Gränslöst allemansrättutnyttjande, sjörättigheter och sjöhagar

I det aktuella fallet så borde steg 1 vara att kontakta kommunen och be dem att inte ploga mer och att omedelbart ta bort artikeln från hemsidan - gärna i kombination med att uplysa om att man inte får parkera längs med den aktuella vägen. Steg 2, eftersom många nu har fått tipset, kan vara att sätta upp en bom och/eller en förbudsskylt där man svänger från allmän väg. Verkar inte som att det finns något som föranleder bidrag från stat eller kommun (dvs något som gör att allmänheten behöver åka där) och då har markägaren rätt att stänga vägen/förbjuda trafik.
 
nej knappast under allemansrätten. Men en markägare får tillåta/förbjuda parkering på sin mark och bestämma om reglerna (t ex avgift) kring det. Så finns det en anordnad parkeringsplats (där det tydligt framgår att det är parkering och inte en paddock t ex) så får man parkera där enligt ev anvisade regler (inget att rekommendera att ordna allmän parkering på sin mark, kan bli bökigt att bli av med övergivna/dumpade fordon).
Man får parkera i naturen i direkt anslutning till en väg om inte marken skadas eller man står så att man hindrar, man brukar säga att det ingår i allemansrätten. Markägaren kan nog dock i vissa fall åtminstone (lite osäker på när) förbjuda parkering längs vägen.
 
Man behöver ju inte ha lås med nyckel på ev bom eller kedja över vägen. Bara det att man behöver gå ur bilen och öppna avskräcker nog de flesta, speciellt som man inte kan vara säker på att man inte blir inlåst
Min man upplyste en gång några skridskoåkare om att han skulle stänga och låsa grinden till den privata parkering (omgärdad av högt stängsel) där de hade parkerat. De blev jättesura.
 
Usch så jobbigt med alla bilar!

Jag har tyvärr inga klokare saker att komma med än det som redan skrivits, men jag förstår hu besvärligt det är!

Det där med att man enligt terrängkörningslagen "får köra på snötäckt mark om det är uppenbart att det inte finns risk för skada", tycker jag är väldigt besvärligt att att hantera, när det dyker upp "folk", med nya fina fyrhjulingar, som tycker att det innebär fritt fram att köra lite hur som helst och var som helst bara det ligger några få cm snö.

Kör de på höstsådd åkermark eller vallar, så är det väldigt stor risk för att snön blir kompakt och så blir det isbränna som skadar växtligheten, dessutom så finns det för lite snö mellan hjul och marken, så de kör i praktiken direkt på marken.
Kör de i skogen, med ett klent och lätt snötäcke, så kör de också mer eller mindre direkt på marken, och kör upp spår när det inte blivit tjäle och skadar fältskiktet.

Så mycket enklare det vore om lagar och regler alltid krävde markägarens tillstånd när det är snö!
 
Usch så jobbigt med alla bilar!

Jag har tyvärr inga klokare saker att komma med än det som redan skrivits, men jag förstår hu besvärligt det är!

Det där med att man enligt terrängkörningslagen "får köra på snötäckt mark om det är uppenbart att det inte finns risk för skada", tycker jag är väldigt besvärligt att att hantera, när det dyker upp "folk", med nya fina fyrhjulingar, som tycker att det innebär fritt fram att köra lite hur som helst och var som helst bara det ligger några få cm snö.

Kör de på höstsådd åkermark eller vallar, så är det väldigt stor risk för att snön blir kompakt och så blir det isbränna som skadar växtligheten, dessutom så finns det för lite snö mellan hjul och marken, så de kör i praktiken direkt på marken.
Kör de i skogen, med ett klent och lätt snötäcke, så kör de också mer eller mindre direkt på marken, och kör upp spår när det inte blivit tjäle och skadar fältskiktet.

Så mycket enklare det vore om lagar och regler alltid krävde markägarens tillstånd när det är snö!
Den formuleringen handlar nog egentligen om skoter och flera decimeter snö.
 
Min man upplyste en gång några skridskoåkare om att han skulle stänga och låsa grinden till den privata parkering (omgärdad av högt stängsel) där de hade parkerat. De blev jättesura.
Vi har "hotat" med att stängsla in allt, släppa ner hästarna/grannens kor och stänga av parkeringen som finns helt och hållet. Men tyvärr skulle ju en avstängd parkering bara innebära att ännu fler felparkerar, inte att det slutar åka dit folk...

För övrigt hade tydligen kommunen blivit nedringda med klagomål på att de först rekommenderar folk att åka dit på sociala medier och sedan inte tillhandahåller parkeringsplatser i tillräcklig utsträckning. "Det är enskild mark så vi kan inte göra något åt det", blev kommunens svar i tidningen. Nähä, men ni kanske inte ska dra upp slingor där och rekommendera folk att åka dit innan ni har pratat med markägaren då :banghead: Sen visar det ju tydligt att folk tror att det är en kommunalt skött plats, vilket det inte är, och vilket jag önskar att kommunen kunde förmedlat i den information som gick ut.
 
Vi har "hotat" med att stängsla in allt, släppa ner hästarna/grannens kor och stänga av parkeringen som finns helt och hållet. Men tyvärr skulle ju en avstängd parkering bara innebära att ännu fler felparkerar, inte att det slutar åka dit folk...

För övrigt hade tydligen kommunen blivit nedringda med klagomål på att de först rekommenderar folk att åka dit på sociala medier och sedan inte tillhandahåller parkeringsplatser i tillräcklig utsträckning. "Det är enskild mark så vi kan inte göra något åt det", blev kommunens svar i tidningen. Nähä, men ni kanske inte ska dra upp slingor där och rekommendera folk att åka dit innan ni har pratat med markägaren då :banghead: Sen visar det ju tydligt att folk tror att det är en kommunalt skött plats, vilket det inte är, och vilket jag önskar att kommunen kunde förmedlat i den information som gick ut.
Men är det enda påstigningen till spåren från denna stranden?
 
Men är det enda påstigningen till spåren från denna stranden?
Mer eller mindre, ja. Det är ena kortsidan av sjön som går nästan precis intill vägen (bara hage mellan). Det går två mindre vägar längs med långsidorna, men de "touchar" aldrig så nära sjön och har mer otillgänglig terräng på båda sidor. Båda dessa mindre vägar är enskilda vägar, en med vägbom.
Spåren är drygt 8 km totalt och angöringspunkten mot land är vid stranden, annars går de en bit in från stranden.
 
Hur fortskrider utvecklingen?
Kommer ni göra nåt inför helgen?
Vi har varit på kommunen flera gånger under veckan, fick svar igår om att kommunen kommer bistå med sopkärl och att både vakter från kommunen samt polis kommer att bevaka parkeringssituationen. Det var en lång väg dit: det var samma situation på två platser i kommunen, dels vår och dels en kommunägd plats där det redan finns större parkeringsplatser osv. Kommunen uttalade sig flera gånger i olika medier om att "på *kommunägd plats* kommer vi ha parkeringsvakter och personal men xx ligger på enskild mark så vi kan inte göra något" :banghead: fastän vi bad om precis samma saker. En av journalisterna reagerade på samma sak som oss, "men... om ni uppmuntrar folk att åka dit måste ni väl ta lite ansvar för vad som händer på plats?" och det verkar de ju äntligen göra nu då.

I övrigt har vi slagit på strömmen i alla hagar. :D
 
...att både vakter från kommunen samt polis kommer att bevaka parkeringssituationen. Det var en lång väg dit: [...]
Hoppas att de bestämmer sig för ett maxantal skridskoåkarbilar inne på hela er enskilda väg, och hindrar efterkommande att köra in innan nån annan kör ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp