Grand National..

N

Nangijala

Bör väl ej få vara tilllåtet . Hur kan man som hästmänniska MEDVETET vilja skada sin häst genom att låta den gå ett Grand National !? . Folk vet ju att det är en bana som nästan hälften av hästarna inte klarar av och dom vet säkert mkt väl att hästarna sedan kanske aldrig mer går att rida , så varför ? Nån som har en annan syn på det här ?
 
Menar du Svenskt eller Engelskt Grand National?
Är en väldig skillnad då de svenska hindrerna är mer humana.

Att man anmäler sin häst till dessa löpnigar förstår inte jag, tycker då även att det svenska räknas in här. Själv skulle jag inte låta min häst starta i Grand National. (Har sett så många hästar bryta ner osv)

Fast sen kanske jag inte är den bäste galoppmänniskan att svara, eftersom jag inte ens gillar steeplechasen på Täby... :crazy:

O sen har jag inte så jättekoll på steeple/häcklöpningarna heller..
 
Inte vill de skada sina hästar heller. Har sett några Grand National på Strömsholm och det väl med skräckblandad förtjusning man tittar.. För det är ju alltid ngn som ramlar av, eller någon häst som kanske går omkull... Jag och "chrisse" var på Grand National i somras, hon filmade med sin digitalkamera, när en gick omkull i det loppet:
http://hem.passagen.se/red_simba/GrandNational2003/
"Vurpa" är från Grand National.

Det är ju det "tuffaste" loppet, så det är ju mkt prispengar och mkt ära som står på spel. Är väl därför det fortsätter hållas sådana löp. Jag tycker det är "okej" dock.. Hur det är i andra länder vet jag ju inte, men om det är "värre" där så är det ju lite läskigt. Men har svårt att förstår hur jockeyna kan hålla sig kvar.. Har en bild jag tagit på en jockey i ett språng över ett hinder. Han sitter i den värsta stolsits ni kan tänka er, ihopkurad. Förstår inte att han kunde sitta kvar så. :bow:

Har några fler bilder förresten, som jag själv tagit. Måste bara få visa dem! :)
Arablöpet på strömsholm 2003. Upploppet här.
Vinnaren Sakee ox
Sakee ox igen
Vackra Sakee ox visar upp sig i vinnarcirkeln
Ett upplopp med eng. flb.
Vinnaren av Silverstöveln

MVH Nina
 
Jo, engelskt GN är tuffare, bland annat så är hindrena svårare och det är över 6500 meter långt... Det loppet skulle jag aldrig anmäla till.

Det svenska skulle jag KANSKE kunna tänka mig om jag hade en häst av den allra yttersta eliten... GN är inget löp för en "hyfsad" eller ens "bra" häst...

Men håller med The Last, gillar inte hinderlöp något vidare... :crazy: (Och vill inte ha nån hinderhäst...)

MVH Cim
 
Hur kan man anmäla sin häst till fälttävlan? Där hästar och ryttare också dör...

Jag skulle aldrig våga rida fälttävlan, GN eller steeplechase och skulle aldrig utsätta min häst för det heller. Men så är jag inte insatt och det lär finnas massor med regler och säkerhets-grejer som de som rider och planerar det VET om och ser till.

Dessutom ser man till att man har en häst som står pall.
När hästarna ramlar eller på annat sätt springer bort sig beror det ofta på att de blir trängda och tappar koncentrationen.
Det är inget man kan träna på.
Men om varje häst fick ett perfekt löp i GN så tror jag alla skulle klara det för det är inte det att de inte har kapaciteten att orka runt.

Alla tränare och hästägare TROR ju på sina hästar att det kan ta sig runt och många tränare har egen erfarenhet av att vara jockey och kanske har ridit många av banorna själva..

Man betalar inte massor för att anmäla en häst till ett lopp man vet att den inte pallar. Eller hur?
 
ja ja har en syn på de här . tvärtmot din . hur många hästar skadar sej inte illa av nån olycka som händer ute i skogen ? olycker händer överallt .
 
öronen är frammåt på varenda ledande häst på dina bilder Nina, dom är såå fina!!
 
Såg det engelska GN en gång, det var ju så man ville gråta. Det var runt 30 startande, mot Sveriges 4-5... 3 hästar föll på första hindret, 1 av dem bröt nacken. Ytterligare en handfull hästar bröt ner längre fram i loppet och bara tre eller fyra stycken fullföljde loppet ända in i mål. Vinnaren travade över mållinjen, såg relativt okej ut, men de övriga som bröt var halta och lytta nästan allihop.

Jag skulle personligen inte vilja rida steeplechase, däremot häcklöp om jag hade en jäkligt bra hinderhäst som jag litade på. En häst med bra balans och styrka nog att orka hoppa varje språng ordentligt och inte bli flack efter halva loppet. Men det vet man ju inte i förväg. Hästen kan ha en dålig dag eller så kan den ha laddat dåligt och det räcker med så lite "slarv" för att man ska bryta ner i hinderlöp. Såg nån på Täby förra säsongen som föll på första häcken i UPPVÄRMNINGSRUNDAN! Höjden av otur/klantighet... :crazy:

Det trista med hinderlöp tycker jag är att många tränare som har hästar som inte vill springa på platten, sätter in dem i hinderlöp som en desperat sista åtgärd. Det tycker inte jag är riktigt rätt... :confused:
 
Usch ja, när dom bryter ner redan på uppvämingen e d illa... :crazy:

För ngr år sedan bröt en häst benet på uppvärmningen, hemst att se... :cry:
 
steeplechase (stavas?) och häcklöp är väl samma sak :confused:

tråkigt när det händer ja.. Att så många hästar får tas bort tror jag beror mest på hastigheten.
Det är idiotiskt att hoppa hinder i den hastigheten de håller egentligen.
 
Njaej, häcklöp är bara häckar med lite ris på, de kan välta (väl?) precis som i häcklöp för friidrottare. Steeplechase är som fälttävlans uthållighetsmoment i turbofart. Hindren är mycket större än häckarna och fasta, så de kan inte rivas. Hamnar man fel på en sån ligger man ganska brunt till, alltså. Något eller några hinder på banorna brukar vara med vattengrav.

Hastigheten, nja... Har hästen styrkan och uthålligheten att hoppa spelar inte farten så stor roll. Det är när hästarna blir flacka (på grund av farten och orkeslöshet) som de slutar hoppa rent. Precis som vid all hoppning måste hästen hålla ihop hela kroppen för att komma över hindret utan att riva. Det läskiga med hinderlöp är att det finns så himlans många knep för att få motståndarna att hoppa av fel. Till exempel om du ligger jämsides med nån och ni närmar er ett språng, så kan du pressa fram din häst ett halvt galoppsprång före din konkurrent och då få honom att hoppa av ett halvt galoppsprång för tidigt, eftersom hästar gärna "följer John". Därmed förlorar konkurrenten en hel del mark eftersom språnget blir för kort.
 
Fast den hästen som faller där bryter ju ut och hoppar infångaren. Om den hade hoppat häcken så hade den ju säkert inte fallit.

Man kan ju tydligt se att infångaren följer med och den är nog inte så lämplig att hoppa :)
 
Jo jag ser det :) Fast den som trängde borde ju fått en varning. Och det har ju iof inte så mycket med häckarna att göra, utan ren otur :cry:
 
Fast den fasta delen är bara 1m och resten är ris, det är INTE som fälttävlans uthållighetsprov lovar jag dig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 916
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 937
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp