Gräddens vara eller inte vara i Carbonaran

Carbonara med eller utan grädde

  • Utan

    Röster: 77 61,1%
  • Med

    Röster: 49 38,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    126
Alltså kom igen nu vad du överdriver. Självklart får man göra så. Byt ut äggen mot ett substitut för ägg, byt ut osten mot vegansk ost, byt ut köttet mot veganskt alternativ och servera pastan. Att ta bort ost och ägg och lägga till grädde (havre) som rätten inte alls innehåller, som är en stor vattendelare alltså, gör inte rätten till en vegansk cabonara. Bara en pastarätt med liknande stuk. Inget fel, men man bör väl ändå kunna förstå att man inte kan ändra och ta bort allt och ändå behålla namnet? Ibland går det inte.

Glutenfri pasta kan man visst använda, varför skulle man inte? Det finns något jag har sett folk använda i bakverk istället för ägg men minns inte vad det är och vet inte om det funkar i mat, men det hade ju varit ett alternativ i så fall. Det är ju det jag har försökt förklara hela tråden igenom.
Jag tycker att det blir lite absurt och det är det jag försöker peka på. Om det blir mer likt originalet i smak att använda havregrädde istället för fejkägg, varför skulle man använda fejkägg? Jag har inte ens sett någon sådan produkt på marknaden? Det är ju mjukt fett man vill åt och havregrädde är ju en fet produkt som är lätt att smaksätta. Är det en sådan dealbreaker i din värld? För tofu istället för kött är okej?
 
Jag tycker att det blir lite absurt och det är det jag försöker peka på. Om det blir mer likt originalet i smak att använda havregrädde istället för fejkägg, varför skulle man använda fejkägg? Jag har inte ens sett någon sådan produkt på marknaden? Det är ju mjukt fett man vill åt och havregrädde är ju en fet produkt som är lätt att smaksätta. Är det en sådan dealbreaker i din värld? För tofu istället för kött är okej?
Finns fejkägg (NoEgg) och aqua faba till bakning och pannkakor typ, men skulle inte använda det i pastasås. Då är havregrädde bättre.
Det lustiga är väl att havregrädde ju inte ens är grädde utan bara kallas så, och om man då använder det eller typ aqua faba är det slitsamma. Inget av dom är vare sig ägg eller grädde liksom..
 
Jag tycker att det blir lite absurt och det är det jag försöker peka på. Om det blir mer likt originalet i smak att använda havregrädde istället för fejkägg, varför skulle man använda fejkägg? Jag har inte ens sett någon sådan produkt på marknaden? Det är ju mjukt fett man vill åt och havregrädde är ju en fet produkt som är lätt att smaksätta. Är det en sådan dealbreaker i din värld? För tofu istället för kött är okej?
Nej det är inte mjukt fett man vill åt, det är umami som inte alla varor kan uppbringa.
 
<snip>
Det är absolut inte grädde i en chili con carne! Aldrig någonsin. Chili con carne innehåller chili och kött. I vissa fall (även om det är officiellt förbjudet) bönor av olika slag, tomat eller ett fåtal andra grönsaker.
<snip>

Men det ar bara forbjudet i San Antonio :cautious: ... I resten av landet ater vi "Chili" vilket betyder att det inte alls ar lika strikt och man kan ha i lite av varje. Chili Con Carne ... ar ju faktiskt Chili med kott, sa ...

Det här med grönsaker på en tallrik bredvid, menar ni alltså att ni sitter och äter från två olika tallrikar?

Nar man gar ut och ater har i USA far man saladen pa en tallrik innan huvudratten kommer in. Jag har ofta saladen i en skal vid sidan av tallriken med huvudratten. Vanligtvis ater man det mesta (eller allt) av salladen forst, sedan ater man huvudratten, vissa ater dem tillsammans ...
Hur ater du nar du har saladen pa samma tallrik som huvudratten? En tugga av varje, ater fardigt den ena innan du ater den andra? Eller bara lite i taget?
 
https://www.godaitalien.se/spaghetti-alla-carbonara/
Nu tänker jag så här, är det verkligen en carbonara om man inte har en ett helt ägg förutom äggulorna, och måste det inte vara rätt charkuteri och rätt ost för att få kallas carbonara?
Egentligen för att vara helt autentisk måste den väll vara på pulveriserat ägg och bacon? "Receptet på Carbonara kom nämligen till vid andra världskrigets slut. På den tiden var matbristen i den italienska huvudstaden stor, och man fick vända sig till de amerikanska soldaternas rationer för att skapa något ätbart. Rationerna bestod bland annat av pulveriserat ägg och bacon." Dessutom måste det ju vara spagetti och ingen annan pasta.

Jag tycker diskussionen är absurd och när jag åt carbonara så åt jag den med äggula och grädde samt stekt bacon, sannolikt inte pecorino eller parmesanost då det var 80-tal och dylik lyx inte var så vanlig.
 
https://www.godaitalien.se/spaghetti-alla-carbonara/
Nu tänker jag så här, är det verkligen en carbonara om man inte har en ett helt ägg förutom äggulorna, och måste det inte vara rätt charkuteri och rätt ost för att få kallas carbonara?
Egentligen för att vara helt autentisk måste den väll vara på pulveriserat ägg och bacon? "Receptet på Carbonara kom nämligen till vid andra världskrigets slut. På den tiden var matbristen i den italienska huvudstaden stor, och man fick vända sig till de amerikanska soldaternas rationer för att skapa något ätbart. Rationerna bestod bland annat av pulveriserat ägg och bacon." Dessutom måste det ju vara spagetti och ingen annan pasta.

Jag tycker diskussionen är absurd och när jag åt carbonara så åt jag den med äggula och grädde samt stekt bacon, sannolikt inte pecorino eller parmesanost då det var 80-tal och dylik lyx inte var så vanlig.

Jag tycker inte den är ett dugg absurd eftersom rätten blir något helt annat med grädde än utan. Jag kan ju ösa på kebabsås på en pizza margharita också, och kalla den en margharita, men det är ju något helt annat. Kommunicerar jag det till någon annan så lär det bli missförstånd.

Jag tycker det är mer absurt att man envisas att kalla en rätt samma sak oavsett vad det är man lagar.
 
Jag tycker inte den är ett dugg absurd eftersom rätten blir något helt annat med grädde än utan. Jag kan ju ösa på kebabsås på en pizza margharita också, och kalla den en margharita, men det är ju något helt annat. Kommunicerar jag det till någon annan så lär det bli missförstånd.

Jag tycker det är mer absurt att man envisas att kalla en rätt samma sak oavsett vad det är man lagar.
Vad jag förstår på italienare är vår variant på margherita inte alls särskilt lik den i hemlandet och jag är benägen att hålla med. Jag har dock full förståelse att andra länder skapar sin egen variant på orginal rätten utifrån vad som finns på plats. Det är ju även så rätter uppstår från början. Sallad Nicoise i svenska receptböcker verkar ju inte ha mycket med originalet att göra det heller. Den är inte ens särskilt definierad i orginalutförande utan anpassad efter de råvaror som finns för säsongen.

Således har jag svårt att se att det skulle vara värre att ha havregrädde, grädde, rökt tofu än att inte ha en del äggvita, annan ost än pecorino eller guanciale. Ja eller för all del pulveriserat ägg och pulveriserat bacon som ju då verkar vara det allra riktigaste originalet.
 
Vad jag förstår på italienare är vår variant på margherita inte alls särskilt lik den i hemlandet och jag är benägen att hålla med. Jag har dock full förståelse att andra länder skapar sin egen variant på orginal rätten utifrån vad som finns på plats. Det är ju även så rätter uppstår från början. Sallad Nicoise i svenska receptböcker verkar ju inte ha mycket med originalet att göra det heller. Den är inte ens särskilt definierad i orginalutförande utan anpassad efter de råvaror som finns för säsongen.

Således har jag svårt att se att det skulle vara värre att ha havregrädde, grädde, rökt tofu än att inte ha en del äggvita, annan ost än pecorino eller guanciale. Ja eller för all del pulveriserat ägg och pulveriserat bacon som ju då verkar vara det allra riktigaste originalet.
Jag kan tycka att det är skillnad på att vara medveten om hur en carbonara ska göras och välja att göra den med parmesanost, bacon, ägg, pasta och peppar- det är fortfarande en variant av carbonara på ett sätt, byggstenarna finns kvar, och så också det enkla som gör rätten, och att kalla något för carbonara som man inte har ägg i, har i grädde, lök, svamp, chili, ärter och blandar ut sin pasta med. Det senare kan jag inte ens se som någon försvenskad variant. Bara någon pastarätt man själv föredrar. Nog så gott, men inte carbonara.
 
Tänkte på er när jag såg denna :D
Screenshot_20211006-143207_Chrome.jpg
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 096
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Mat Jag ska resa bort och får hjälp av vänner med min hund. En av de inblandade ska dessutom skjutsa mig till Arlanda och hämta mig där. För...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp