äter ägg eller bacon ska man aldrig mer få äta ens en modifierad carbonara? Gäller samma glutenintoleranta? Glutenfri pasta kan ju inte vara substitut till äkta pasta med samma logik.


Om du gör en bibimap på ett sätt där du utesluter ris men har något annat som fungerar med övriga ingredienser och kallar det för en risfri bibimap, då är det väl ändå rätt oflexibelt att protestera. Exet t ex är allergisk mot ris men kan uppskatta smaken av rätter som traditionellt serveras med ris och då är det väl fortfarande samma rätt om än något modifierad för att passa? Risotto t ex har jag gjort med risoni istället. Inte särskilt dumt faktiskt!

(Fast jag har ätit en vegetarisk linssoppa gjord på köttbuljong. Där går kanske min gräns)
Alltså kom igen nu vad du överdriver. Självklart får man göra så. Byt ut äggen mot ett substitut för ägg, byt ut osten mot vegansk ost, byt ut köttet mot veganskt alternativ och servera pastan. Att ta bort ost och ägg och lägga till grädde (havre) som rätten inte alls innehåller, som är en stor vattendelare alltså, gör inte rätten till en vegansk cabonara. Bara en pastarätt med liknande stuk. Inget fel, men man bör väl ändå kunna förstå att man inte kan ändra och ta bort allt och ändå behålla namnet? Ibland går det inte.

Glutenfri pasta kan man visst använda, varför skulle man inte? Det finns något jag har sett folk använda i bakverk istället för ägg men minns inte vad det är och vet inte om det funkar i mat, men det hade ju varit ett alternativ i så fall. Det är ju det jag har försökt förklara hela tråden igenom.
 
Har aldrig sett någon äta så. Varierar man vilken tallrik man äter från eller äter man grönsakerna före/efter resten?

Jag gillar att ha salladsblad, hyvlad kål, romanticatomater etc som inte är blandat med den tillagade maten, men vill ju ha det på samma tallrik så jag enkelt får med den krispiga salladen när jag äter.
Man äter det väl lite som man vill kan jag tänka.
Men jag äter som du, bredvid maten på samma tallrik. Onödig disk annars. ;)
 
9 sidor tråd, och ingen har reagerat på det här?! :wtf:
Det är absolut inte grädde i en chili con carne! Aldrig någonsin. Chili con carne innehåller chili och kött. I vissa fall (även om det är officiellt förbjudet) bönor av olika slag, tomat eller ett fåtal andra grönsaker.

Hade jag beställt en chili con carne och fått någon form av köttgryta med grädde hade jag förmodligen skickat tillbaka den. Inte för att det behöver vara något fel på en kryddig köttgryta, men jag vill ha det jag har beställt och om man gör någon "inspirerad av"-rätt bör det framgå av menyn.



Jag äter halva tallriken med grönsaker bredvid. Det spelar ju ingen roll i magen för den potentiella stabbigheten, men det gör en jäkla skillnad i smak om grönsakerna är inblandade i pastan eller inte. I övrigt borde väl ingen bry sig om vad folk blandar i sin pastarätt, så länge man inte påstår att den är något den inte är?

(Btw, ute hade nog en carbonara med vanligt bacon fått mig att reagera också. Inte så att jag hade skickat tillbaka maten, men stället hade inte direkt fått några bra recensioner om det inte tydligt framgått av menyn vad de ändrat.)
Jag såg också om grädde i chili con carnen och fick nästan hicka av blotta förskräckelsen. :D
 
Det här med grönsaker på en tallrik bredvid, menar ni alltså att ni sitter och äter från två olika tallrikar?
Japp, har en liten talrik/assiett till mina grönsaker. Maken har det inte han geggar ihop allt men jag tycker inte det är smakligt med såser och dylikt på grönsaker/sallad.
Och jag äter ifrån båda under måltiden och inte det ena före det andra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 110
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 735
Senast: skiesabove
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp