Bukefalos 28 år!

Gråhårig eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick mitt första gråa hårstrå när jag var 25 år. Tyckte att det kändes lite orättvist tidigt… Men på den vägen fortsatte det.

Jag har färgat håret med örtfärg hos ekologiska frisörer sen jag minns inte när. Innan dess färgade jag håret med konventionella färger. Men jag börjar få andra tankar nu. Jag har nämligen allt mer börjat fundera på om jag ska sluta färga håret!... :eek:

Det verkar som om mitt hår börjar växa allt snabbare. Jag har tidigare försökt färga var tredje eller fjärde månad, men på bara 1½ månad sen sista färgningen nu så har jag en rejäl och synlig utväxt. Ska jag behöva färga varannan månad så innebär det en kostnad på närmare 8000:- om året. Det är mycket pengar… PLUS att jag inte har hittat någon ekologisk frisör nära mig, utan frisören jag går till ligger inne i Stockholm, vilket innebär att jag måste ta en halv eller hel dags semester för att åka dit.
8000:- plus 3/6 semesterdagar per år, för att inte vara gråhårig. Är det verkligen värt det?!

Jag har försökt att lägga upp färgningen på ett annat sätt på sista tiden för att inte utväxten ska bli så tydlig, och bett om en ljusare färg för att det ska bli mindre skillnad mellan det färgade och det som växer ut, men det verkar inte som att det går att göra så ljus färg som jag vill ha om det ska täcka det gråa, så det har inte blivit den utjämnande effekt jag har hoppats på.

Längst fram på håret - från bakom ena örat längs med hela hårkanten över tinning, panna, tinning och ner till nästa öra - har jag en remsa på ca 3 cm där håret är helt vitt. I övrigt är mitt hår mellanbrunt med gråa strån. Jag TROR att om jag skulle låta håret växa ut utan att färga så skulle jag fortfarande vara ganska mörk i nacke och brun på större delen av huvudet (jag har ingen riktig koll på hur många gråa strån jag har där), men på remsan längst fram vid hårfästet skulle det vara typ vitt. Hur i hela världen skulle det se ut?!...

Det som bekymrar mig mest är att jag antagligen direkt skulle se 20 år äldre ut om jag lät mig själv bli gråhårig. Folk skulle ta mig för en 60-65-åring. Som gråhårig skulle jag bli bemött på ett annat sätt än idag, och det skulle förmodligen inte vara någon direkt positiv förändring… :( Men hur illa skulle det bli, jämfört med idag? Hur mycket är det värt att få vara brunhårig medelålders istället för gråhårig panscho? Exakt vad skulle jag faktiskt förlora på att låta mig bli grå?
Går det ens att få något svar på det utan att testa?...

Och om jag nu skulle vilja sluta färga, hur skulle jag göra för att övergången ska bli så “smärtfri” som möjligt?... Bleka?

Jag vet faktiskt inte om jag törs…
:nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag hittade inlägg här som jag skrivit för ca 6 år sedan när jag bestämde mig för att låta mitt gråa hår växa ut. Det fanns bilder på...
Svar
12
· Visningar
1 986
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
2 082
Senast: Rie
·
Kropp & Själ Ja nu går det bara utför tydligen! 🤣 Stel som ett kylskåp och gråa hårstrån som 33-åring... Gissar (hoppas?) att det finns fler här...
2
Svar
36
· Visningar
2 768
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp