Grand finale betäckning 2017, era bästa dressyrhingsttips enligt nedan

HMQ

Trådstartare
Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa allt på att hitta den perfekta hingsten. Målet att producera en riktigt fin dressyrhäst men som samtidigt kan ridas av hyfsad amatör om det nu inte blir en supertalang (men jag är realistisk och tänker kanske inte OS-vinnare...). Stoet har fått två föl som båda är riktigt snygga och talangfulla inom sina respektive områden, en hopp- och en dressyr. Hur skulle ni ha tänkt baserat på följande:

- Stoet rör sig stort, lätt och luftigt, men har inte riktigt "mekaniken". Dressyravkomman e.Friendship har mycket bättre gång allmänt och i synnerhet mer mekanik, bakbensaktivitet och taktmässighet. Hoppfölet f.15 e.Twister de la Pomme (inte mitt föl, utan tidigare fodervärds) rör sig OK, men inget för en dressyrryttare, mer symaskin och markbunden. Tänker mot bakgrund av detta att fädernas påverkan på gången har varit stor. Stoets rör sig ca 7 på skritt och trav och 8 på galopp, blir lätt spänd.
- Stoet är snäll, men extremt energisk och vaken och mycket känslig. Explosiv. Vill därför inte ha hingst som lämnar för skarpt. Båda avkommorna (se ovan) är mycket vänliga och supersociala, inga nervvrak alls i hanteringen, men Friendshipsonen har visat sig väldigt känslig i samband med inridningen och behövde mycket tid för det (allt annat går han med på utan vidare).
- Stoet är bara 160 cm, båda avkommorna verkar bli något större (163-165), men gärna hingst som lämnar lite större.
- Stoet bedömd 8HHB + 8 typ. Sämsta egenskaper är något tåtrång fram och toppigt kors, annars mycket trevlig sportmodell med god halsansättning och djup fin bål. Dottern helt korrekt i benen redan från början, sonen var något kohasig som liten (vilket nu inte syns ett spår av), men känner att det är viktigt med hingst som är helt korrekt och lämnar korrekta ben.
- Friendshipsonen har något kort hals, men väl ansatt, dottern har mycket väl ansatt hals men tendens till underhals (iaf nu som 1 år). Vill då förbättra chanserna till perfekt hals till nästa föl.
- Stoet har lämnat vidare alla sina bra egenskaper till fölen (vänlig och social, typisk tävlingshästenergi och -modell, mycket vacker), men faktiskt ingen av sina sämre.

Jag har alltid varit inne på Hohenstein och tänker då Herzensdieb eller Highcruiser (men har nu fått för mig att man bör ha superskritt på stoet för att det ska bli bra...?) eller DeNiro eller någon son till honom. Redan strukna från listan är Ampere med söner (pga jag inbillar mig att han lämnar väldigt skarpt?), Zuidenwind (pga gillar inte den kantiga modellen som många av hans avkommor verkar ha fått) och alla Briar-släktingar pga stoets fäderne (Maistic-Erbstein-Genesco).

Era bästa tips, tack :)
 
Tips på bra Hohenstein-söner som står på EU-station i Tyskland med mycket bra index på ridbarhet.
Münchhausen, Elit hingst som lämnar mycket stort. (godkänd ASVH)
Ovaro Elit hingst
Insterburg 1218 Elit hingst (godkänd ASVH, svensk ägare)

Andra Trakehnertips år
All Inclusive är en av de bästa avelshingstarna i Tyskland just nu (alla avelsförbund)
Millennium, fantastisk hingst, hans avkommor toppar överallt (godkänd ASVH)
Hibiskus Elit hingst med Hohenstein som morfar
 
Visst är det märkligt men allt jag kan tänka på är Franklin :)

Ojoj nu får vi bena ut lite. Millennium är en otrolig hingst men jag hade nog räknat bort honom i detta fallet, se Moses om du vill ha ett exempel varför. Jag brukade tävla mot hon som rider honom en del, och ja, hon hade helt tokiga hästar :D de brukade stå rätt opp. Min poäng är att Millennium kan ge lite nerv på gott och ont (älskar den hingsten), därav rider hon Moses.

En De Niro-son som jag tror kan vara som klippt och skuren är Hennessy - Den är helt otrolig. :up:
 
En De Niro-son som jag tror kan vara som klippt och skuren är Hennessy - Den är helt otrolig. :up:

Haha, oj, precis såhär känns det att rida mamman: lite för fort, bråttom bråttom, och energi till 1000.
Han var jättefin, men tror att ett snäpp mindre full rulle vore bra :)
 
Angående Insterburg: han avfärdades av alla experter inför betäckningen 2012 som seg och tråkig, jag har inte hört ett knyst om honom sedan dess heller. Känns inte jättehet, eller?
 
Fairway verkar ha mycket av det som jag tänker mig blev bra med Friendship-sonen, men även det som behöver bli ännu bättre med nästa föl. Men höga smala hovar har stoet också i fram och det här med biljarderandet, vad tror vi om det?
 
Angående Insterburg: han avfärdades av alla experter inför betäckningen 2012 som seg och tråkig, jag har inte hört ett knyst om honom sedan dess heller. Känns inte jättehet, eller?

Det visade sig att Insterburg såldes till Sverige med en av säljaren dold skada med i bagaget, så han var inte fräsch när han visades här. De svenska ägarna har legat i tvist med säljarna i flera år.
Då han har lämnat många fina avkommor i Tyskland och blivit Elit-premierad har han leasats ut till Landesgestüt Zweibrücken i väntan på att det juridiska eventuellt ska lösa sig.
Hans dressyrindex i Tyskland är fina 143.
 
Fairway verkar ha mycket av det som jag tänker mig blev bra med Friendship-sonen, men även det som behöver bli ännu bättre med nästa föl. Men höga smala hovar har stoet också i fram och det här med biljarderandet, vad tror vi om det?
Är du rädd för skarpt skulle jag tvivla på om fairway är bra val, varken han eller fadern verkar särskilt lätta..
 
Ja, jag tycker ju att han är fin, såg honom på Falsterbo när han precis kom till Sverige, om jag inte minns fel. Och jag personligen har som sagt var inget emot att avkomman iaf inte blir ännu mer pepp än stoet, så en lugn hingst avskräcker inte mig.
 
Är du rädd för skarpt skulle jag tvivla på om fairway är bra val, varken han eller fadern verkar särskilt lätta..
Det är ju i princip samma linjer bakåt som Friendship, och den avkomman är som sagt var väldigt snäll och rar, men väldigt känslig. Skulle inte säga skarp, men däremot explosiv, vilket lika gärna kan komma från mamman. Men intressant info!
 
Du kan ju fortfarande få tag på fryst både på Hohenstein och hans far Caprimond.
Sant. Är lite fundersam på fryst mtp stoet kommer vara 19 nästa år, har tagit sig på försök 2 båda gångerna med färskt. Dumt att chansa på det?
 
Kan vara lite för riskabelt med fryst på ett så gammalt sto. På dessa 2 hingstar är ju priset mer än 700 euro/dos.
 
Kan vara lite för riskabelt med fryst på ett så gammalt sto. På dessa 2 hingstar är ju priset mer än 700 euro/dos.
Precis vad jag också tänker, tror att jag satsar på färskt, även om det vore flott med någon sån superhingst.
 
Governor är en hingst jag tilltalas av om jag nästa år ska göra en grand slam när det gäller att betäcka dressyrstoet. Beror på hur förra årets föl utvecklas och vad som ploppar ut 2016. Dream Boy och Donkey Boy är också riktigt fina men unga och relativt oprövade ännu.
 
Eftersom trådskaparen skrev "men känner att det är viktigt med hingst som är helt korrekt och lämnar korrekta ben." vill jag nog inte rekommendera Donkey Boy som fick omdömmet "Gracil med något veka kotor, något rakhasig och stundtals något instabila hasar." dessutom blev han bara godkänd för 1 år , så man vet inte vad som händer nästa år.
 
Eftersom trådskaparen skrev "men känner att det är viktigt med hingst som är helt korrekt och lämnar korrekta ben." vill jag nog inte rekommendera Donkey Boy som fick omdömmet "Gracil med något veka kotor, något rakhasig och stundtals något instabila hasar." dessutom blev han bara godkänd för 1 år , så man vet inte vad som händer nästa år.
Klok iakttagelse, du har så klart helt rätt.
 
  • Gilla
Reactions: HMQ
Haha, oj, precis såhär känns det att rida mamman: lite för fort, bråttom bråttom, och energi till 1000.
Han var jättefin, men tror att ett snäpp mindre full rulle vore bra :)

Dom rids i ganska högt tempo på sånna här visningar. Så det i sig behöver inte betyda nått.
 
  • Gilla
Reactions: Sar

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
4
· Visningar
1 764
Senast: smulan87
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 096
Senast: Jate Volim
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: sandrafors
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 437
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp