Gränslöst allemansrättutnyttjande, sjörättigheter och sjöhagar

Det är ju helt korrekt! Företag som anordnar t.ex. forsränningar, turridningar osv. kan inte luta sig mot allemansrätten utan behöver tillstånd av markägaren, så då borde det ju vara likadant för kommuner? Tycker att kommunen har brustit rejält i det här fallet!
Inte generellt, i vissa fall beroende på hur stor skadan eller störningen är kan markägarens tillstånd behövas men oftast inte, finns en väglande dom som behandlar detta.
 
En fundering, kan markägaren börja ta betalt för folk att parkerar på parkeringen, gärna rätt saftigt betalt så att folk helst åker någon annanstans?
På Öland finns det en populär strandremsa på privat mark. Där står markägaren och tar betalt (kallar det vägavgift, om jag inte minns galet) redan vid nedfarten från landsvägen. Grusvägen ner till stranden slits ju enormt mycket av alla badgäster och underhåll av grusvägen måste ju finansieras. Jag tror dessutom att de har en liten campingplats, där de ordnat toaletter och sånt. Kostar givetvis mer.
 
Ja, ju mer jag läser på håller jag verkligen med om att det är kommunen som är "storboven" i det här. Det måste ju definitivt räknas som en organisering att preparera en (privat) mark på sådant sätt att det ska nyttjas kollektivt, och sedan uppmuntra folk via sociala medier (både facebook och instagram) att åka dit.

Rättsfallet från 1996 gällande forsränningen innehöll mycket matnyttigt.
Men vad gäller kring sjön? Du skev att marken inkluderar stora delar av sjön. Vem äger övriga marken runt sjön?
Anses sjön vara privat?

Tänker eftersom de preparerat spår på sjön. Inte på marken omkring sjön.
 
Räknas det verkligen som organiserat för att kommunen preparerar och underlättar? Borde ju kunna jämställas med när man markerar ut vandringsleder eller på andra sätt underlättar för allmänheten att vara i naturen.

Det är ju inte samma sak som att ta betalt för turridning eller liknande.
 
Räknas det verkligen som organiserat för att kommunen preparerar och underlättar? Borde ju kunna jämställas med när man markerar ut vandringsleder eller på andra sätt underlättar för allmänheten att vara i naturen.
Följdfråga då...

Får man verkligen utan samtycke märka ut vandringsleder på annans mark?

Känner spontant att jag skulle blivit rätt lack om jag plötsligt hittat en vandringsled på mina marker.
 
Följdfråga då...

Får man verkligen utan samtycke märka ut vandringsleder på annans mark?

Känner spontant att jag skulle blivit rätt lack om jag plötsligt hittat en vandringsled på mina marker.
Jag har ingen aning! Men min poäng var att folks vandringar fortfarande inkluderas i allemansrätten trots att någon har styrt upp saker så att vandringen underlättas.
 
Men vad gäller kring sjön? Du skev att marken inkluderar stora delar av sjön. Vem äger övriga marken runt sjön?
Anses sjön vara privat?

Tänker eftersom de preparerat spår på sjön. Inte på marken omkring sjön.
Det är 3-4 markägare som äger marken runt sjön och sjön.
Sen är det väl inte så att man kan "äga vatten" om jag har förstått saken rätt, men att det är markägarna som har rättigheterna till sjön, så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel.
 
Det är 3-4 markägare som äger marken runt sjön och sjön.
Sen är det väl inte så att man kan "äga vatten" om jag har förstått saken rätt, men att det är markägarna som har rättigheterna till sjön, så att säga. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag kan inte så mkt om det här men när jag googlade stod det mest om rätt att använda vattnet/ta upp vatten. Att vistas på vattnet osv är ju inte styrt av vem som äger sjön.

Jag tror att skridskoåkning på sjön fortfarande gäller under allemansrätten även fast att kommunen preparerat och tipsat.
 
Räknas det verkligen som organiserat för att kommunen preparerar och underlättar? Borde ju kunna jämställas med när man markerar ut vandringsleder eller på andra sätt underlättar för allmänheten att vara i naturen.

Det är ju inte samma sak som att ta betalt för turridning eller liknande.
Prepararerar, underlättar, annonserar på sociala medier och uppmanar folk att åka dit vid ett givet tillfälle - de är just de två sista punkterna som gör att jag betraktar det som en organisering.
 
Jag kan inte så mkt om det här men när jag googlade stod det mest om rätt att använda vattnet/ta upp vatten. Att vistas på vattnet osv är ju inte styrt av vem som äger sjön.

Jag tror att skridskoåkning på sjön fortfarande gäller under allemansrätten även fast att kommunen preparerat och tipsat.
Nej nej, absolut, det faller under allemansrätten att få vistas på isen. Däremot så framförde de ju motordrivna fordon på isen under flera dagar under tiden de preparerade vilket inte riktigt omfattas av allemansrätt, om jag förstår det rätt.
 
Prepararerar, underlättar, annonserar på sociala medier och uppmanar folk att åka dit vid ett givet tillfälle - de är just de två sista punkterna som gör att jag betraktar det som en organisering.
Jag tror inte det är din definition av organisering som styr 😉
Jag tycker inte det är självklart alls. Hade kommunen anordnat gemensamma skridskoturer hade det kanske varit annorlunda.
 
Jag tror inte det är din definition av organisering som styr 😉
Jag tycker inte det är självklart alls. Hade kommunen anordnat gemensamma skridskoturer hade det kanske varit annorlunda.
Nä, det fattar jag väl också, men det är ju min tolkning av läget som kommer vara vägledande i vilken argumentation jag för med kommunen.
 
Nä, det fattar jag väl också, men det är ju min tolkning av läget som kommer vara vägledande i vilken argumentation jag för med kommunen.
Oavsett så gäller det väl att kunna bevisa att marken tagit skada. Skulle isf vara om alla bilar eller aktiviteterna kring sjön skadat marken.
 
Följdfråga då...

Får man verkligen utan samtycke märka ut vandringsleder på annans mark?

Känner spontant att jag skulle blivit rätt lack om jag plötsligt hittat en vandringsled på mina marker.
Nej det får man inte, det kräver markägarens tillstånd, även om det så bara handlar om att spraya kryss på träden. Räknas som ett tillrättaläggande av mark som man måste ha tillstånd för.
 
Ja, ju mer jag läser på håller jag verkligen med om att det är kommunen som är "storboven" i det här. Det måste ju definitivt räknas som en organisering att preparera en (privat) mark på sådant sätt att det ska nyttjas kollektivt, och sedan uppmuntra folk via sociala medier (både facebook och instagram) att åka dit.

Rättsfallet från 1996 gällande forsränningen innehöll mycket matnyttigt.

Fast det är ett missförstånd att det av forsränningsfallet skulle följa att organiserad/kommersiell verksamhet inte skulle omfattas av allemansrätten. Men trots att ett kommersiellt nyttjande av annans fastighet kan omfattas av allemansrätten så hade det kollektiva nyttjandet i det fallet blivit så omfattande att det gick utöver vad fastighetsägaren måste tåla.
 
Jag har inte påstått att det finns ett förbud mot motorfordon på isen, däremot tror jag inte att det kan räknas som att det täcks av allemansrätten eftersom det upplevdes störande för de boende.
Hela texten jag länkade till handlar om allemansrätten 😊
 
Nej nej, absolut, det faller under allemansrätten att få vistas på isen. Däremot så framförde de ju motordrivna fordon på isen under flera dagar under tiden de preparerade vilket inte riktigt omfattas av allemansrätt, om jag förstår det rätt.

Det är fullt tillåtet att framföra fordon på is (med vissa undantag för vattentäkter). Att få motorfordonet TILL isen är en annan femma... men generellt är det tillåtet att framföra motorfordon på snötäckt mark så länge det inte blir skador (allt enligt terrängkörningslagen). Jag har rätt god koll på den eftersom jag lämnat in ett antal blanketter om undantag från den i min yrkesutövning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp