Bukefalos 28 år!

M

mai

nu har ja läst så många trådar om graman hur dålit de e å nåra tycker de e bra, men ja har endå inte fattat va e en graman kan nån förklara för mejj gärna me bild men va e en graman? :confused:
 
Graman är en lång tygel som går från ryttarens hand, genom bettringen, och fästs i sadelgjorden antingen mitt under magen, eller på sidorna.

Den fungerar som block och talja, ryttaren får mer kraft att ta ner huvudet på en häst som går med huvudet högt och hästen lär sig ganska snart att det inte är någon idé att bråka.

Problemet är att när hästar går högt med huvudet så är det för att de inte arbetar rätt med bakdelen. En gramantygel kan inte få hästen att arbeta rätt med bakdelen, utan risken är att det ser tjusigt ut framtillmedan bakbensarbetet är lika kass som innan + plus att man förstör reaktionen mellan framdel och bakdel vilket kan ge problem senare i utbildningen.
 
Jag brukar inte rida med en massa hjälptyglar men förra sommaren red jag en häst som bara rusa in i galoppen och han kom aldrig till en ordentlig galopp. Då prövad vi (jag och min tränare) att rida honom med en graman just för att han skulle hitta balansen i galoppen. Och det blev en underbar känsla.han hittade sin tredje gångart. Dagen efter var han mkt bättre även utan gramantygeln.
Jag tycker inta att det är ngt att rida med för jämnan men har man en anledning att pröva kan man alltid pröva...
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: MiniLi
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 010
Senast: Tossa90
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
1 058
Senast: tanten
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
873
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp