G

GaurdianAngel

Ska skriva ett arbete om gråhund, men är inte så insatt i rasen. Är det någon här som har erfarenhet och kunskap om rasen? Så var snäll och skriv!
 
Sv: Gråhund

Vad vill du veta? (Är ägare till en tik på 4 år och det har alltid funnits gråhundar i min närhet)

Pma frågor så ska jag göra ett försök till att svara!
 
Sv: Gråhund

Åh, så bra! Ska tänka ut lite frågor så pm:ar jag dig! Tack.
 
Sv: Gråhund

Tack, jag var inne på sidan, men det gick inte att läsa någon info om gråhunden där. Såg bara bilder på en. Fler tips?
 
Sv: Gråhund

Hade du tittat till höger om bilderna så hade du kunnat bl a klicka in på rasstandarden.
 
Sv: Gråhund

Då måste det vara något fel på sidan för det finns inget till höger om bilderna. :confused:
 
Sv: Gråhund

om vi säger såhär: gråhund har endast ett syfte: jaga.
Alla gråhundar jag träffat har vart sjuka i huvvet.

Tacka vet jag jämthund som är mkt mer trevliga :)
 
Sv: Gråhund

Så mycket kan jag om hundar och rasen att de inte är "sjuka i huvvet"! :crazy: :smirk:

Att de endast vill jaga är ganska självklart då de är avlade för det.
 
Sv: Gråhund

Då är du välkommen att träffa min Maja - en äkta gråhund. Är rätt säker på att du skulle ändra åsikt. Trevligare hund finns inte. Fungera både som sällskap och jakthund. Hon är en allt i allo hund :)

Varför tycker du dom är sjuka i huvudet?
 
Sv: Gråhund

uttryckte mig lite klumpigt, de gråhundar jag har träffat hade vart avlivade om de vart andra raser. Jägare verkar inte direkt bry sig om deras gråhundar är hotfulla och hugger när dom får chans. De flesta jägare har väl hunden i hundgård förrutom då i september då jakten är igång... nä tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter, har dessutom 2 vänner som blivit svårt bitna i ansiktet som barn av just gråhund.
 
Sv: Gråhund

Har bra erfarenheter av Gråhunn.

En helt gudomlig tik som gick lös jämt på gården. Kunde stå och "tom skälla" ibland på nåt men det var väl oxå enda nackdelen med henne.
Inomhus var hon lugn och fin.
Träffat flera av hennes valpar och dom var oxå trevliga.
Fast en hane ur hennes sista kull (som tyvärr blev hennes död :cry: )
var dock ett yrväder! :love: Men Snäll och go!

Då har jag haft sämre efarenhet av jämtar. Har själv blivit biten av en som barn.

Men som någon skrev, vissa jägare verkar inte bry sej mer än att hunden ska kunna jaga. Lär den inge "folkvett" alls... :confused: :crazy:
 
Sv: Gråhund

Min sambo säger att den bästa hund han har haft var just en gråhund, snäll, trevlig och lydig, men en enmanshund, lydde istortsett bara honom. Den sämsta hund han haft var också en gråhund, slogs med alla andra hundar hanar som tikar, jagade bara rådjur (vilket en älghund absolut inte ska göra). Denna hund var det strul med redan vid köpet, det visade sig att kennelägaren där han kom ifrån inte var seriös och han ångrar idag att han inte anmälde honom (fick valpen utan vet bes och det visade sig att det första de fick göra var att operera tonsillerna). Nu har vi en jämthund istället och han är underbar, men min sambo säger att han är mycket "hårdare i huvudet" än gråhundarna har varit.

Syftet med gråhund och jämthund är ju faktiskt jakt.
 
Sv: Gråhund

Aha.. nu har jag hittat rasstandarden på gråhundarna. Det satt inte till höger om bilderna men väl när man scrollat förbi alla bilder och hela vägen ned till sista hundbilden som föreställde en Rysk-Europeisk laika så fanns rasstandarden nedanför där.
 
Sv: Gråhund

Jag tror mycket beror på hur själva hundägaren agerar. Jag har träffat ilskna gråhundar som inte kan räknats till kategorin pålitliga. Oftast har det enkelt varit så att dessa hundar varit understimulerade. De har suttit i en hundgård de flesta dagar om året och får ut och springa vid älgjakt. Nu är tack och lov inte alla jakthundsägare sådana men dom finns!

Vår "Maja" är en allt i allo hund. Hon sitter inte i hundgård utan bor inne hos övriga familjen och är lös på gården + tre dagliga promenader. Hon är både jakt, sällskap och vakthund :) Vi tränar även ibland blodspår. Så hon är älglagets älghund och hon agerar även spårhund vid skadeskjutna djur.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 965
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 213
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 506
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 061
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp