Gräva ner krukrosor över vintern

kopur

Trådstartare
Jag har fått några jättevackra krukrosor som visst helst ska övervintras på frostfritt ställe. Men något sådant har jag inte tyvärr... Hörde av någon att man kan gräva ner hela plantorna i en grop i potatislandet, så överlever de vintern.

Är det någon här som vet hur man gör? Ska man klippa ner dem och/eller ta bort bladen innan man gräver ner? När ska man gräva upp dem igen - så snart det ö h t går att gräva i jorden på våren eller ska man vänta till dess risken för nattfrost är över?

Några andra tips?
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

V har provat att gräva ner plantor av andra sorter och det har fungerat utmärkt trots att vi bor i zon 7.
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

Hur har ni gjort då? Lag ner dem i en grop med blad och allt eller? Hur djupt grävde ni ner dem?
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

gräv ner dom och kupa jorden runt basen på rosen. Om man vill vara snäll mot rosen kan man sätta väv runtom (gör jag aldrig bor ju i zon 1) om rosen överlever vintern beror helt på om den tål din zon.

Klipp rosen på våren. Du behöver inte göra nånting med den nu
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

Det beor väl på var du har ditt potatisland :idea:

I vilken växtzon bor du?

Ska du övervintra sådant som egentligen inte tål din zon måste du göra det snällt för dem. Så skyddat som möjligt!! Helst intill en skyddad vägg och täck med tex granris. Inte tätt, men skyddat för skarp sol på våren och alltför snabba temperaturväxlingar - det är modellen. Juteväv går också av samma skäl.

En del överlever vintern men tvärdör när vårsolen torkar ut och lockar till aktivitet innan tjälen gått ur marken och växten ha ingen chans att få vatten! Se till att täckningen är intakt på våren alltså.

Du ska inte klippa men kupa upp jorden så det täcker ympställe/rotbas.
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

Herregud, jag ska inte berätta hur jag läste rubriken.

Jag har nog bara en sak i skallen ibland...:angel::o
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

Vi grävde ner hela plantor på 3-4 dm djup och det var tunnbladiga hängväxter (som jag inte kommer på namnet på)
Sen täckte vi med löv.
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

Vi grävde ner hela plantor på 3-4 dm djup och det var tunnbladiga hängväxter (som jag inte kommer på namnet på)
Sen täckte vi med löv.

JAAAA!!! Det är den metoden jag är ute efter - alltså att man gräver ner HELA plantan. För då ska man kunna övervintra sådant som egentligen måste övervintra frostfritt.

Hur tidigt vågade ni gräva upp dem igen? Väntade ni till risken för nattfrost var över, eller fick de komma upp tidigare?
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

När tjälen gått ur backen grävdes de upp planterades om och placerades växthus tills frostfaran var över.
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

Nä, men jag har bra fantasi, hihi. Det ser dock inte så vackert ut i min fantasi.:D
 
Sv: Gräva ner krukrosor över vintern

*KL*

Nu har jag fått svar från en plantskola att man ska vänta med att gräva ner rosorna till dess de börjat tappa sina blad för hösten. Då lägger man dem ner i en grop i t ex potatislandet och gräver jord över hela plantan. (Man ska inte ta bort de blad som ännu sitter kvar eller beskära innan nedgrävn.) Och inte glömma att markera platsen ordentligt så att man hittar dem igen!:D

Till våren ska man gräva upp dem så snart det går att gräva i jorden. Då ska de skyddas mot frost, beskäras och man ska trä en plastpåse över grenarna för att hålla fukten. Då kommer det nya skott!
 
Väcker upp en gammal tråd med frågan jag har. Fungerar det bra att gräva ner krukrosor, ni som gör det?

Ni som inte gräver ner och inte har en lämplig frostfri plats att ställa krukan på, hur gör ni?

Är det någon skillnad på hur man behöver behandla krukrosor på stam eller vanliga?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Trädgård & Växter Detta får gärna bli en allmän ros-tråd. :) Jag inleder med mina egna funderingar... Jag har några fjuttiga gamla (nåja, inte uråldriga...
47 48 49
Svar
978
· Visningar
47 491
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Förra sommaren planterade jag en murgröna i en skapligt stor blomsterlåda på min inglasade balkong. Under sommaren och hösten växte den...
Svar
0
· Visningar
899
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 491
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp