Gränslöst allemansrättutnyttjande, sjörättigheter och sjöhagar

Happimess

Trådstartare
I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som helst, jag har förankring till en större gårdsfastighet som är stor markägare och marken inkluderar tydligt (större delen av) en sjö. Vid sjön, på gårdens mark, finns en semipopulär badplats med strand och udde, där markägaren för många årtionden sen preparerade en parkeringsplats för ca 10-15 bilar. Anledningen var att "få bort" badande från stranden precis nedanför boningshusen, och istället förskjuta badplatsen ca 200 meter bort. Det fungerade väl. Under sommaren är där några få sällskap varje dag.

Fastigheten ligger bara några få kilometer utanför en tätort som i sin tur ligger nära andra större städer. I takt med att tätorten växer har fler hittat ut till våra marker, skogar och till sjön. Det har varit stora problem med nedskräpning på stranden och udden, jag besparar er detaljer.

För en vecka sedan kom kommunen ut och plogade upp skridskospår samt drog skidspår på sjön, som frusit rejält för första gången på några år. Kommunen hade ingen som helst dialog med markägaren kring detta, och annonserade dessutom friskt på sina sociala medier vad som gjort, och uppmanade folk att åka dit.

Det resulterade i ett fullskaligt kaos, med ca 3-400 bilar parkerade på båda sidor vägen, i terrängen, på tvärsen, överallt. Parkeringskaoset täppte till vägen fullkomligt så det vare sig gick att ta sig fram eller tillbaka och det tog mig ca 45 minuter att ta mig genom det. Flera boende ringde polisen, och polisen skickade en patrull på lördagen och tre (!) på söndagen, då de resolut lappade varenda bil som stod parkerad på körbanan och dessutom uppmanade folk att åka hem. Med flera hundra personer på isen uppstod såklart ett jäkla liv som hördes väl upp till boningshusen.

Markägaren är såklart halvglad. Vi, som har hästar som går i hagar hela vägen ner mot vattnet, är såklart halvglada att det grillades, skräpades ned, och att behov uträttades i våra hagar. Dessutom finns en allmän oro i trakten nu att folk ska ha "fått upp ögonen" för detta ställe, och att trycket i sommar ska bli olidligt. I facebook-grupper uttrycks en väldigt illvilja mot markägaren för att denne inte bistår med fler parkeringsplatser och dylikt, vilket är helt absurt i mina ögon.

Några allmänna funderingar som jag/vi har nu:
- Får kommunen göra så här? Om inte, vad kan vi/markägaren göra nu?
- Jag tror inte det finns någon strandskyddsdispens eller liknande för hagarna som redan går ner till vattnet. Om vi skulle stängsla in hela "vår" strandremsa, inklusive parkeringsplats, udde och badplats, vad skulle konsekvenserna kunna bli? Får man någonsin stängsla strandremsor för hästhagebruk? Vad får man ur allemansrättsynpunkt göra i hagarna då?
- Allemansrättens principer om att inte störa/inte förstöra är ju rätt bärande. Vad som är störande är ju dock inte direkt reglerat. Vad har man som privatperson för rättigheter att avhysa folk som man tycker stör eller förstör genom att exempelvis grilla i ens hagmark ca 200 meter från boningshus? hur skulle ni tolka allemansrätten i detta läge?

Eller har någon något annat bra tips på hur man kan försöka bevara lugn och ordning på platsen?
 
Börja med att slå fast var hemfridszonen är. D.v.s. den zon där allemansrätten inte gäller. Det borde inte gälla hagmarker (om inte hagmarkerna är väldigt nära boningshuset).

I övrigt så tror jag att det är mycket svårt. Vi har ett ställe i närheten av där jag bor där kommunen satt upp toaletter på sommaren och det finns en liten kiosk. Men, de har inte anpassat parkeringarna efter att ett större antal skulle besöka platsen. Och i sommar när alla vara hemma i Sverige var det en mycket populär badplats. Folk parkerade som galningar och ambulansen kom inte fram när den behövde det.

Har markägaren pratat med kommunen? Äger kommunen nån mark vid sjön som de kan anlägga parkering på såfolk kan använda den istället?

Jag tycker att om kommunen anlägger nåt för att folk ska åka dit så får de ju se till att platsen kan ta så mycket folk. D.v.s. även människors bilar.
 
Börja med att slå fast var hemfridszonen är. D.v.s. den zon där allemansrätten inte gäller. Det borde inte gälla hagmarker (om inte hagmarkerna är väldigt nära boningshuset).

I övrigt så tror jag att det är mycket svårt. Vi har ett ställe i närheten av där jag bor där kommunen satt upp toaletter på sommaren och det finns en liten kiosk. Men, de har inte anpassat parkeringarna efter att ett större antal skulle besöka platsen. Och i sommar när alla vara hemma i Sverige var det en mycket populär badplats. Folk parkerade som galningar och ambulansen kom inte fram när den behövde det.

Har markägaren pratat med kommunen? Äger kommunen nån mark vid sjön som de kan anlägga parkering på såfolk kan använda den istället?

Jag tycker att om kommunen anlägger nåt för att folk ska åka dit så får de ju se till att platsen kan ta så mycket folk. D.v.s. även människors bilar.
Det lite svåra med hemfridszonen är också hur ljud färdas just på denna plats, husen ligger lite på en kulle och alla ljud från strandremsan färdas som en megafon upp mot husen, så det hörs väldigt tydligt från hagarna/stränderna, även om det är något hundratal meter bort. Det är också delvis öppen sikt så man kan ju se varandra på stranden och i huset. Dvs, man kan bli rejält störd, även om det är svårt att hävda att det ingår i hemfridszonen eftersom det är en liten bit bort. Eller?

Och nej, kommunen äger ingen mark alls på platsen, och kommunen pratade inte alls med markägaren. Sen hade det inte hjälpt med en lite större parkeringsplats, det var helt bisarra mängder bilar. Hörde att folk hade åkt en timma (!) och liknande just hit. Håller verkligen med dig, helt tanklöst.
 
Senast ändrad:
Det kan ju vara någon överentusiastisk tjänsteman som kommit på "en god idé" och genomfört den.

Det man kan göra ostraffat är väl att stängsla och försvåra? Vägbom kan ju vara en idé om vägen är privat.
(En bekant gjorde kohage av sin strandremsa. Koblajor förminskar nöjet för de badande....)

Första steget torde väl vara att kolla rättsläget och hör a med kommunen vilken rätt de ansåg sig ha för att anlägga detta? Vad stöder de sig på?
Kontakta gärna en lokalpolitiker också.
 
Det första måste väl ändå vara att prata med kommunen och fråga hur de tänkt eller snarare inte tänkt med parkering, eldande i hagarna (om jag förstod rätt), avföring i hagarna samt städning av sopor.
 
Senast ändrad:
Det första måste väl ändå vara att prata med kommunen och fråga hur de tänkt eller snarare inte tänkt med parkering, eldande i hagarna (om jag förstod rätt), avföring i hagarna samt städning av sopor.

Ja, jag är övertygad om att markägaren kommer ha den dialogen med kommunen inom kort. Hen bor inte i Sverige (men det finns hyresgäster på plats i andra boningshus på samma gård, ska tilläggas) så hen har ju blivit ganska tagen på sängen av allt detta.

En fundering, kan markägaren börja ta betalt för folk att parkerar på parkeringen, gärna rätt saftigt betalt så att folk helst åker någon annanstans?

Vet inte hur bestämmelser kring det ser ut, om man får göra det hur som helst, men det vore säkert en bra grej - men är svårt att kontrollera bara. Då tror jag mer på rejäla betongsuggor vid "nedfarten" till parkeringen :D
 
(Säger prognosen fint väder till helgen igen, funderar vi på att salta och flisa hela slingan på isen. Hälsningar, sällskapet häxan surtant :p (halvt på skoj - vi vill ju inte göra något miljövidrigt heller. Först förslaget att dumpa gödselstacken i spåret blev därför nedröstat ganska omgående :D ))
 
(Säger prognosen fint väder till helgen igen, funderar vi på att salta och flisa hela slingan på isen. Hälsningar, sällskapet häxan surtant :p (halvt på skoj - vi vill ju inte göra något miljövidrigt heller. Först förslaget att dumpa gödselstacken i spåret blev därför nedröstat ganska omgående :D ))
Man kan ju ha en pimpeltävling för de närboende och då behöver man såklart sanda ut till hålen så att även gamla tant Agda kan ta sig ut dit på ett säkert sätt :angel: (nej jag vet inte om det är så lyckat men iallafall inte totalt miljövidrigt)
 
Ja, jag är övertygad om att markägaren kommer ha den dialogen med kommunen inom kort. Hen bor inte i Sverige (men det finns hyresgäster på plats i andra boningshus på samma gård, ska tilläggas) så hen har ju blivit ganska tagen på sängen av allt detta.



Vet inte hur bestämmelser kring det ser ut, om man får göra det hur som helst, men det vore säkert en bra grej - men är svårt att kontrollera bara. Då tror jag mer på rejäla betongsuggor vid "nedfarten" till parkeringen :D
Jag tänker att det vore ett smidigt sätt att lösa det på med minimala konflikter. Man kan ju aldrig hindra folk från att vara där, allemansrätten gäller. Men att göra det lite jobbigt att vara där utan att göra det svårt egentligen tänker jag borde vara lättare. Och de dyra priserna kan hen ju motivera med att folket inte tar med sitt skräp efter sig så att hen har fått anlita personal för att städa upp :angel:

Det borde inte finnas något förbud mot att hyra ut parkeringsplatser. Däremot så måste det såklart gå rätt till med skatt o hela den biten, så krångligt blir det kanske. Men det kanske det kan vara värt i slutändan.
 
Usch vilken tråkigt situation!

Jag hade nog tagit ett rejält snack med kommunen, sen vidtagit åtgärder såsom vägbommar, skyltar och försvårande stängsel.

Här i krokarna finns det en liten undangömd badplats som mestadels utnyttjas av boende i området, men tyvärr hittar fler och fler dit och de senaste somrarna har det varit smockfullt med folk...
 
Organiserad verksamhet går inte under allemansrätten, har jag för mig. Om kommunen gör i ordning och uppmanar folk att komma dit så är det väl organiserat på sätt och vis?
Det är ju helt korrekt! Företag som anordnar t.ex. forsränningar, turridningar osv. kan inte luta sig mot allemansrätten utan behöver tillstånd av markägaren, så då borde det ju vara likadant för kommuner? Tycker att kommunen har brustit rejält i det här fallet!
 
Det är ju helt korrekt! Företag som anordnar t.ex. forsränningar, turridningar osv. kan inte luta sig mot allemansrätten utan behöver tillstånd av markägaren, så då borde det ju vara likadant för kommuner? Tycker att kommunen har brustit rejält i det här fallet!
Ja, ju mer jag läser på håller jag verkligen med om att det är kommunen som är "storboven" i det här. Det måste ju definitivt räknas som en organisering att preparera en (privat) mark på sådant sätt att det ska nyttjas kollektivt, och sedan uppmuntra folk via sociala medier (både facebook och instagram) att åka dit.

Rättsfallet från 1996 gällande forsränningen innehöll mycket matnyttigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp