Gramantygel

A

araben0

hejsan!
Jag har en fundering och det är hur ni ställer er till hjälptygeln graman. Allmänt berätta gärna vad ni tycker om den och vad ni har för erfarenheter!
 
Sv: Gramantygel

en graman tygel är ett redskap som jag inte förstår vitsen med.

den drar ju ihop hästen.... och är inte det just det vi lär oss att inte göra. allt snack om att hästen ska komma ärligt bakifrån in i handen.
att gå på tygeln är ju inte att kröka nacken och fälla in nosen....

att låsa in hästen i denna tvångströja är för mig oförståligt....

jag har stor erfarenhet av att rida med det, så man kan ju kalla mig föredetting på den fronten... hade inte det på min häst. men rider man andras pållar måste man ju lyda ägaren.

speciellt vanligt är det konstigt nog hos elit ryttarna i dressyr... borde de inte veta bättre?
borde inte de, om någon klara av att rida i en god form?

den har aldrig hjälpt mig men satt rejäla spänningar i många hästar...

jag tänker aldrig mer rida med graman.....
 
Sv: Gramantygel

speciellt vanligt är det konstigt nog hos elit ryttarna i dressyr... borde de inte veta bättre?
borde inte de, om någon klara av att rida i en god form?

Som dressyrmupp, sedan ridskoletiden 1973 och tävlingshopphästskötare under flera år inom elit och Division I, som ALDRIG i hela mitt liv använt mig av graman, kan jag bara säga att jag tycker att det är ÄN MER SPECIELLT VANLIGT med graman bland elitryttare i hoppning. Borde inte DE veta bättre??? :confused:

Nä, allvarligt talat. Graman ÄR säkert en bra hjälptygel, korrekt använd hos en ryttare som VET VAD den ska användas till, VARFÖR den ska användas och HUR den ska användas.

Det heter ändå HJÄLPTYGEL, så något måste den ju ändå vara bra till. :bow:
 
Sv: Gramantygel

Alltså egentligen orkar jag inte svara på detta.. haha.. men, men. Har för mycket åsikter kring detta.

Idag är det alltför många som använder gramantygeln på ett felaktigt sätt. Många rider säkert med graman och vet inte ens VARFÖR man rider med den eller hur man ska ANVÄNDA den. En gramantygel är absolut inte till för att kröka hästen i nacken och dra in nosen! Den är till för att hjälpa hästen att hitta en bättre form. Den ska aldrig tvingas in eller "dras" in med graman eller andra hjälptyglar. Sedan är det så att en graman kan man REGLERA. man kan GE EFTER och DRA IN efter behov. En gramantygel kan till och med hänga löst, fast man har på den och den ger ändå en viss "hjälp" att hästen ska hitta en mer ändamålsenlig form.

Själv rider jag inte med graman mer än på de få hästar som verkligen, verkligen behöver hjälp med att hitta en bättre form och har svårt för att hitta den själv. Och den ska användas följsamt, med häsyn till hästen hela tiden.

Det är inget man ska rida på jämt och bara för att den är "bra att ha", bla, bla. Jag kan tänka mig att lata ryttare gärna rider på graman ofta, även om hästen knappast behöver graman! Fy f*n.
Då är det ridningen det brister i.

Det dumma med hjälptyglar är att det är så många använder dem fel och som inte fattar att det är HJÄLPTYGLAR och inga bekvämlighetstyglar, "dra-in-nosen-och-kröka-på-nacken-tyglar".. alltså blir så less. Usch, usch. Och många har säkert sett ryttare som använt det felaktigt. Tvingat in hästen i en onaturlig form. Hjälptyglar kan göra så mycket mer skada än nytta om man inte fattar hur den ska användas!!!

...och du, remmis... jag tror inte att du har fattat innebörden av hur och varför man använder en gramantygel eftersom att du säger att man ju "drar ihop hästen" och allt detta om att man "låser in hästen i en tvångströja", osv.

den har aldrig hjälpt mig men satt rejäla spänningar i många hästar...

jag tänker aldrig mer rida med graman.....
= en felanvänd graman!
...visst..(!) STOR erfarenhet av att rida med det, haha.... Oj, oj.

Rider man sedan andras hästar så kan man ju rida utan gramantygel om man vill, om man PRATAR med ägarna och framför sina åsikter och frågar om man får rida utan. Inte bara gör så för att DE gör så. Har det bara skapat spänningar med gramatygel när du ridit så borde du definitivt inte ridit med det bara för att ägarna gjorde eller ville det!

Ja, ja.. Punkt.
 
Sv: Gramantygel

Kan du definiera vad en STJÄLPtygel är? Jag anser att man får gärna uttrycka sin åsikt, men då är det bra om man kommer med några NYA argument än vad som tidigare tagits upp i tråden.

Just graman och andra hjälptyglar skapar alltid BLÖDANDE och GLÖDANDE debatter, men just såna här korta inlägg, hjälptygel, stark motståndare och si och så. Men förklara då gärna också varför just DU är motståndare och varför DU tycker att det är en stjälptygel. Tala om vad DU har för kunskaper om tygeln.

Jag ERKÄNNER villigt att JAG har ridit med graman EN ENDA GÅNG, när jag provred en ridtravare som jag blivit ombedd att hjälpa till med. Hästkraken hade martingal, rak pelhamstång med tygeln på nedersta ringen och hårt hållen graman. Ja, han är het, hård i munnen och svårriden hette det...

Jag höll inte i gramanen alls, jag flyttade upp tygeln i övre ringen och tog bort martingalen innan jag provred. Hästen var som en kruttunna. Han bara undrade när jag skulle dra till honom i munnen eller drämma till honom med spöet. Jag släppte genast spöet och höll i yttersta änden på gramanen och skrittade hästen i 20 minuter på lång tygel utan att inverka någonting. Jag kände hur hela hästen liksom slappnade av, klippte med öronen och undrade när "smällen skulle komma". När jag kände att hästen klev på utan att spänna sig, stannade jag och hoppade av klappade om hästen och ställde in den i stallet.

Nästa gång jag kom, satte jag på martingal, vanligt tjockt tränsbett och gömde graman och ridspö i en låda. Sen hade vi jätteroligt i två år, förutom de gånger som tidigare hästskötare var ute och bytte bett, slog på graman och red rally i skogen. Då tog det fjorton dagar att hitta hästen igen.

Så jag anser inte att det var HJÄLPTYGELNS fel att det gick åt helsefyr. Det var ryttarens fel. Vilken typ av ryttare är DU, eftersom du anser att det går åt helsefyr när man använder graman. Har DU använt den som handbroms, då förstår jag varför du är antigramananvändare. Man kanske ska lära sig något om UTTRYCKET hjälptygel på ridskola eller via privatinstruktör innan man kläcker ur sig orden stjälptygel.

Jag har nämligen även sett gramanens förträfflighet som hjälptygel, för att hjälpa till vid korrigering av felridna hästar och konvalescenshästar som på ett mjukt sätt ska visas in i korrekt form utan att använda gumminsnodd och inspänningstyglar som är en LÅST hjältygel. Gramanen är en flexibel hjälptygel, där du som ryttare kan reglera inverkan utefter hästens behov av inramning.
 
Senast ändrad:
Sv: Gramantygel

Jag tycker att gramanen är en av de bästa hjälptyglarna. Jag är inget fan av hjälptyglar men använder mig just nu av martingal vid hoppning av stoet. Jag funderar faktiskt på att använda graman ett litet tag i markarbetet på henne för att hjälpa henne att kommer ner i formen (läs: EJ dra ihop!!) och länga överlinjen. En gramantygel som används rätt, kan hjälpa otroligt mycket, och jag anser att de människor som inte har något för gramanen, har endast sett felridna hästar eller inte behärskat gramanen rätt på sin häst och då förvärrat det hela.
En graman är inget man rider med i flera månader. Det är en hjälp för hästen att hitta rätt form, och som sagts innan så är den ju REGLERBAR jämfört med andra som tex thiedemantygel och gummisnodd. Alltså kan du här ge eftergift när hästen slappnar av och gör rätt :bow:
 
Sv: Gramantygel

...visst..(!) STOR erfarenhet av att rida med det, haha.... Oj, oj.

Rider man sedan andras hästar så kan man ju rida utan gramantygel om man vill, om man PRATAR med ägarna och framför sina åsikter och frågar om man får rida utan. Inte bara gör så för att DE gör så. Har det bara skapat spänningar med gramatygel när du ridit så borde du definitivt inte ridit med det bara för att ägarna gjorde eller ville det!

Ja, ja.. Punkt.

nu är det så att jag igentligen inte orkar svara på detta men... hahaha....

ja ska inte behöva försvara mig, men ja... jag har stor erfarenhet av det.
å nej, jag har inte ridit och satt spänningar i en massa hästar genom att rida felaktigt med en graman.
vad jag borde eller inte berode göra ska defenitivt inte du tala om för mig.
å i vissa fall så har man valet att antingen rida med utrustningen som ägaren kräver eller slippa.


jag ser många ryttare dagligen, majoriteten tävlar på hög nivå... och jag ser att detta felanvändande är genomgående.


så. jag vill inte ha nå fler person påhopp!! utan alla här får säga sitt om gramanen. inte klaga på varandra!!
 
Sv: Gramantygel

korrekt utbildade,friska hästar med väl anpassad utrustning har inga behov av hjälptyglar.Ser allt för ofta hästar som totalt saknar muskler på överlinjen,går med släpande bakdel och saknar helt kontakt och förtroende för ryttarens hand.argumentet"den skall lära sej var den ska ha huvudet"har jag hört mer än en gång.Så i fel händer =farligt!Ännu har jag inte ridit en enda häst som inte gått att arbeta i rätt form med ett vanligt tränsbett utan onödiga prylar.
 
Sv: Gramantygel

Oj, så jag håller med dig. Gillar dina synpunkter.. haha.
Du gjorde bra i att skita i hjälptyglarna och det skarpa bettet på travaren där..

En klok hästmänniska som ser till hästen och vad som är bäst för just den! :cool: Man ska se till individen...
Man blir så glad att det finns sånna människor! :)

:bump:


Kan du definiera vad en STJÄLPtygel är? Jag anser att man får gärna uttrycka sin åsikt, men då är det bra om man kommer med några NYA argument än vad som tidigare tagits upp i tråden.

Just graman och andra hjälptyglar skapar alltid BLÖDANDE och GLÖDANDE debatter, men just såna här korta inlägg, hjälptygel, stark motståndare och si och så. Men förklara då gärna också varför just DU är motståndare och varför DU tycker att det är en stjälptygel. Tala om vad DU har för kunskaper om tygeln.

Jag ERKÄNNER villigt att JAG har ridit med graman EN ENDA GÅNG, när jag provred en ridtravare som jag blivit ombedd att hjälpa till med. Hästkraken hade martingal, rak pelhamstång med tygeln på nedersta ringen och hårt hållen graman. Ja, han är het, hård i munnen och svårriden hette det...

Jag höll inte i gramanen alls, jag flyttade upp tygeln i övre ringen och tog bort martingalen innan jag provred. Hästen var som en kruttunna. Han bara undrade när jag skulle dra till honom i munnen eller drämma till honom med spöet. Jag släppte genast spöet och höll i yttersta änden på gramanen och skrittade hästen i 20 minuter på lång tygel utan att inverka någonting. Jag kände hur hela hästen liksom slappnade av, klippte med öronen och undrade när "smällen skulle komma". När jag kände att hästen klev på utan att spänna sig, stannade jag och hoppade av klappade om hästen och ställde in den i stallet.

Nästa gång jag kom, satte jag på martingal, vanligt tjockt tränsbett och gömde graman och ridspö i en låda. Sen hade vi jätteroligt i två år, förutom de gånger som tidigare hästskötare var ute och bytte bett, slog på graman och red rally i skogen. Då tog det fjorton dagar att hitta hästen igen.

Så jag anser inte att det var HJÄLPTYGELNS fel att det gick åt helsefyr. Det var ryttarens fel. Vilken typ av ryttare är DU, eftersom du anser att det går åt helsefyr när man använder graman. Har DU använt den som handbroms, då förstår jag varför du är antigramananvändare. Man kanske ska lära sig något om UTTRYCKET hjälptygel på ridskola eller via privatinstruktör innan man kläcker ur sig orden stjälptygel.

Jag har nämligen även sett gramanens förträfflighet som hjälptygel, för att hjälpa till vid korrigering av felridna hästar och konvalescenshästar som på ett mjukt sätt ska visas in i korrekt form utan att använda gumminsnodd och inspänningstyglar som är en LÅST hjältygel. Gramanen är en flexibel hjälptygel, där du som ryttare kan reglera inverkan utefter hästens behov av inramning.
 
Sv: Gramantygel

men nog kan man ge eftergift på en thideman tygel ;) .
 
Sv: Gramantygel

:bow:

Jag håller med alla som anser att en graman är en TILLFÄLLIG hjälp som bara ska användas av någon som har ett klart syfte och har koll på läget. Jag fick för första gången plocka fram gramanen i höstas då min STORA dressyrpålle fick för sig att slamsa bort bytena. Han körde upp huvudet, pep och skuttade som en känguru. Han är egentligen :angel: välutbildad och rids på vanligt tränsbett eller kandar i de klasser som kräver det, jag rider aldrig med spö. Jag och min tränare provade allt plus att jag lät en massör, veterinär, hästtandläkare och sadelutprovare gå igenom hästen. Ingen hittade nåt fel och då bestämde jag mig för att nu får det vara nog! :devil: Jag red med graman under ett träningspass och behövde bara korrigera tre gånger, sen var det bara att släppa gramanen och efter det har vi inte behövt den. Eftersom att hästarna alltid kommer att vara större och starkare än oss, tycker jag det är snällare att "ta i" ordentligt en gång och kanske använda graman, än att ständigt sitta och småbråka med till exempel spöet eller slita hästen i munnen. I princip all utrustning kan förvandlas till tortyrredskap i fel händer.
Men, om nån vill kalla mig inkompetent ryttare, go ahead! Låt den mest perfekta kasta första stenen:D .

Var rädda om varandra och era pållar...

Kram :love:
 
Sv: Gramantygel

jo, men då får man ju ge eftergift med den vanliga tygeln med = att hästen inte har något stöd alls i munnen.
 
Sv: Gramantygel

att man ger eftergift i den "vanliga" tyglen innebär ju inte att man måste släppa kontakten med munnen.
 
Sv: Gramantygel

Nej självklart inte, men jag vill kunna ge så mycket eftergift med hjälptygeln som det bara går, och med thiedeman finns ju en viss begränsning på det. Med tex graman så kan man ju släppa efter helt o hållet, utan att den vanliga tygelkontakten försvinner.
 
Sv: Gramantygel

Jag har endast ridigt med graman tygel en gång, då jag använde den hade hästen bockat av 3 personer tidigare. jag använde gramanen då en instruktör sagt åt mig att använda den, jag har ridigt hästen förrut och dåjag red den med graman kännde jag ingen skillnad. jag hade gramanen väldigt lös och red med tyglarna som vanligt. hästen var väldigt mycket för att testa vilket hon gjort med mig åtskilliga gånger, jag har fallit av men har alltid suttit upp igen. Efter ett tag så förstår hästen att man inte ger upp och blir mer villig att arbeta tillammans med ryttaren. jag tror att graman igentligen inte behövs. har man en busig häst som vill testa en får man inte låta den vinna, och för att visa att man inte ger upp behövs inga hjälptyglar igentligen så länge man har lite envishet och är rättvis! :)
 
Sv: Gramantygel

Men oftast så använder man inte graman för att man har en busig häst, utan för att hjälpa hästen att hitta en bättre form :idea:
 
Sv: Gramantygel

Ja, självklart men jag föredrar ändå att rida utan hjälptyglar :)
 
Sv: Gramantygel

Jag är egentligen emot gramantygel och "gummisnodd" men råkade på denna artikel. Tänkte att det vore roligt med andras åsikter/kommentarer på den.

http://www.horseconnexion.org/Swedish/Research_News/Frames/Index.htm

Gå in på träning, Gramantygel och viktfördelning.

Slutsatsen av denna studie är att man med gramantyglar, när de används korrekt och i kombination med vanliga tyglar, kan få den önskade effekten att hästarna förflyttar sin tyngdpunkt mera till bakbenen. Däremot fick man inte samma resultat när hästarna reds med endast gramantyglar. Forskarna i denna studie aktualiserar att tränare och veterinärer bör veta hur hästen påverkas av gramantyglar när de t ex rekommenderar hästägare att använda dessa som en del i rehabiliteringsprogram.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 738
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
1
· Visningar
432
Hästmänniskan Hejsan! Jag undrar om det är någon mer 15 åring som är intresserad av att gå Wången islandshäst, men kanske bor långt ifrån skolan?🤔...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: Blossom
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp