Gränslöst allemansrättutnyttjande, sjörättigheter och sjöhagar

Min oerhört knasiga pre/ardenner skulle kunna råka rymma ut på vägen mellan de parkerade bilarna. Han skulle nogsamt slafsa på bilarna, stå på folks fötter , kasta runt o bralla lite. Sen måste ju jag ha med min ännu slafsigare kärleksfulla hund på 40 kg när jag ska hämta hästen...
Hästen kan nog gå där utan problem, man kan också ha andra lantbruksdjur i hagen och t ex skylta "varning för tjuren" om jag inte minns fel. Men hunden måste du ha ordning på, det finns domar där boende förelagts att hålla vakthundar kopplade för att inte skrämma bort folk från stranden. Allemansrätten är som sagt ingen lag, men strandskyddet regleras i MB 7 kap och ffa 15 § där det framgår tydligt att man inte kan hindra allmänheten att få tillgång till stranden.

Sedan är det givetvis tillåtet att ha organiserad verksamhet på annans mark om verksamheten sköts snyggt och inte orsakar skador på markägarens egendom. Forsränningsfallet ska inte tolkas så att det är ett allmänt förbud.

(Läste miljörätt för rätt många år sedan så det mesta är glömt tyvärr)
 
Om du vill kan du få låna 2 extremt sällskapliga hästar, besökare kommer få en häst på höger sida och en på vänster som undersöker besökaren från topp till tå på godis och korg/ väska kommer inte släppas förbi utan att undersökas mycket noggrant😍.
Ena är även en hundätande häst som tycker att hundar ska döden dö.

Inser att mina hagar inte kommer bli något turistmål:D:D:D
 
Hästen kan nog gå där utan problem, man kan också ha andra lantbruksdjur i hagen och t ex skylta "varning för tjuren" om jag inte minns fel. Men hunden måste du ha ordning på, det finns domar där boende förelagts att hålla vakthundar kopplade för att inte skrämma bort folk från stranden. Allemansrätten är som sagt ingen lag, men strandskyddet regleras i MB 7 kap och ffa 15 § där det framgår tydligt att man inte kan hindra allmänheten att få tillgång till stranden.

Sedan är det givetvis tillåtet att ha organiserad verksamhet på annans mark om verksamheten sköts snyggt och inte orsakar skador på markägarens egendom. Forsränningsfallet ska inte tolkas så att det är ett allmänt förbud.

(Läste miljörätt för rätt många år sedan så det mesta är glömt tyvärr)
Hästen skulle ju rymma ut på parkeringen....Och hunden är precis lika knasig i koppel. Hon ser så lugn och fin ut och när folk kommer för nära så svosch så har hon tagit sig precis intill kroppen på dom. Slemränder från magtrakten upp mot hakan brukar det bli och ett fint lerstreck av varje klo på väg ner från smällkyssen hon planterar i fejjan.
 
Om du vill kan du få låna 2 extremt sällskapliga hästar, besökare kommer få en häst på höger sida och en på vänster som undersöker besökaren från topp till tå på godis och korg/ väska kommer inte släppas förbi utan att undersökas mycket noggrant😍.
Ena är även en hundätande häst som tycker att hundar ska döden dö.

Inser att mina hagar inte kommer bli något turistmål:D:D:D
Inte mina heller. Grålleman är mycket sällskaplig och ska dessutom smaka på allt. På sommaren har han dessutom lärt sig syrrans taktik, man springer förbi matte, tvärnitar och backar upp röva i människan så det är lätt att komma åt att klia skap/juver. Tror de flesta skulle springa rätt fort om de fick en häst som backar i raketfart mot dem.
 
Kanske redan någon som skrivit detta men: kan inte markägaren avgränsa området med en vägbom med nycklar?
 
Jag kanske har missuppfattat allmänsrätten, men när jag läste att man startat eldar på olika platser för att grilla så undrade jag om det är verkligen tillåtet? :eek: Allmänsrätten säger väl att man ska lämna en plats som den är innan man var där, jag kan inte tänka mig att en brasa skulle lämna marken fläckfri? :confused:
 
Jag kanske har missuppfattat allmänsrätten, men när jag läste att man startat eldar på olika platser för att grilla så undrade jag om det är verkligen tillåtet? :eek: Allmänsrätten säger väl att man ska lämna en plats som den är innan man var där, jag kan inte tänka mig att en brasa skulle lämna marken fläckfri? :confused:
Man får absolut elda i naturen. På lämpligt sätt såklart.
 
Man får absolut elda i naturen. På lämpligt sätt såklart.
På lämpligt sätt så tänker jag att man får ta med en egen bärbar grill, för jag har svårt att tänka mig att man får elda direkt på marken? Det blir ju spår efter det och det blev ju uppenbarligen det i detta fall då man kunnat hitta ett flertal platser i hagar.
 
"Det är viktigt att välja en plats för elden där det inte är risk att den sprider sig eller skadar mark och vegetation. Grus eller sandig mark är lämpligt underlag."

https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Eldning/
En beteshage låter inte som lämplig plats när man tydligen kunnat hitta ett flertal platser inom en hage där man eldat :crazy: Eller om det var på sand eller grus så borde man åtminstone plocka efter sig eller sprida ut askan bland sanden/gruset.
Finns det inte någon fras om att det inte ska synas att man varit där? Eller gäller det bara naturreservat?
 
På lämpligt sätt så tänker jag att man får ta med en egen bärbar grill, för jag har svårt att tänka mig att man får elda direkt på marken? Det blir ju spår efter det och det blev ju uppenbarligen det i detta fall då man kunnat hitta ett flertal platser i hagar.
Nej man får elda på marken. Har du aldrig varit med om att man bygger upp en eld i skogen eller liknande?
Man får inte elda på ett sätt som gör att branden kan sprida sig, och det kan finnas lokala bestämmelser som ska följas.

Man får inte förstöra mark, det är ju inte samma sak som att det inte får synas att en människa varit där.
 
Nej man får elda på marken. Har du aldrig varit med om att man bygger upp en eld i skogen eller liknande?
Man får inte elda på ett sätt som gör att branden kan sprida sig, och det kan finnas lokala bestämmelser som ska följas.

Man får inte förstöra mark, det är ju inte samma sak som att det inte får synas att en människa varit där.
Jag inser att jag tänker nog på naturreservat och såna miljöer. Men jag känner ändå att det är skillnad på skog och betesmark.
Förstör man inte marken om det är en hage, dvs betesmark, och man eldar på gräs? 🤔
 
Jag inser att jag tänker nog på naturreservat och såna miljöer. Men jag känner ändå att det är skillnad på skog och betesmark.
Förstör man inte marken om det är en hage, dvs betesmark, och man eldar på gräs? 🤔
Det blir möjligtvis lite fult ett tag sedan växer det tillbaka bättre än innan. På våren luntar man ju gärna bort dött gräs. (Sen tycker jag det är oerhört respektlöst att elda i någons hage)
 
Jag inser att jag tänker nog på naturreservat och såna miljöer. Men jag känner ändå att det är skillnad på skog och betesmark.
Förstör man inte marken om det är en hage, dvs betesmark, och man eldar på gräs? 🤔

Fast att vintertid elda på "gräset" kan ju knappast vara att förstöra marken? (knappast på sommaren heller om vi pratar en så liten yta som en sån här eld är). Då tycker jag snarare att det faller på störandet i begreppet "inte störa inte förstöra".
 
Det blir möjligtvis lite fult ett tag sedan växer det tillbaka bättre än innan. På våren luntar man ju gärna bort dött gräs. (Sen tycker jag det är oerhört respektlöst att elda i någons hage)
Ja man förstör såklart inte marken för alltid. Men jag tänker att man gör så att marken inte kan nyttjas för det man tänkt det till för (bete) ett tag framöver åtminstone.
Men det är väl så kort tid och litet område som gäller att det inte är värt det, men som du säger så är det iallafall respektlöst.
 
Fast att vintertid elda på "gräset" kan ju knappast vara att förstöra marken? (knappast på sommaren heller om vi pratar en så liten yta som en sån här eld är). Då tycker jag snarare att det faller på störandet i begreppet "inte störa inte förstöra".
Som i att man stör bruket av betet eller stör möjligheten att ha sina djur där? (Med tanke på om djuren blir skrämda av elddoften eller om man känner att man behöver gå igenom hagen för att vara säker på att det inte pågår någon brasa som inte släckts ordentligt :cautious:)
 
Fast att vintertid elda på "gräset" kan ju knappast vara att förstöra marken? (knappast på sommaren heller om vi pratar en så liten yta som en sån här eld är). Då tycker jag snarare att det faller på störandet i begreppet "inte störa inte förstöra".

Det varsta jag visste nar jag tillbringade mycket sommar tid i Sverige var nar folk hade eldat pa stranden eller i skogsbrynet bredvid stranden. En hel massa kol lag kvar och skrapade, hundarna blev svarta och jag var tvungen att bada dem innan de fick ga in i huset. En kompis hade barn i aldern som inte kunde lata bli kolet, att ta i det, forsoka skriva och rita med det, bryta det i mindre bitar, rita pa lillabror och farga hans vitblonda har svart etc. :rage:
 
Det varsta jag visste nar jag tillbringade mycket sommar tid i Sverige var nar folk hade eldat pa stranden eller i skogsbrynet bredvid stranden. En hel massa kol lag kvar och skrapade, hundarna blev svarta och jag var tvungen att bada dem innan de fick ga in i huset. En kompis hade barn i aldern som inte kunde lata bli kolet, att ta i det, forsoka skriva och rita med det, bryta det i mindre bitar, rita pa lillabror och farga hans vitblonda har svart etc. :rage:

På stränder, om vi pratar "arrangerade" badstränder så brukar det ju finnas anvisade grillplatser. Är det naturstränder (eller vad man ska kalla dem) så får man väl se att fördelen är att man öht får vistas där :)
 
Som i att man stör bruket av betet eller stör möjligheten att ha sina djur där? (Med tanke på om djuren blir skrämda av elddoften eller om man känner att man behöver gå igenom hagen för att vara säker på att det inte pågår någon brasa som inte släckts ordentligt :cautious:)

Båda. Hindrar man markägaren att nyttja syftet med marken så stör man ju definitivt. Allemansrätten ger dig ingen rätt att elda hur som helt och var som helst.

Sen har jag verkligen svårt att tro att en liten "grilla korv"-eld på riktigt skulle hindra någon att bruka sin mark i betydelsen att betet förstörs. Och släcka ska man givetvis göra. Ingår i allemansrättens skyldigheter (och i det sunda förnuftet...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp