Grästillväxt i november

Tualma

Trådstartare
Alltså. Det är varmaste hösten i mannaminne. Jag och mina hästar är bosatta i Västnanland och det har inte varit många frostnätter här hittills.
I flera veckor har natttemperaturen hållit sig runt 4-6 grader. Trevligt för hästarna som kan gå otäckade. MEN båda hästarna är tjocka! Alltså tjockare än efter betet...
Jag håller dem på magert bete med stödfodring sommartid och de håller sig då slimmade och fina sommaren igenom.
Jag har en äldre ridponny, kat. D, normal- mot lättfödd och en swb, normal-mot lättfödd.
De går i sin vanliga vinterhage på knappt ett hektar, nästan utan något synligt gräs och har uträknad foderstat med SmbRp/energikvot på cirka 6. Analyserna på grovfodret har stämt väl tidigare år och hästarna har hållit sig fina (iofs endast andra vintern för just denna ponnyn här hos mig). De får samma mängd motion och lika lång utevistelse som förra året. Men båda hästarna har alltså ökat i vikt sedan de släpptes i vinterhagen. De är hungriga vid fodring, men äter inte halm ute (äter av samma halm inne).
Jag är dock orolig för proteinunderskott om jag sänker deras givor under underhållsbehovet, samt även att de ska få för lite grovfoder sammantaget och få magsår. På betet är jag inte orolig, då ser man ju att de har gräs att pilla med och alla andra år har jag känt mig trygg med foderhalmen. Men det här är en ny situation för mig efter 35 år med häst.
Hur skulle ni tänka?
 
Visa bifogad fil 59901
Hur ser din vinterhage ut? Grus? eller finns det växtlighet?
Det är en kuperad gräshage. Men den blev illa åtgången under förra årets lervinter och det växte mest ogräs i den i somras. Det är knappt något synligt gräs i den, men det är ju grästillväxt fortfarande, gräset runt omkring är ju grönt. Så frågan är om det kommer upp tillräckligt med gräs i hagen och som hästarna kontinuerligt betar ner, så pass att det till viss del fyller en del av hästarnas näringsbehov. Hästarna äter inte av foderhalmen ute, men äter något hekto per natt av samma halm inne. De är dock hungriga när de fodras med hö och hösilage ute och äter upp allt utan att spara något. Och de går som sagt upp i vikt. Eller gick upp, nu har jag minskat givorna så att det precis täcker underhållsbehovet. Viktuppgången har hejdats, men de går inte ner. Det känns lite läskigt att minska under deras beräknade underhållsbehov, så väl för risk för proteinunderskott samt för risk att de får för lite grovfoder (eftersom de inte äter av halmen alls ute).
 
Visa bifogad fil 59901

Det är en kuperad gräshage. Men den blev illa åtgången under förra årets lervinter och det växte mest ogräs i den i somras. Det är knappt något synligt gräs i den, men det är ju grästillväxt fortfarande, gräset runt omkring är ju grönt. Så frågan är om det kommer upp tillräckligt med gräs i hagen och som hästarna kontinuerligt betar ner, så pass att det till viss del fyller en del av hästarnas näringsbehov. Hästarna äter inte av foderhalmen ute, men äter något hekto per natt av samma halm inne. De är dock hungriga när de fodras med hö och hösilage ute och äter upp allt utan att spara något. Och de går som sagt upp i vikt. Eller gick upp, nu har jag minskat givorna så att det precis täcker underhållsbehovet. Viktuppgången har hejdats, men de går inte ner. Det känns lite läskigt att minska under deras beräknade underhållsbehov, så väl för risk för proteinunderskott samt för risk att de får för lite grovfoder (eftersom de inte äter av halmen alls ute).

Så länge de har att pilla med så kommer de ha något att äta. Om det bara är bukfylla eller faktiskt innehåller mycket energi kommer ju bero på, men om hästarna går upp i vikt så innehåller det ju något.

Så länge de har att pilla med så är det ingen fara med tanke på grovfodermängd. Att de inte äter upp halmen ute betyder ju att de har något annat, godare, att äta. Sen proteinet kanske blir lite 'off', men de studier som gjorts på gräs under höst/vinter verkar snarare visa på att gräset innehåller en högreproteinkvot än vad vi vanligtvis önskar för våra hästar (9-10 Smrp/Mj)
 
Så länge de har att pilla med så kommer de ha något att äta. Om det bara är bukfylla eller faktiskt innehåller mycket energi kommer ju bero på, men om hästarna går upp i vikt så innehåller det ju något.

Så länge de har att pilla med så är det ingen fara med tanke på grovfodermängd. Att de inte äter upp halmen ute betyder ju att de har något annat, godare, att äta. Sen proteinet kanske blir lite 'off', men de studier som gjorts på gräs under höst/vinter verkar snarare visa på att gräset innehåller en högreproteinkvot än vad vi vanligtvis önskar för våra hästar (9-10 Smrp/Mj)
Tack för svar och engagemang. Ja, jag har läst samma om höst- och vinterbete, så ska sluta oroa mig för eventuell proteinbrist, basta!
Jag är vanligtvis trygg med att känna av hull och hur hungriga de är och fodra upp efter det. Det känns bara så fel, då jag aldrig tidigare varit med om att inte vara uppe på full vintergiva i november...
Men du har rätt, någonting får de ju uppenbarligen i sig och de har ju halmen om det inte räcker till.
Jag törs nog prova att dra ner ytterligare något kg, så får vi se om det ordnar till sig med hullet på damerna.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Faktum är att det ofta är bra med protein i höstgräs.
Första året jag fodrade med ensilage fick jag några balar som var skördade första veckan i oktober. Det var blött som f*n men råprotein (minns inte om det var smältbart) låg på typ 150 g/kg ts på analysen.
 
Min svårfödda häst är lagom i hull nu och han ratar till stora delar höet ute och går upp till gräsdelen av hagen.
 
Min svårfödda häst är lagom i hull nu och han ratar till stora delar höet ute och går upp till gräsdelen av hagen.
Ja, jag får lita på att hästarna får i sig gräs. Det är ju bara det att det knappt finns något synligt gräs i hagen. Men de gnager väl i sig de centimetrar som kommer upp. Hade det varit en grön hage, hade jag inte oroat mig, och jag ser ju att omgivande åkrar med insådd är gröna liksom gräsmattan. Bara svårt att tänka sig att gräset växer på i någon vidare omfattning denna tiden på året... Men kanske något en får vänja sig vid framöver. Det blir ju billigare iaf 👍.
Faktum är att det ofta är bra med protein i höstgräs.
Första året jag fodrade med ensilage fick jag några balar som var skördade första veckan i oktober. Det var blött som f*n men råprotein (minns inte om det var smältbart) låg på typ 150 g/kg ts på analysen.
Ja, det låter ju väldigt högt och bra. Då borde de ju inte vara någon fara på taket mef proteinet iaf. Jag får lita på att det kommer upp tillräckligt med gräs bara.
Hade det varit samma hage i augusti hade jag ju inte tvivlat på min förmåga att bedöma efter hull och hunger, då vet jag ju att gräset växer på, men jag är inte van med att det finns något bete alls att tala om i november 🙃🍁.
 
Senast ändrad:
Ja, jag får lita på att hästarna får i sig gräs. Det är ju bara det att det knappt finns något synligt gräs i hagen. Men de gnager väl i sig de centimetrar som kommer upp. Hade det varit en grön hage, hade jag inte oroat mig, och jag ser ju att omgivande åkrar med insådd är gröna liksom gräsmattan. Bara svårt att tänka sig att gräset växer på i någon vidare omfattning denna tiden på året... Men kanske något en får vänja sig vid framöver. Det blir ju billigare iaf 👍.

Ja, det låter ju väldigt högt och bra. Då borde de ju inte vara någon fara på taket mef proteinet iaf. Jag får lita på att det kommer upp tillräckligt med gräs bara.
Hade det varit samma hage i augusti hade jag ju inte tvivlat på min förmåga att bedöma efter hull och hunger, då vet jag ju att gräset växer på, men jag är inte van med att det finns något bete alls att tala om i november 🙃🍁.
Ja jag litar på att han får i sig tillräckligt han underpresterar ju inte så 🤷🏻‍♀️ Rätt bra avbetat men tydligen hittar han tydligen en del att äta 😂
 
Jag har samma problem, dvs ena hästen har blivit ordentligt rund om magen, var perfekt efter sommaren, och äter hela tiden. Jag tror han försöker samla fett innan det är för sent LOL (deras natur). Det är dock gräs kvar hos mig och är dessutom i Skåne.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 090
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 461
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag vet att det finns en hel massa trådar om lösa magar o kolik, men ingen passar precis in på min situation så jag postar en ny och...
Svar
6
· Visningar
1 101
Senast: Madick
·
Hästvård Nu blir jag snart galen på min häst. :D Han går hemma i sin vinterhage i sommar då vi inte har tillgång till bete på hemma plan och vi...
Svar
12
· Visningar
2 478
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp