Gränsdragning.

Så sitter jag återigen här med känslan av att ha trampat lite för mycket på mig själv på senaste, för att göra andra tillfreds. Samtidigt drömde jag en mardröm i natt där flera viktiga personer i mitt liv var arga, ledsna, besvikna på mig för att jag inte gjorde tillräckligt mycket för att prioritera dem. För att jag inte hann, orkade, kunde.

Varför hamnar jag ständigt här? Varför har jag så otroligt svårt att prioritera mig, när jag är det viktigaste jag har?

Varje år, minst en gång i kvartalet, lovar jag mig själv dyrt och heligt att jag ska bli bättre på att säga nej. Stå upp för mig själv. Inte vara så jävla snäll hela tiden.

Ibland tycker jag nog till och med att jag har blivit riktigt bra på det, men så hamnar jag här ändå. I diket av skuldkänslor och ångest där man landar om man inte tar ett tillräckligt kraftfullt språng mellan “nej tack, jag vill/kan/orkar/hinner inte” och “åh vad skönt att jag vågade säga nej och frigöra tid åt mig själv”. Istället blir det “åh vad skönt att jag vågade säga nej, men stackars X och vad ska egentligen Y tänka om mig?”

Samtidigt har jag de där personerna som verkligen behöver mig. Som blir jätteglada när jag tar initiativ, men sällan tar initiativet själva. Som flera gånger sagt och visat att de verkligen uppskattar att jag drar i saker ibland, för annars skulle det inte bli av. Och jag vet att det stämmer, jag vet att de faktiskt uppskattar mig på riktigt, även om jag kan tycka att de har ett konstigt sätt att visa det på. Jag vet att dessa personer inte har så många vänner i övrigt, medan jag har relativt många, och inser att det nog finns en anledning till det. Men tänk om jag inte orkar då? Tänk om jag skulle tappa greppet och sluta dra för en stund? För alltid?

På jobbet är jag van vid att vara den här personen. Hon som fixar, har koll på läget, planerar, är förutseende, pushar och ser till att saker och ting blir av. Att alla är nöjda. Men där får jag ju i alla fall betalt för mödan.

Nä, usch. Idag skaver det mesta, allt känns otillräckligt och själen längtar efter något annat. Imorgon är en ny dag.

PiaEriksson.png

Källa: Pia Eriksson/Korsdragspoesi
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
771
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp