Grafiska romaner/noveller och serier

Mkb

Trådstartare
Här kan vi diskutera och ge varandra tips på grafiska romaner och serier! För mig som har haft svårt att nöjesläsa böcker de senaste åren har det varit väldigt givande att upptäcka grafiska romaner. Jag har många som står på min att-läsa-lista.

Utan inbördes ordning vill jag läsa:
Palimpsest, Lisa Wool-Rim Sjöblom.
Blankets, Craig Thompson.
Gå med mig till hörnet, samt En sol bland döda klot, Anneli Furmark.
Wage slaves, Daria Bogdanska.
Frances, samt Min nattbror, av Joanna Hellgren.
Deras ryggar luktade så gott, Åsa Grennvall.
Maus, Art Spiegelman.
Watchmen, Alan Moore, Dave Gibbons.
V for Vendetta, Alan Moore, David Lloyd.
Persepolis, Marjane Satrapi.

Samt säkert någon mer som jag inte kommer på nu men antagligen skrivit ner någonstans på ett papper som försvunnit.

Exempel på sådant jag läst (det är egentligen mer):
Jordens medelpunkt, Fiskarna i havet, Anneli Furmark.
Det som händer i skogen, samt efterföljande böcker i samma serie, Hilda-Maria Sandgren.
Alltid fucka upp, Moa Romanova.

Av de jag läst är nog Alltid fucka upp den som från början rent estetiskt tilltalat mig minst - men det vände snabbt och jag tyckte väldigt bra om den, stilen passar historien som hand i handske. Även om den beskriver en deprimerande tillvaro tyckte jag att den även var rolig, den har mycket humor. Det som händer i skogen tilltalade mig från start rent estetiskt, en uppväxtskildring och en slags vardagsrealism, lite lågmäld även om vissa stora eller allvarliga ämnen behandlas. Jordens medelpunkt tog en vändning som jag inte alls hade förutsett, jag gillar också Furmarks sätt att bygga stämningar och hur hon tecknar och använder sig av färg.

Så vad läser ni, har läst eller planerar att läsa? Några tips?
 
Klistrar in mitt inlägg från konsttråden:
*slänger mig fram* (┛◉Д◉)┛彡┻━┻
Maus
MAUS!
Av Art Spiegelman
517h+3SR8aL._AC_SY780_.jpg

Den publicerades första gången 1980 och håller än idag, om ett otroligt tungt och personligt ämne då det är tecknaren (Art) som berättar om sin pappas upplevelse under ww2.
Och konsten! Jag tyckte om boken innan men jag såg nyligen en youtube video där comic nördar pratade om första delen och de fick mig att uppskatta den så mycket mera!
Jag beundrar hans enkla drag, det är en utmaning att göra figurer som är tillräckligt enkla för att kunna göra dem så ofta som han gör i boken/böckerna (de var två delar från början men finns böcker med båda delarna). Men samtidigt kunna skilja åt karaktärerna tillräckligt så att man känner igen dem.
Maus_volume_2_page_50_panels_3-4.png

Valet att göra dem till djur är intressant tycker jag. Både historiskt sett då det fanns nidbilder under ww2 att judar var råttor, men även som ett sätt att förenkla konsten. Tecknaren slipper behöva tänka på att figurerna ska likna sina verkliga motsvarigheter och de går att förenkla mycket. Bilderna är fortfarande starka men man slipper lite av det där att ha det hyperrealistiska upptryckt i ansiktet, även om man vet vad som faktiskt såg ut bakom.
maus_swastikaroad.png

I videon jag nämnde ovan så pratade de lite om att de inte trodde att det skulle bli lika bra om författaren hade skrivit en bok istället. Så här fick han istället med starka talande bilder utan ett enda ord ibland. Vilket är också intressant utifrån konstnärlig aspekt.

Sorry för wall of text men den här boken har välförtjänt vunnit ett pulitzerpris och jag läste den första gången i högstadiet. Det var nog den första tjocka boken på engelska som jag läste igenom utan besvär och helt klistrad vid sidorna. Jag undrar om den inte påbörjade lite mitt intresse av ww2. Så jag rekommenderar den till alla! ❤️
 
En av mina stora favoriter är This One Summer av Mariko Tamaki och Jillian Tamaki. Finns också på svenska: Den sommaren. Så otroligt stämningsfull och jag älskar den!

137723.jpg
 
^Jag hade inte hört om den tidigare men den verkar väldigt intressant!

Kom ihåg några till som jag vill läsa, bäst jag skriver upp dem innan jag glömmer det igen :laugh:
Egendomen/The property, Rutu Modan.
Shortcomings och Killing and Dying, Adrian Tomine.
I Know What I Am, Gina Siciliano.
 
Så roligt med en egen tråd!!! Kastar mig in ikväll. Nu på jobbet (biblioteket = möjlighet att köpa och läsa på arbetstid)
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Klistrar in mitt inlägg från konsttråden:
*slänger mig fram* (┛◉Д◉)┛彡┻━┻
Maus
MAUS!
Av Art Spiegelman
517h+3SR8aL._AC_SY780_.jpg

Den publicerades första gången 1980 och håller än idag, om ett otroligt tungt och personligt ämne då det är tecknaren (Art) som berättar om sin pappas upplevelse under ww2.
Och konsten! Jag tyckte om boken innan men jag såg nyligen en youtube video där comic nördar pratade om första delen och de fick mig att uppskatta den så mycket mera!
Jag beundrar hans enkla drag, det är en utmaning att göra figurer som är tillräckligt enkla för att kunna göra dem så ofta som han gör i boken/böckerna (de var två delar från början men finns böcker med båda delarna). Men samtidigt kunna skilja åt karaktärerna tillräckligt så att man känner igen dem.
Maus_volume_2_page_50_panels_3-4.png

Valet att göra dem till djur är intressant tycker jag. Både historiskt sett då det fanns nidbilder under ww2 att judar var råttor, men även som ett sätt att förenkla konsten. Tecknaren slipper behöva tänka på att figurerna ska likna sina verkliga motsvarigheter och de går att förenkla mycket. Bilderna är fortfarande starka men man slipper lite av det där att ha det hyperrealistiska upptryckt i ansiktet, även om man vet vad som faktiskt såg ut bakom.
maus_swastikaroad.png

I videon jag nämnde ovan så pratade de lite om att de inte trodde att det skulle bli lika bra om författaren hade skrivit en bok istället. Så här fick han istället med starka talande bilder utan ett enda ord ibland. Vilket är också intressant utifrån konstnärlig aspekt.

Sorry för wall of text men den här boken har välförtjänt vunnit ett pulitzerpris och jag läste den första gången i högstadiet. Det var nog den första tjocka boken på engelska som jag läste igenom utan besvär och helt klistrad vid sidorna. Jag undrar om den inte påbörjade lite mitt intresse av ww2. Så jag rekommenderar den till alla! ❤️
Jag ska göra slag i saken och beställa den nu. Vet inte varför jag aldrig kommit mig för att läsa den. Tack för påminnelsen!
 
^Jag hade inte hört om den tidigare men den verkar väldigt intressant!

Kom ihåg några till som jag vill läsa, bäst jag skriver upp dem innan jag glömmer det igen :laugh:
Egendomen/The property, Rutu Modan.
Shortcomings och Killing and Dying, Adrian Tomine.
I Know What I Am, Gina Siciliano.
Vilken bra lista! Så många jag inte hört talas om.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Jag ska göra slag i saken och beställa den nu. Vet inte varför jag aldrig kommit mig för att läsa den. Tack för påminnelsen!
Den är lite aktuell nu också då en skola i USA bannade den från undervisningen. De sa att den innehöll fula ord och nakenhet. När man föreslog att stryka över dem så var det ändå inte tillräckligt :rolleyes:
Typ think of the children!!1!
Trots att det ingår i undervisning att visa en brysk sanning om världen ibland :grin:

https://www.motherjones.com/politic...he-banning-of-maus-its-dumber-than-you-think/
Det är som att de vill göra sina barn dumma och ignoranta.
 
Några favoriter:
Alison Bechdel, Fun Home
Anna Sundström Lindmark, Vi skulle segla jorden runt
Rose Lagercrantz och Anneli Furmark, Detta är mitt liv
Alice Osman, Heartstopper
Shaun Tan, The Arrival
Mariko Tamaki, This One Summer
Jessica Bab Bonde, Vi kommer snart hem igen

Min korta ”att läsalista”:
Mats Jonsson, När vi var samer
Maus
Daniel Clowes, Ghost World
Anneli Furmark, Jordens medelpunkt
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Den är lite aktuell nu också då en skola i USA bannade den från undervisningen. De sa att den innehöll fula ord och nakenhet. När man föreslog att stryka över dem så var det ändå inte tillräckligt :rolleyes:
Typ think of the children!!1!
Trots att det ingår i undervisning att visa en brysk sanning om världen ibland :grin:

https://www.motherjones.com/politic...he-banning-of-maus-its-dumber-than-you-think/
Det är som att de vill göra sina barn dumma och ignoranta.
Det där var bland det mest skrämmande jag läst på länge. Det enda positiva är ju att det tydligen ledde till att den såldes slut på Amazon.
 
Det där var bland det mest skrämmande jag läst på länge. Det enda positiva är ju att det tydligen ledde till att den såldes slut på Amazon.
Och någon bokaffär har tydligen lovat att de ska skicka gratis exemplar av boken till alla studenter från den delstaten om de vill ha en.

Man kan inte göra bättre PR för något hos tonåringar än att banna det :devil:
 
Lore Olympus kom jag att tänka på. Vet inte om det är vad du söker, men även om jag inte läst den själv så jäklar i min låda vad folk har pratat om (och gillat den!) i sociala medier runtomkring mig.
 
Jag gillar ju allt skräckrelaterat så jag kan varmt rekommendera Junji Ito och allt han gör. :)

För ett smakprov skulle jag läsa igenom kortserien The enigma of Amigara fault som finns här.

edit: Kom ihåg att eftersom det är manga så läser man från vänster till höger i varje fält. Det var lite ovant i början, men man kommer fort in i det :)
 
Jag gillar ju allt skräckrelaterat så jag kan varmt rekommendera Junji Ito och allt han gör. :)

För ett smakprov skulle jag läsa igenom kortserien The enigma of Amigara fault som finns här.

edit: Kom ihåg att eftersom det är manga så läser man från vänster till höger i varje fält. Det var lite ovant i början, men man kommer fort in i det :)
Ito har jag köpt in till skolbiblioteket efter önskemål från elever. Jag ska ge dem en chans, även om jag inte gillar skräck, för de ser rätt maffiga ut.
 
  • Gilla
Reactions: Mkb
Några favoriter:
Alison Bechdel, Fun Home
Anna Sundström Lindmark, Vi skulle segla jorden runt
Rose Lagercrantz och Anneli Furmark, Detta är mitt liv
Alice Osman, Heartstopper
Shaun Tan, The Arrival
Mariko Tamaki, This One Summer
Jessica Bab Bonde, Vi kommer snart hem igen

Min korta ”att läsalista”:
Mats Jonsson, När vi var samer
Maus
Daniel Clowes, Ghost World
Anneli Furmark, Jordens medelpunkt
Fun Home hade jag ju också tänkt läsa men glömt bort, vad kul att den fått gott betyg! Åh Detta är mitt liv verkar väldigt intressant, jag gillar Furmarks sätt att berätta och det är en bonus att det handlar om en autistisk tjej eftersom min psykolog tror jag har autism, måste sätta upp den på min lista över böcker att läsa. The Arrival har jag också tänkt läsa men glömde bort den med. Jag har inte läst på ett tag nu men det hade varit kul att komma igång igen och grafiska romaner går ju ganska fort att ta sig igenom, det här ämnet för en tråd kom väldigt lägligt. Blir att fara till biblioteket imorgon!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp