Grästillväxt vid regn/sol

Ajda

Trådstartare
Förra veckan hade många av oss kraftig nederbörd i några dagar som nu följts upp av sol och värme.
Livsfarligt tänker jag för hästarna och har bytt plats på min känsliga dräktiga häst till vinterhagen och de andra två fått ta hennes hage.
Min dräktiga har aldrig haft ett fånganfall men jag är väldigt noga med invänjningen på gräs då hon kan få tendens till hård nacke när hon blir tjock. Är det varmt ute får hon gärna puls i kotorna men har aldrig varit öm. Jag vet inte om pulsen står för att det är högt socker i gräset eller om det är pga värmen.
Jag är föesiktig med de andra också så här års.

Min fråga är, hur upplever ni grästillväxten är efter dessa regndagar?
 
Hos oss har gräset växt flera decimeter senaste veckan efter regnet men jag märker ingenting konstigt på min häst som kan bli stel i kroppen och trög i lymfan av kraftigt gräs.
Jag tycker att det är svårt att få grepp om hur det egentligen fungerar med gräs och socker. Jag har läst att sockret snarare är lägre vid en period av snabb tillväxt eftersom växten själv förbrukar socker då, till skillnad från det klassiska att snabbväxande grönt gräs är ”värst”.
 
Nja de hagar som står tomma ser man ju att de växer i men de andra som betas hela tiden är ungefär lika mycket som innan. Där i mot ser man ju på gräsmattan att de bara har exploderat efter regnet.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en ponny som gått i sin gamla vinterhage där gräset är några cm, (stödutfodrades med hö) men efter förändring på puls i kota å...
Svar
5
· Visningar
1 400
Hästvård Någon mer än jag som fått fångest? Jäkla gräs! Mitt sto la på sig förra året och fick en fettnacke och puls. Tog bort henne från...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 046
Senast: axel
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
5 712
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp