Grävning på arrendemark

Pudlan

Trådstartare
Någon juridik kunnig?
Arrenderar mark av kommunen, som sagt ok till ett av deras aktiebolag att gå in med grävare Som tar ner större träd en människa med motorsåg som sågar för att göra plats för en maskin som skall skära ner kabel.

AB bolaget kommunen har hade en utsänd i början av sommaren som kom och pratade. Jag bad att de skulle höra av sig hällst 2 veckor innan arbetets början senast 1 vecka innan så jag kunde ta ner mitt stängsel.
Då skulle vara kabeln skäras ner. Inget om att en larvgrävare drar upp träd med rötter eller annan åverkan.svårt att plocka ner 5 trådar när det ligger och är tvinnat..

Nu ligger stägslet uppdraget på marken Som en lång tarm, med stor risk att nått vilt fastnar. och ingen vet nått om -va säga till innan?


Ingen upplyste om att en Larv grävare skulle gå fram före de skulle skära mer kabel.

Jag utgick i från att det skulle märkas ut vart de skulle gräva så jag hade möjlighet att ta ner ev sly träd. Så har det varit när annat arbete gjorts. Nu dras de upp träd med rötterna och då blir det en min 2 meter bred remsa man inte kan använda i beteshagen.

vad är rimlig ersättning? Jag betalar en arrende avgift samma som bönderna.
 
Kan de inte komma ut och återställa?

Då får marken hårdgöras. Tror inte de grusar o lägger matta det är några hundra meter.
pratat med en av cheferna och de kanske köpa ny stängseltråd. Men den personen viste inte säkert.
Men ska ha kontakt nästa vecka.
Så därför min fråga här vad jag ska kunna vänta i ersättning.
Ska jag tycka det är ok? Stängsla om på nytt får jag göra själv. De hade de inte kunskap om.
 
Någon juridik kunnig?
Arrenderar mark av kommunen, som sagt ok till ett av deras aktiebolag att gå in med grävare Som tar ner större träd en människa med motorsåg som sågar för att göra plats för en maskin som skall skära ner kabel.

AB bolaget kommunen har hade en utsänd i början av sommaren som kom och pratade. Jag bad att de skulle höra av sig hällst 2 veckor innan arbetets början senast 1 vecka innan så jag kunde ta ner mitt stängsel.
Då skulle vara kabeln skäras ner. Inget om att en larvgrävare drar upp träd med rötter eller annan åverkan.svårt att plocka ner 5 trådar när det ligger och är tvinnat..

Nu ligger stägslet uppdraget på marken Som en lång tarm, med stor risk att nått vilt fastnar. och ingen vet nått om -va säga till innan?


Ingen upplyste om att en Larv grävare skulle gå fram före de skulle skära mer kabel.

Jag utgick i från att det skulle märkas ut vart de skulle gräva så jag hade möjlighet att ta ner ev sly träd. Så har det varit när annat arbete gjorts. Nu dras de upp träd med rötterna och då blir det en min 2 meter bred remsa man inte kan använda i beteshagen.

vad är rimlig ersättning? Jag betalar en arrende avgift samma som bönderna.
Jag tror att det är väldigt olika. På den marken som jag arrenderar av kommunen skall en stor elledning dras. Ingen information har skickats till mig ( eftersom jag inte står som ägare) utan jag har fått uppdatera mig via grannar, information på Svenska kraftnäts hemsida och via lokaltidning. Blir tyvärr inte förvånad om de plötsligt står med en grävmaskin på gården.
 
Jag tror att det är väldigt olika. På den marken som jag arrenderar av kommunen skall en stor elledning dras. Ingen information har skickats till mig ( eftersom jag inte står som ägare) utan jag har fått uppdatera mig via grannar, information på Svenska kraftnäts hemsida och via lokaltidning. Blir tyvärr inte förvånad om de plötsligt står med en grävmaskin på gården.

i o med att det finns en arrendator ska man informeras och vi hade en muntlig överenskommelse. kommer att alltid ha skriftligt i fortsättningen. Men mitt arrende kontrakt Och kartan där marken är i ritad är skriftlig.

Sen det antingen ett lägenhetsarrende eller jordbruksarrende. Det inne bär olika ansvar. Man brukar inte ha lägenhets arrende på bete men det är olika.
Men arrendatorn skall alltid informeras.
 
i o med att det finns en arrendator ska man informeras och vi hade en muntlig överenskommelse. kommer att alltid ha skriftligt i fortsättningen. Men mitt arrende kontrakt Och kartan där marken är i ritad är skriftlig.

Sen det antingen ett lägenhetsarrende eller jordbruksarrende. Det inne bär olika ansvar. Man brukar inte ha lägenhets arrende på bete men det är olika.
Men arrendatorn skall alltid informeras.
I min kommun brukar mark till bete utlånas som lägenhetsarrende.

Det stämmer säkert, det du skriver om information men tyvärr så kanske det inte alltid efterlevs. Hoppas att det fungerar bättre i din kommun och att de återställer marken.
 
vad är rimlig ersättning? Jag betalar en arrende avgift samma som bönderna.
Vem äger kabeln?
Jag hittade en dag en grävare i min hage som grävde ner kabel åt Vattenfall. De hade glömt att kontakta mig som äger marken. De grävde alltså utan tillstånd.
Efter en del turer så fick jag några små tusenlappar för intrånget och marken återställd så gott det gick.
Staketet fungerade inte efteråt så det fick jag fixa och det tog något år för gräset att växa till sig igen. Återställt betydde isått. Jag var arg som ett bi.
Man är tämligen rättslös i sådana här sammanhang.

Kabeln genom min hage skulle gå till en flygfyr åt Arlanda. Den driver numera även en mobilmast som jag har mycket glädje utav och sedan några år tillbaka får även jag el från den där kabeln. Jag har inte längre någon luftledning alls.
Så slutet blev i alla fall gott för min del.
 
Vem äger kabeln?
Jag hittade en dag en grävare i min hage som grävde ner kabel åt Vattenfall. De hade glömt att kontakta mig som äger marken. De grävde alltså utan tillstånd.
Efter en del turer så fick jag några små tusenlappar för intrånget och marken återställd så gott det gick.
Staketet fungerade inte efteråt så det fick jag fixa och det tog något år för gräset att växa till sig igen. Återställt betydde isått. Jag var arg som ett bi.
Man är tämligen rättslös i sådana här sammanhang.

Kabeln genom min hage skulle gå till en flygfyr åt Arlanda. Den driver numera även en mobilmast som jag har mycket glädje utav och sedan några år tillbaka får även jag el från den där kabeln. Jag har inte längre någon luftledning alls.
Så slutet blev i alla fall gott för min del.

kommunens aktiebolag för el äger kabeln. Ska träffa dom i motgon. De trodde inte stängseltråd var dyr. 300 meter 600kr fyra rader trådar och 15 stolp mosade.
Ska bli spännande.
 
Någon juridik kunnig?
Arrenderar mark av kommunen, som sagt ok till ett av deras aktiebolag att gå in med grävare Som tar ner större träd en människa med motorsåg som sågar för att göra plats för en maskin som skall skära ner kabel.

AB bolaget kommunen har hade en utsänd i början av sommaren som kom och pratade. Jag bad att de skulle höra av sig hällst 2 veckor innan arbetets början senast 1 vecka innan så jag kunde ta ner mitt stängsel.
Då skulle vara kabeln skäras ner. Inget om att en larvgrävare drar upp träd med rötter eller annan åverkan.svårt att plocka ner 5 trådar när det ligger och är tvinnat..

Nu ligger stägslet uppdraget på marken Som en lång tarm, med stor risk att nått vilt fastnar. och ingen vet nått om -va säga till innan?


Ingen upplyste om att en Larv grävare skulle gå fram före de skulle skära mer kabel.

Jag utgick i från att det skulle märkas ut vart de skulle gräva så jag hade möjlighet att ta ner ev sly träd. Så har det varit när annat arbete gjorts. Nu dras de upp träd med rötterna och då blir det en min 2 meter bred remsa man inte kan använda i beteshagen.

vad är rimlig ersättning? Jag betalar en arrende avgift samma som bönderna.

Två människor från kommunens El aktiebolag kom till hagen i dag. De hade massa ideer om det bara bara25 meter de tagit bort med grävaren, inte de ca 200 meterna.

Men efter som jag var ”Sådan där” med häst så trodde de inte jag hade koll på arrendepapper och dess paragrafer,
D står det att de skall ersätta för ev skador de orsakat vid underhåll. Hade kunnat neka nedgrävning men bra att kabeln grävs ner för alla.

Hade även Anteckningar från deras besök tidigare ang grävningen och kvitton sparade på stängsel tråd och stolp.

Så jag skall få ny likadan stängseltråd och nya stolp.

Lärdom av detta!
Anteckna och be vederbörande i etta fall Kommunens el bolag underteckna anteckningar om de kommer och vill gräva som exempel!

Ha koll på kvitton Och spara dom när ni stängslar nytt och ha koll på arrendepapper och läs paragraferna så ni vet vad det står.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har en liten plätt mellan hus och trottoar. Den är ungefär 2x8 meter, kanske 2,5 x8. Innan stod där en hassel (som jag tog ner...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 470
Senast: Vallmo
·
S
Hästvård Släppte mina hästar på bete härom dagen. Har nu sett att de går och gräver sej ner i marken och äter rötter. De står även och äter gamla...
Svar
7
· Visningar
5 057
Ekonomi & Juridik Jag är lite sur över ett möte med en tant igår. Jag kom körandes med min häst på en grusväg, kom upp för en backe där jag saktar av...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
25 988
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp