Grannar som stör sig på fotbollsspelande (Utbruten från Höfläkt som stör grannar)

MJLee

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Delvis KL men det störde mig (pun not intended) att grannarna till en fotbollsplan klagade på att ungdomarna spelade fotboll och det lät en hel del på kvällen. Ärendet drevs till domstol och grannarna fick rätt så nu måste bullerstängsel för ett antal miljoner byggas. Det har inte många föreningar råd med och kan då inte använda fotbollsplaner och liknande när de behövs som mest. När man flyttar dit så måste man väl inse att bo granne med fotbollsplan avsedd ffa för ungdomar gör att det låter.

Det försvinner sportanläggningar där man driver ungdomsverksamhet i fort takt i Stockholm, samtidigt som forskning visar hur viktigt det är, både för folkhälsan, och även för brottslighet och liknande att ungdomar har tillgång till kvällsaktiviteter och mötesplatser. Att ytterligare begränsa områden för ungdomar gör ingen glad, minst av allt sura grannar som inte ser konsekvenserna av sitt handlande.
 
Delvis KL men det störde mig (pun not intended) att grannarna till en fotbollsplan klagade på att ungdomarna spelade fotboll och det lät en hel del på kvällen. Ärendet drevs till domstol och grannarna fick rätt så nu måste bullerstängsel för ett antal miljoner byggas. Det har inte många föreningar råd med och kan då inte använda fotbollsplaner och liknande när de behövs som mest. När man flyttar dit så måste man väl inse att bo granne med fotbollsplan avsedd ffa för ungdomar gör att det låter.

Det försvinner sportanläggningar där man driver ungdomsverksamhet i fort takt i Stockholm, samtidigt som forskning visar hur viktigt det är, både för folkhälsan, och även för brottslighet och liknande att ungdomar har tillgång till kvällsaktiviteter och mötesplatser. Att ytterligare begränsa områden för ungdomar gör ingen glad, minst av allt sura grannar som inte ser konsekvenserna av sitt handlande.
Kontakta Thomas Bodström han skriver ofta om föreningsverksamhet speciellt för barn o ungdomar i Aftonbladet.
 
Kontakta Thomas Bodström han skriver ofta om föreningsverksamhet speciellt för barn o ungdomar i Aftonbladet.

Ganska meningslöst, han eller någon annan kan inte göra något efter dom och jag tar för givet att han redan vet. Tilläggas ska att det inte enbart är ett Stockholms utan snarare storstadsproblem.
 
Ganska meningslöst, han eller någon annan kan inte göra något efter dom och jag tar för givet att han redan vet. Tilläggas ska att det inte enbart är ett Stockholms utan snarare storstadsproblem.
Jag tror nog att beslutsansvariga på olika nivåer läser hans artiklar då o då.
 
Delvis KL men det störde mig (pun not intended) att grannarna till en fotbollsplan klagade på att ungdomarna spelade fotboll och det lät en hel del på kvällen. Ärendet drevs till domstol och grannarna fick rätt så nu måste bullerstängsel för ett antal miljoner byggas. Det har inte många föreningar råd med och kan då inte använda fotbollsplaner och liknande när de behövs som mest. När man flyttar dit så måste man väl inse att bo granne med fotbollsplan avsedd ffa för ungdomar gör att det låter.

Det försvinner sportanläggningar där man driver ungdomsverksamhet i fort takt i Stockholm, samtidigt som forskning visar hur viktigt det är, både för folkhälsan, och även för brottslighet och liknande att ungdomar har tillgång till kvällsaktiviteter och mötesplatser. Att ytterligare begränsa områden för ungdomar gör ingen glad, minst av allt sura grannar som inte ser konsekvenserna av sitt handlande.
Buller och brist på ostörd sömn är också ett folkhälsoproblem så det är en komplicerad motsättning mellan olika aspekter som är beaktansvärda båda två.
Det är många som har tämligen begränsade möjligheter att välja fritt var man ska bo som det ser ut idag, så det är inte så enkelt som att det går att lösa genom att folk ska välja rätt själva.
 
Kontakta Thomas Bodström han skriver ofta om föreningsverksamhet speciellt för barn o ungdomar i Aftonbladet.
Om @MJLee syftat på Boo FF så är Bodström redan involverad eftersom han har varit ordförande för klubben.

Buller och brist på ostörd sömn är också ett folkhälsoproblem så det är en komplicerad motsättning mellan olika aspekter som är beaktansvärda båda två.
Det är många som har tämligen begränsade möjligheter att välja fritt var man ska bo som det ser ut idag, så det är inte så enkelt som att det går att lösa genom att folk ska välja rätt själva.
Nu handlar det här fallet som du svarar på om fotboll - fotboll pågår inte dygnet runt och den linjen som drivs i det här fallet kan och kommer troligtvis få rejäla konsekvenser för fotbollen som idrott. Och oavsett vad en tycker om sporten så är den en viktig del av samhället och för att få ungdomar att röra på sig. Att på sikt bli av med fotbollsplaner där det finns grannar kommer bidra till att fotboll bara kommer vara för dom som har tex engagerade föräldrar som kan köra till träningar som ligger off.

Det är ett oerhört problematiskt beslut som kommer drabba ungdomar.

Det går att läsa mer om en googlar lite på Boo FF och buller för den som är intresserad. Men lägger iaf in en ledare som pekar på en del av problemen med den här domen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/zGVvW5/ingen-stad-kommer-kunna-ha-idrottsplatser

Och ja, det är kanske inte bara att flytta - men många många fotbollsplaner har folk flyttat till, alltså att fotbollsplanerna funnits där väldigt långe. Att då bli förvånad över att det låter känns minst sagt märkligt och att driva en process för att bli av med fotbollen känns rätt ogint.
 
Om @MJLee syftat på Boo FF så är Bodström redan involverad eftersom han har varit ordförande för klubben.


Nu handlar det här fallet som du svarar på om fotboll - fotboll pågår inte dygnet runt och den linjen som drivs i det här fallet kan och kommer troligtvis få rejäla konsekvenser för fotbollen som idrott. Och oavsett vad en tycker om sporten så är den en viktig del av samhället och för att få ungdomar att röra på sig. Att på sikt bli av med fotbollsplaner där det finns grannar kommer bidra till att fotboll bara kommer vara för dom som har tex engagerade föräldrar som kan köra till träningar som ligger off.

Det är ett oerhört problematiskt beslut som kommer drabba ungdomar.

Det går att läsa mer om en googlar lite på Boo FF och buller för den som är intresserad. Men lägger iaf in en ledare som pekar på en del av problemen med den här domen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/zGVvW5/ingen-stad-kommer-kunna-ha-idrottsplatser

Och ja, det är kanske inte bara att flytta - men många många fotbollsplaner har folk flyttat till, alltså att fotbollsplanerna funnits där väldigt långe. Att då bli förvånad över att det låter känns minst sagt märkligt och att driva en process för att bli av med fotbollen känns rätt ogint.
Känner ju spontant att det kan smitta av sig till andra sporter med och det är ju riktigt illa om inga sportanläggningar ska kunna ligga i stan.
Brukshundsklubbar kan ju med ligga i farozonen då tex.
 
Sånt här irriterar skiten ur mig. Vem sjutton vill skaffa barn i dagens samhälle när det är så här dom blir behandlade.
Inget fan av fotboll, men klart det ska få finnas planner så intresserade kan spela. Jag snappar nara vidare å mumlar lite när det är ivägen för mitt tv tittande.
 
Om @MJLee syftat på Boo FF så är Bodström redan involverad eftersom han har varit ordförande för klubben.


Nu handlar det här fallet som du svarar på om fotboll - fotboll pågår inte dygnet runt och den linjen som drivs i det här fallet kan och kommer troligtvis få rejäla konsekvenser för fotbollen som idrott. Och oavsett vad en tycker om sporten så är den en viktig del av samhället och för att få ungdomar att röra på sig. Att på sikt bli av med fotbollsplaner där det finns grannar kommer bidra till att fotboll bara kommer vara för dom som har tex engagerade föräldrar som kan köra till träningar som ligger off.

Det är ett oerhört problematiskt beslut som kommer drabba ungdomar.

Det går att läsa mer om en googlar lite på Boo FF och buller för den som är intresserad. Men lägger iaf in en ledare som pekar på en del av problemen med den här domen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/zGVvW5/ingen-stad-kommer-kunna-ha-idrottsplatser

Och ja, det är kanske inte bara att flytta - men många många fotbollsplaner har folk flyttat till, alltså att fotbollsplanerna funnits där väldigt långe. Att då bli förvånad över att det låter känns minst sagt märkligt och att driva en process för att bli av med fotbollen känns rätt ogint.
Alltså, jag är inte insatt i det individuella fallet. Det var en principiell synpunkt.
Sen ser jag väl att det delvis är en samhällsplaneringsfråga också och inte bara något för de två parterna.

Det blir inte logiskt om man ska göra någon sorts värdering av att vissa verksamheter ska få ha högre bullernormer för att de är "mer beaktansvärda". När gränsvärdena ändå är satta med en tanke om att vara maximum för en hälsosam boendemiljö.

Jag ogillar när man kallar folk som enbart tillvaratar sina lagstadgade rättigheter ogina. När det som i detta fall är regler som är tillkomna i allmänhetens intresse och för att fungera som skydd för den enskilda individen.
Det är mer adekvat att då diskutera om att man tycker att bullerreglerna eller gränsvärdena är fel än att det ska vara dessa människors agerande som det handlar om. Ifall man anser att balansen i intresseavvägningen borde falla ut annorlunda.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Delvis KL men det störde mig (pun not intended) att grannarna till en fotbollsplan klagade på att ungdomarna spelade fotboll och det lät en hel del på kvällen. Ärendet drevs till domstol och grannarna fick rätt så nu måste bullerstängsel för ett antal miljoner byggas. Det har inte många föreningar råd med och kan då inte använda fotbollsplaner och liknande när de behövs som mest. När man flyttar dit så måste man väl inse att bo granne med fotbollsplan avsedd ffa för ungdomar gör att det låter.

Det försvinner sportanläggningar där man driver ungdomsverksamhet i fort takt i Stockholm, samtidigt som forskning visar hur viktigt det är, både för folkhälsan, och även för brottslighet och liknande att ungdomar har tillgång till kvällsaktiviteter och mötesplatser. Att ytterligare begränsa områden för ungdomar gör ingen glad, minst av allt sura grannar som inte ser konsekvenserna av sitt handlande.
Tycker det är helt obegripligt med sådana saker. Att vara sur på barn som leker på dagis och skrattar, folk som spelar fotboll. Nu senast på söder en teater som varit igång i 100 år. Känns som om människor har blivit knasiga.

Just att hata dagisbarn som är ute och leker, eller ungdomar som spelar fotboll känns som det absoluta lågvattenmärket av mig själv först och strunt i alla andra. (och då gillar jag inte ens fotboll, men jag gillar barn som har roligt)
 
Alltså, jag är inte insatt i det individuella fallet. Det var en principiell synpunkt.
Sen ser jag väl att det delvis är en samhällsplaneringsfråga också och inte bara något för de två parterna.

Det blir inte logiskt om man ska göra någon sorts värdering av att vissa verksamheter ska få ha högre bullernormer för att de är "mer beaktansvärda". När gränsvärdena ändå är satta med en tanke om att vara maximum för en hälsosam boendemiljö.

Jag ogillar när man kallar folk som enbart tillvaratar sina lagstadgade rättigheter ogina. När det som i detta fall är regler som är tillkomna i allmänhetens intresse och för att fungera som skydd för den enskilda individen.
Det är mer adekvat att då diskutera om att man tycker att bullerreglerna eller gränsvärdena är fel än att det ska vara dessa människors agerande som det handlar om. Ifall man anser att balansen i intresseavvägningen borde falla ut annorlunda.
Jag tycker det är galet att fotboll/idrotter räknas som industribuller så ja, någonstans är det galet. Sen är det fortfarande orimligt att vi vill ha ett samhälle där motion/idrott ska vara tillgängligt för alla men straffar ut föreningar/kommuner som jobbar med närhetsprincipen. Så jag tycker definitivt att en värdering av verksamheten bör göras och inte jämställa barn/ungdomsfotboll med industrier.

Och jag kommer fortsätta tycka att det är ogint att gnälla på en befintlig verksamhet bara för att en själv flyttat dit verksamheten ligger, hur rätt en än har att göra det enligt lagen. För det blir ju också en fråga som kommer kunna slå igenom på fler situationer - hur mycket ska en som granne kunna begränsa en befintlig verksamhet? Har jag rätt att stoppa en verksamhet som jag flyttat till, trots att jag vet att jag flyttat till den, om jag tycker den är besvärande? Att ha synpunkter och kunna förändra förutsättningarna för en planerad och ny verksamhet, ja absolut, men att hindra en befintlig och samhällsnyttig för att det är jobbigt att barn spelar fotboll? Det tycker jag fortfarande är ogint.
 
Jag tycker att det är en skillnad på sånt som pågår hela tiden, som dagis eller fotboll, och sånt som håller på en stund, som spelningar eller höfläkt (som i tråden detta är utbrutet från). Jag skulle aldrig stå ut med ojämna och höga ljud som det kan komma därifrån, och har eftersom jag haft möjligheten att välja valt att inte bosätta mig nära en förskola eller idrottsanläggning. Jag har istället bott vid E18 i över tio år och det störde mig sällan eftersom ljudet var rätt jämnt.

Det jag vänder mig emot är att man klagar på något som fanns innan man flyttade dit, och som låter oförändrat mycket.
 
Buller och brist på ostörd sömn är också ett folkhälsoproblem så det är en komplicerad motsättning mellan olika aspekter som är beaktansvärda båda två.
Det är många som har tämligen begränsade möjligheter att välja fritt var man ska bo som det ser ut idag, så det är inte så enkelt som att det går att lösa genom att folk ska välja rätt själva.
Fast inte alla, vissa bara irriterar sig (vilket såklart är ett jätteproblem för dem att vara irriterade men).

Det känns som att det finns de som störs extremt lätt och blir väldigt arga på helt normala företeelser. Har tex bott under inflyget till en flygplats med stridsflygplan och flera generationer småbarn sov tryggt medan våra stridsflyg blåste rakt över husknuten med ännu utfällda hjul. Tills det var dags för just den släktingen att få barn, det blev ju till slut närapå en hobby att klaga. När de stängde flygplatsen hittade hen på ngt annat att vara arg över. Så jag vet inte om det alltid ska vara rätt att stänga ned teatrar, konserter, förskolor osv och skapa döda städer. Det blir ju bara väldigt enstaka personer som är nöjda och glada (eller hittar något annat att klaga på), alla andra blir ledsna. Dvs majoriteten av hela befolkningen.
(blir arg bara jag tänker på de där dagisbarnen som inte längre fick ha sin gård.)
 
Senast ändrad:
Ja, jag tror ju att det här är ett beslut som kommer få många och tråkiga konsekvenser som är svåra att överblicka.
Det kan jag ju hålla med om.

Men jag ser det som en konsekvens av att reglerna ser ut som de gör och inte att den personen som bett tillsynsmyndigheten bedöma ärendet ska skjutas i sin egenskap av budbärare.
 
Det kan jag ju hålla med om.

Men jag ser det som en konsekvens av att reglerna ser ut som de gör och inte att den personen som bett tillsynsmyndigheten bedöma ärendet ska skjutas i sin egenskap av budbärare.
Javisst blir det en konsekvens av hur reglerna ser ut och reglerna borde definitivt ses över! Och att grannarna hotas för sin inställning, vilket har hänt i det här fallet, är givetvis helt uppåt väggarna och förkastligt.

Men återigen, hur mycket ska en enskild individs nivå på störande få påverka ett helt samhälle? Får ingen kritik riktas till/mot personer som väljer att bo vid en fotbollsplan och sen ha åsikter om hur denna nyttjas? Fotboll pågår inte dygnet runt och stör inte folks sömn tex så att likställa det med indistribuller som kan pågå dygnet runt och hänvisa till den enskilda individens hälsa blir så himla märkligt.

Det är en märklig avvägning i reglerna som bör ses över och det är skevt att det inte redan gjorts så, men jag kan ändå tycka att den enskilda individens gnäll inte bör gå ut över Sveriges undgomar och försämra deras möjligheter till en meningsfull fritid.
 
Fotboll pågår inte dygnet runt och stör inte folks sömn tex så att likställa det med indistribuller som kan pågå dygnet runt och hänvisa till den enskilda individens hälsa blir så himla märkligt.

Det där stämmer inte alltid, finns det en idrottsplan som det går att ta sig in på finns det de som även spelar på sena kvällar och nätter. I området där jag bodde förut var det periodvis problem med ungdomar som spelade fotboll och basket halva nätterna både i veckorna och på helgerna trots att det inte var tillåtet.
 
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Delvis KL men det störde mig (pun not intended) att grannarna till en fotbollsplan klagade på att ungdomarna spelade fotboll och det lät en hel del på kvällen. Ärendet drevs till domstol och grannarna fick rätt så nu måste bullerstängsel för ett antal miljoner byggas. Det har inte många föreningar råd med och kan då inte använda fotbollsplaner och liknande när de behövs som mest. När man flyttar dit så måste man väl inse att bo granne med fotbollsplan avsedd ffa för ungdomar gör att det låter.

Det försvinner sportanläggningar där man driver ungdomsverksamhet i fort takt i Stockholm, samtidigt som forskning visar hur viktigt det är, både för folkhälsan, och även för brottslighet och liknande att ungdomar har tillgång till kvällsaktiviteter och mötesplatser. Att ytterligare begränsa områden för ungdomar gör ingen glad, minst av allt sura grannar som inte ser konsekvenserna av sitt handlande.

Påminner mig om när människor som var hästallergiker flyttade in i husen bredvid Solvallas lilla träningsbana med hagar i. De krävde att den banan och hagarna stängdes iom sin allergi. Varför måste man flytta just dit då?

Det fick ju effekten att många tränare inte hade någon hage till hästarna och blev tvungna att flytta. Många, många blev av med jobben, bla såna som arbetat där hela livet, inte kunde annat än trav och ev inte kunde flytta.

Jag kanske skulle tycka det vore jobbigt att bo bredvid en fotbollsplan. Men då flyttar jag ju inte dit. Svårare än så behöver det ju inte vara.
 
Jag skummade genom en intervju med två krögare som fått klappa igen pga att det klagades på ljudnivån från deras livemusik. Dom var oroliga för stans framtid, att innerstaden förvandlas till en tyst öken där bara väldigt rika kan bo.
 
Det där stämmer inte alltid, finns det en idrottsplan som det går att ta sig in på finns det de som även spelar på sena kvällar och nätter. I området där jag bodde förut var det periodvis problem med ungdomar som spelade fotboll och basket halva nätterna både i veckorna och på helgerna trots att det inte var tillåtet.
Nej det är klart att det finns undantag på folk som gör saker som inte är menat att dom ska göra. Men det blir ju ändå tokigt att det ska gå ut över alla ungdomslag osv. För dessa personerna kommer ju låta oavsett vad som bestäms och kommer hitta andra ställen att låta på. Men jag kan omformulera mig till typ organiserad fotboll :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp