Gräs/proteintillskott

J

Jaba

JAg ger mina hästar ganska mycket proteintillskott pga väldigt dåliga proteinvärden i hösilaget. JAg ger både soja (full giva) och kraft pluss grön.

Hästarna går inte på bete men i sina vinterhagar där det är en del gräs. Grräset håller sig relatift kort men inte så att det blir bortbetat. Dom är 10 hästar osm delar på 2,5 hk. Dom går ute från 8-17.

Så till min fråga: HUr pass mycket av proteintillskotten bör jag ta bort för att det inte ska bli för mycket av proteinet? Allt, hälften eller enbart sojan?

Har själv försökt att räkna på ett ungefär vad gräset kan ge men jag får inte till det då jag inte har en aning om hur pass mycket dom äter i hagen.

KAn någon hjälpa mej kanske?
 
Sv: Gräs/proteintillskott

Hmm... i ditt fall skulle jag ta bort både sojan och KPG och istället fodra med lite lusern bara tillsammans med hösilaget. OM nånting alls utöver silaget!
Men om du verkligen vill vara påd en säkra sidan så är lusern det bästa eftersom det är GROVFODER och det är inte så farligt att överutfodra protein om det kommer från grovfoder.

Vad är det för värden i silaget? Är det en JÄTTElåg kvot (under 3)?
Gräs har ju en mycket HÖG kvot (13-15) och borde kompensera bristen av protein i silaget.

En kompis till mig har ungefär samma situation som dig och ringde Krafft och de sade att hon bara skulle ge 4kg hö (kvot 2.5) till natten. (550kg kallblodstravare) Hon skulle INTE ge lusern, sa dom, det var onödigt. De går på gräs från 7-18 ungefär.
 
Sv: Gräs/proteintillskott

Kvoten ligger på 3,3.

Tidigare om åren har vi tagit bort ca 18 Mj och hästarn har klarat sig. Det skulle innebära att gräset skulle ge 324 g smrp (18*13).

Kan jag bara dra av det från nuvarande foderstaer utan att det blir fel?
En av travarna behöver bygga lite extra. Ska jag bara dra av hälften till honom?

Lusern har jag oxå tänkt på. Använde det förra året till min häst men hon åt det väldigt dåligt. INte alls den mängd hon verkligen skulle behöva.
Nu har vi oxå en hel drös med andra hästar som har väldigt olika smak och inte äter än det ena och än det andra. Samt en i träning vars ägare vill att hon går på havre och nya groov.
 
Sv: Gräs/proteintillskott

Behöver de extra så ge dom det - och givetvis får du fodra med nåt som de gärna ÄTER. :smirk:
Men om de håller sig i fin form/hull så är det tecken på att gräs + hö är alldeles tillräckligt.

Du kanske har svårfödda hästar som du vet behöver lite extra utöver gräset och höet? I mitt eget fall är jag van vid att min häst, ett nsv brukssto, (som inte finns nu mera :( ) skulle mer än klarat sig på enbart gräset om det var så.... :angel: . Hö till natten skulle jag bara gett för att hon ska ha nåt att tugga på.
Och de flesta andra hästar (kompisars o så) är det likadant med... Inga problem att hålla dom i hull! :crazy: Snarare tvärtom.

Det är svårt att säga också eftersom jag inte sett hur eran hage ser ut... Är det normal mycket gräs? Eller magert? Kraftigt?
Men jag tror iaf INTE du behöver ge PROTEINTILLSKOTT. SEn är det annan sak om de behöver kraftfoder för att hålla sig i form.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 817
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
569
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 099
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hästen är vintertid åt det svårfödda hållet om man jämför med tabellerna. Jag tycker inte hon är särskilt svår men hon ligger på en hel...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 837
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp